REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy warto udać się do rejenta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sergiej
W polskim prawie obowiązek zachowania formy aktu notarialnego jest zastrzeżony tylko dla pewnej kategorii umów.
W polskim prawie obowiązek zachowania formy aktu notarialnego jest zastrzeżony tylko dla pewnej kategorii umów.
/
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W polskim prawie obowiązek zachowania formy aktu notarialnego jest zastrzeżony tylko dla pewnej kategorii umów. Jeżeli jednak zależy nam na lepszej ochronie interesów wskazane jest skorzystanie z pomocy rejenta, nawet jeżeli prawo nie przewiduje takiego obowiązku.

Notariusz wykonując swój zawód działa jako osoba zaufania publicznego. Co w praktyce oznacza, że dokonując swoich czynności działa bezstronni i zgodnie z obowiązującym prawem. Jest zobowiązany również do dochowania tajemnicy zawodowej.

REKLAMA

Notariusz czuwa nad prawidłowym zabezpieczeniem praw i interesów stron.

Ponadto notariusz:

  • udzieli stronom niezbędnych wyjaśnień dotyczących postanowień umowy oraz jej skutków prawnych
  • odmówi dokonania czynności sprzecznej z prawem

Dzięki temu mamy gwarancje, że dokonanie pewnych ważnych dla nas czynności będzie po prostu bezpieczne

Konieczna forma aktu notarialnego

Należy pamiętać, że umowy dotyczące przeniesienia własności nieruchomości wymagają obowiązkowej formy aktu notarialnego.

Nie ma znaczenia czy chodzi o :
• sprzedaż
• zamianę
darowiznę
• dożywocie
• umowa z następcą itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest istotne czy chodzi o grunty rolne, działkę, mieszkanie w bloku, czy dom. Najważniejsze, że przedmiotem transakcji jest nieruchomość.

W każdym z tych przypadków nie zachowanie formy aktu notarialnego sprawia, że umowa jest nieważna, a własność nieruchomości nie zostanie przeniesiona.

Zobacz: Porada prawna

Szeroki wachlarz czynności

Oprócz sporządzania aktów notarialnych, notariusz poświadcza:

  • własnoręczność podpisu,
  • zgodność kopii z okazanym oryginalnym dokumentem,
  • datę okazania dokumentu.
  • przyjmuje również dokumenty na przechowanie.

Umowa z podpisem notarialnie poświadczonym

Umowa z podpisami notarialnie poświadczonymi to zupełnie coś innego niż umowa w formie aktu notarialnego. Strony same spisują taką umowę a notariusz poświadcza jedynie, że umowę podpisały te właśnie osoby. Notariusz nie analizuje pod względem prawnym takiej umowy.

Do umów, które muszą mieć podpisy poświadczone przez notariusza zaliczamy:

  • umowę zbycia, wydzierżawienia przedsiębiorstwa lub ustanowienia użytkowania na przedsiębiorstwie,
  • umowa zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zawarcie umowy w innej formie powoduje również jej nieważność.

Warto jednak wiedzieć, że za poświadczenie podpisu pobiera się taksę notarialną w stałej wysokości. W tym wypadku więc nie będzie miała znaczenia wartość czynności prawnej.

Notarialne poświadczanie podpisu jest polecane głównie małym przedsiębiorcom. Jest ono korzystne przede wszystkim dlatego, że – przynajmniej w porównaniu z aktem notarialnym – jest sporo tańsze.

Zobacz: Czym jest akt notarialny?

Notarialne poświadczenie podpisu na celu urzędowe stwierdzenie własnoręczności podpisu złożonego przez wskazaną osobę, np. jednej lub obu stron umowy. Forma pisemna z urzędowym poświadczeniem podpisu polega na tym, że notariusz lub powołany do tego organ zamieszcza na dokumencie klauzulę stwierdzającą własnoręczność podpisu złożonego przez stronę, lub strony zawierające umowę.

Ta forma eliminuje ryzyko, że osoba, na którą wskazuje podpis zaprzeczy, że go złożyła i zawarła określoną umowę. Dzięki temu nasze prawa są zabezpieczone.

W praktyce umowa z podpisem notarialnie poświadczonym jest stosowna w sytuacji zbycia lub wydzierżawienia przedsiębiorstwa.

Zawarcie umowy z poświadczonym notarialnie podpisem powoduje, że druga strona nie będzie mogła twierdzić, że jej podpis został sfałszowany. To samo dotyczy poświadczenia zgodności kopii dokumentu z oryginałem.

Sporządzenie testamentu

Czynnością, którą warto dokonać u notariusza jest na pewno sporządzenie testamentu. Dzięki temu można być pewnym, że nasza wola na wypadek śmierci zostanie w całości wykonana, i że rozporządzenia testamentowe zostaną sformułowane w odpowiedni, nie budzący wątpliwości sposób.

Pisemne oświadczeniem niewidomej, lub niepiśmiennej

Pisemne oświadczenie osoby nie mogącej czytać (np. niewidomej) również powinno być złożone w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy osoby mogącej czytać, ale nie mogącej pisać.

Jak to wygląda?

REKLAMA

Osoba niemogąca pisać, lecz mogąca czytać, może zamiast podpisu złożyć pod oświadczeniem tuszowy odcisk palca, a obok tego odcisku inna osoba napisze imię i nazwisko osoby składającej czy przyjmującej oświadczenie, umieszczając również własny podpis.

