1. Narzeczeni powinni zgłosić się do parafii (zwykle stałego lub tymczasowego miejsca zamieszkania jednego z nich) na trzy miesiące przed planowanym ślubem.
2. W związku z faktem, iż ślub „konkordatowy” wywołuje również skutki cywilne, w kancelarii parafialnej należy przedstawić zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (w trzech egzemplarzach). Jest ono ważne przez trzy miesiące.
3. Dla kościelnych skutków zawarcia małżeństwa konieczne są świadectwa chrztu wystawione nie wcześniej niż przed trzema miesiącami. Na świadectwach chrztu powinny widnieć informacje dotyczące przyjęcia sakramentu bierzmowania i ewentualnego zawarcia małżeństwa. W przypadku wdowców konieczne jest dodatkowo świadectwo zgonu zmarłego współmałżonka.
4. Zgłaszając się do kancelarii parafialnej nie zapominajmy o zabraniu ze sobą dowodów osobistych oraz danych świadków ślubu.
5. Przed zawarciem ślubu kościelnego należy uczestniczyć w naukach przedmałżeńskich oraz wizytach w poradni rodzinnej.
6. Na podstawie rozmowy z narzeczonymi oraz przedstawionych dokumentów spisuje się protokół przedślubny (na miesiąc przed planowanym ślubem). Uroczystość zawarcia związku małżeńskiego odbywa się zwykle tam, gdzie sporządzono protokół przedślubny. Jeżeli przyszli małżonkowie pragną wziąć ślub w innym miejscu, mogą to zrobić po uzyskaniu przez proboszcza zgody tzw. licencji.
Dokument ten proboszcz wystawia jednak dopiero po odbyciu kursu małżeńskiego i wizyt w rodzinnej poradni oraz po wygłoszeniu zapowiedzi.
Zobacz również: Dokumenty niezbędne do zawarcia małżeństwa konkordatowego
7. W kancelarii, w której ma odbyć się uroczystość ślubna spisuje się akt zawarcia małżeństwa. Przyszli małżonkowie w umówionym terminie (zwykle dzień przed ślubem) stawiają się wraz ze świadkami w kancelarii parafialnej. Przedstawiają niezbędne dokumenty tj. zaświadczenie z USC do ślubu konkordatowego w trzech egzemplarzach oraz (licencję), świadkowie – dowody osobiste.
8. Po zawarciu związku małżeńskiego duchowny sporządza zaświadczenie stwierdzające, że oświadczenia zostały złożone w jego obecności. Zaświadczenie to podpisują duchowny, małżonkowie i dwaj pełnoletni świadkowie obecni przy złożeniu tych oświadczeń.
9. W terminie 5 dni od dnia zawarcia związku małżeńskiego duchowny przekazuje do urzędu stanu cywilnego sporządzone przez niego zaświadczenie wraz z zaświadczeniem sporządzonym przez kierownika urzędu stanu cywilnego. Na ich podstawie zostaje sporządzony akt małżeństwa. Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego stanowi, iż akt małżeństwa sporządza się niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po dnu, w którym do urzędu stanu cywilnego nadeszły wymagane dokumenty.
10. W tym momencie małżonkom pozostaje już tylko zgłoszenie się do urzędu stanu cywilnego w celu uzyskania odpisów aktu małżeństwa. Pamiętajmy, że akt zostaje sporządzony w urzędzie stanu cywilnego w miejscu, gdzie zawarty został związek małżeński. Jest to szczególnie ważne w przypadku małżeństw zawieranych poza rodzimą parafią.
Zobacz również serwis: Zawarcie małżeństwa
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy;
Ustawa z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.