Co to jest Rejestr Dłużników Niewypłacalnych?
REKLAMA
REKLAMA
RDN jest prowadzony przez Krajowy Rejestr Sądowy.
REKLAMA
Wpis do Rejestru Dłużników Niewypłacalnych z urzędu
Sąd ma obowiązek wpisać podmiot (bez składania jakichkolwiek wniosków) z urzędu do rejestru dłużników niewypłacalnych, w następujących przypadkach:
REKLAMA
1. w odniesieniu do osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą - jeśli ogłoszono ich upadłość lub jeżeli wniosek o ogłoszenie ich upadłości został prawomocnie oddalony z tego powodu, że majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego albo umorzono prowadzoną przeciwko nim egzekucję sądową lub administracyjną z uwagi na fakt, że z egzekucji nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych.
2. wspólników ponoszących odpowiedzialność całym swoim majątkiem za zobowiązania spółki, z wyłączeniem komandytariuszy w spółce komandytowej, jeżeli ogłoszono upadłość spółki lub wniosek o ogłoszenie jej upadłości został prawomocnie oddalony, gdyż majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania albo umorzono przeciwko niemu egzekucję sądową lub administracyjną z uwagi na fakt, iż z egzekucji nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych,
3. dłużników, którzy zostali zobowiązani do wyjawienia majątku w trybie przepisów kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu egzekucyjnym,
4. osoby, które przez sąd upadłościowy zostały pozbawione prawa prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta lub pełnomocnika w spółce handlowej, przedsiębiorstwie państwowym lub spółdzielni,
5. osoby obciążone obowiązkiem alimentacyjnym, których zaległość przekracza okres 12 miesięcy.
Zobacz również: Upadłość konsumencka - poradnik
Wpis do Rejestru Dłużników Niewypłacalnych na wniosek
Podstawową jednak możliwością jest wpis dłużnika do RDN na wniosek wierzyciela. W celu umieszczenia dłużnika w RDN należy zwrócić się do sądu rejestrowego KRS z takim wnioskiem. Wniosek o dokonanie wpisu w rejestrze dłużników niewypłacalnych składany jest na formularzu KRS-D1. Aby dokonać wpisu wierzyciel musi dysponować tytułem wykonawczym przeciw danemu dłużnikowi.
Sąd po złożeniu wniosku przeprowadzi odpowiednie postępowanie w terminie 14 dni od złożenia wniosku i wyda postanowienie o wpisaniu osoby do Rejestru Dłużników Niewypłacalnych.
Co do powiadomienia dłużnika o wpisie do RDN, należy stwierdzić, iż dłużnik taki, jako osoba która podlega wpisowi do RDN, ma status uczestnika postępowania i sąd z urzędu wezwie go do wzięcia udziału w postępowaniu. Tak więc sąd będzie powiadamiać dłużnika o postępowaniu, terminie posiedzeń sądu i o wydanym postanowieniu w sprawie. Jeżeli natomiast sąd nie będzie w stanie powiadomić dłużnika o postępowaniu np. dlatego, że miejsce pobytu dłużnika nie jest znane i nie da się go ustalić, sąd zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego ustanowi dla niego kuratora.
Sąd zbada wszystkie dokumenty, czy są zgodne pod względem formy i treści z przepisami prawa oraz czy są prawdziwe.
Osoba wnioskująca o umieszczenie dłużnika w RDN poniesie jedynie koszt opłacenia wniosku, który należy opłacić, naklejając znaczki opłaty sądowej na wniosku. Opłata za złożenie wniosku wynosi 400 zł. Jednak często wpis do RDN dopinguje dłużnika do spłaty zobowiązania i jeśli kwota długu jest znacząca warto ponieść taki koszt.
Sam wpis do RDN nastąpi na podstawie wydanego przez sąd orzeczenia. Wpis zostanie dokonany po uprawomocnieniu się postanowienia w przedmiocie wpisu.
Jak sprawdzić, czy nasz przyszły kontrahent nie figuruje w RDN?
Zasięgnięcie informacji o dłużniku z RDN nie powinno przysparzać trudności. W tym celu należy albo udać się do sądu rejestrowego, przy którym prowadzony jest oddział Centralnej Informacji KRS, albo wejść na stronę internetową www.ekrs.pl Tam należy złożyć odpowiedni, opłacony wniosek o wydanie odpisu lub wyciągu z RDN. Opłata za złożenie takiego wniosku wynosi obecnie 30 złotych. Żądany odpis lub wyciąg zazwyczaj wydawany jest natychmiastowo dzięki temu, iż Centralna
Informacja prowadzona jest w formie elektronicznej.
Czy musimy pamiętać, żeby wykreślić dłużnika z RDN?
Ogromnym plusem jest fakt, że wierzyciel nie ma obowiązku składania wniosku o wykreślenie dłużnika jeśli ten spłaci zobowiązanie.
Dłużnik mając świadomość, iż figuruje w RDN, po odpadnięciu przyczyny, która spowodowała umieszczenie go w RDN, sam powinien zadbać o to, by został wykreślony z RDN. W tym celu musi złożyć odpowiedni wniosek do sądu rejestrowego o dokonanie odpowiedniego wpisu (wykreślenie też jest wpisem). Dłużnik będzie tak długo figurował w RDN, dopóki sam nie postara się o wykreślenie go z tego rejestru, chyba że upłynie 10 lat od dokonania wpisu, wtedy taki wpis wykreślany jest z urzędu.
Ponadto wpisy dokonane w rejestrze podlegają wykreśleniu z urzędu przez sąd w razie zmiany lub uchylenia orzeczeń, na których podstawie wpisy zostały dokonane.
Zobacz również serwis: Domowy budżet
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat