Rejestracja w urzędzie stanu cywilnego
W celu dokonania rejestracji należy złożyć wniosek w urzędzie stanu cywilnego. Właściwym jest urząd stanu cywilnego właściwy ze względu na miejsce ostatniego zamieszkania w Polsce. Jeżeli dana osoba nie mieszkała nigdy na terenie Polski, wówczas wniosek składa się w urzędzie stanu cywilnego Warszawa Śródmieście.
Istnieje również możliwość dokonania rejestracji w konsulacie. Jednak to rozwiązanie jest droższe i wiąże się z dłuższym czasem oczekiwania.
Nie jest konieczne, aby wniosek do USC był składany osobiście. Może to zrobić członek najbliższej rodziny. Jeżeli jest nim małżonek, wstępny, zstępny lub rodzeństwo, wówczas osoby te mogą złożyć wniosek bez pełnomocnictwa. Jeżeli chcemy, by wniosek złożyła za nas inna osoba należy udzielić jej na piśmie pełnomocnictwa.
Zobacz również: Zawarcie małżeństwa za granicą
Formalności
Do wniosku należy dołączyć:
• odpis aktu małżeństwa;
• odpis akt urodzenia współmałżonka na którym widnieją pełne imiona, nazwiska i dane jego rodziców;
• własny polski odpis zupełny aktu urodzenia, jeżeli małżeństwo będzie rejestrowane w innym USC, niż ten, który wydał akt urodzenia wnioskodawcy.
Niezbędne są również tłumaczenia dokumentów na język polski dokonane przez tłumacza przysięgłego w Polsce lub przez konsulat.
Jeżeli małżonek nie posiada aktu urodzenia wydanego przez państwo Unii Europejskiej, to jego akt urodzenia musi zostać zalegalizowany w Konsulacie państwa, w którym został on wystawiony. Dopiero po tej czynności może zostać przetłumaczony.
Jeżeli zawarte za granicą małżeństwo nie zostało zarejestrowane w zagranicznych księgach stanu cywilnego, można je zarejestrować w polskich księgach stanu cywilnego.
Opłata skarbowa za rejestrację zagranicznego aktu małżeństwa wynosi 50 zł.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 września 1986 r. o aktach stanu cywilnego.
Zobacz również serwis: Małżeństwo