Zamiast odcisku pod oświadczeniem woli może podpisać się inna osoba, a jej podpis będzie poświadczony przez notariusza i wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa.

Natomiast osoba niemogąca czytać – dla zawarcia umowy musi posłużyć się formą aktu notarialnego.

Rola notariusza

Poświadczenie podpisu polega na tym, że notariusz lub inny upoważniony urzędnik zamieszcza na umowie stosowną klauzulę, w której stwierdza własnoręczność podpisu złożonego przez wskazaną w tej klauzuli umowę.

Dla ważności czynności notariusza nie jest konieczna wizyta w jego kancelarii. Dokumenty może on sporządzić w domu osoby zainteresowanej.

Zobacz serwis: U notariusza

Ile to kosztuje?

Korzystanie z usług notariusza nie należy do tanich. Trzeba się liczyć z dużymi kosztami, zwłaszcza gdy chodzi o przeniesienie własności nieruchomości. Ale tylko część pieniędzy, które uiszcza się u notariusza, stanowi jego wynagrodzenie. Pobiera on dodatkowo (i odprowadza) podatek VAT od swojego wynagrodzenia, podatek od czynności cywilnoprawnych i opłatę sądową za wpis do księgi wieczystej.

Dzięki temu nie musimy się martwić o przekazanie podatku odpowiedniemu urzędowi skarbowemu.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pociąg do Chorwacji 2025. Minister Klimczak: obiad w Warszawie śniadanie w Rijece; bilety od 200 zł. PKP Intercity pracuje nad bezpośrednim połączeniem

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował 10 kwietnia 2025 r., że wystąpił do swoich odpowiedników w Austrii, by połączenie kolejowe z Polski do Rijeki w Chorwacji było realizowane od 1 lipca tego roku. "PKP Intercity jeszcze o tym nie mówi, ale ja mogę zdradzić - zaznaczając, że to jest dopiero początek naszych obliczeń, uzależnionych od zgód innych państw - być może udałoby się pojechać za 200 zł z Warszawy do Chorwacji" - przekazał minister Klimczak. Dodał, że to byłby najtańszy bilet.

Papież Franciszek zmienił zasady dotyczące pochówku. Zmiany mają już pół roku

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe poinformował o śmierci Papieża Franciszka. 20 listopada 2024 r. zmienione zostały zasady dotyczące pochówku.

W Poniedziałek Wielkanocny zmarł papież Franciszek. Miał 88 lat

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia o godzinie 7.35 - poinformował kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe. Franciszek (Jorge Mario Bergoglio), który zmarł w wieku ponad 88 lat, to jeden z najstarszych papieży w dziejach Kościoła. Jego pontyfikat trwał 12 lat i cztery miesiące.

Zmarł Papież Franciszek. W jaki sposób będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. – Watykan poinformował o śmierci Papieża Franciszka. „Najdrożsi bracia i siostry, z głębokim smutkiem muszę ogłosić śmierć naszego Ojca Świętego Franciszka. (…) Z ogromną wdzięcznością za jego przykład, jako prawdziwego ucznia Pana Jezusa, polecamy duszę Papieża Franciszka nieskończonej miłosiernej miłości Boga Trójjedynego” – ogłosił o godz. 9:45 kardynał Kevin Farrell, kamerling Izby Apostolskiej. W jaki sposób, będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

REKLAMA

Watykan: zmarł papież Franciszek w Wielki Poniedziałek o godz. 7.35 [21 kwietnia 2025 r.]

W Wielki Poniedziałek zmarł papież Franciszek.

Twoje długi mogą zostać całkowicie umorzone bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat. To szansa na nowy start dla tysięcy osób

W ramach upadłości konsumenckiej – jeżeli zachodzą ściśle określone w ustawie przesłanki – dłużnik może uzyskać całkowite umorzenie swoich zobowiązań, bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat i tym samym – nowy start w życiu. Z rozwiązania takiego, mogą skorzystać m.in. zadłużeni seniorzy, prowadzący jednoosobowe gospodarstwa domowe, którzy uzyskują świadczenia zbliżone do najniższej emerytury.

Urlop stażowy 2025: po 10 latach pracy 30 dni urlopu wypoczynkowego, po 15 latach - 35 dni, po 20 latach - 40 dni. Czy wejdzie? Mamy stanowisko resortu pracy

Obecnie analizuje się zagadnienie urlopu stażowego. Idea jest bardzo prosta: pracownikom z krótszym stażem (do 10 lat) przysługuje 20-dniowy urlop wypoczynkowy w 100% finansowany przez pracodawcę, natomiast po przekroczeniu dziesięcioletniego okresu pracy zamiast dotychczasowych 26 dni, wypoczynek zostałby zwiększony do 30 dni, a potem – o kolejne 5 dni za każde następne 5 lat. Resort pracy zajmuje pozytywne stanowisko na wprowadzenie tzw. urlopu stażowego, bo proponowane zmiany mają solidne uzasadnienie zarówno logiczne, społeczne jak i prawne. Zresztą – przecież już teraz w wielu zawodach obowiązują dłuższe urlopy.

Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

REKLAMA

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności. Przyglądamy się najważniejszym z nich.

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

REKLAMA