REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Konsument i umowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Organizator turystyki

Jest to przedsiębiorca, który organizuje imprezę turystyczną.

Impreza turystyczna

W skład imprezy turystycznej wchodzącą co najmniej dwie usługi turystyczne, czyli usługi przewodnickie, hotelarskie oraz wszystkie inne świadczone turystom oraz odwiedzającym.

Niezgodność towaru z umową

Takim mianem określa się towar, który jest wadliwy. Dotyczy to jedynie sytuacji gdy sprzedającym jest przedsiębiorca. Może ona przejawiać się w różny sposób.

Czego można domagać się od gwaranta

Reklamację na popsuty, uszkodzony lub niedziałający towar można składać do gwaranta. Tylko pod warunkiem, że gwarancja została udzielona konsumentowi w momencie zakupu.

REKLAMA

Odszkodowanie za niezrealizowany przelew bankowy

Jedną z najczęstszych czynności, jakie są dokonywane w ramach umowy z bankiem to polecenie przelewu pieniędzy na inne konto. Nie ma tu znaczenie czy zlecenie zostało wykonane w siedzibie lub oddziale banku czy też w ramach konta internetowego. Czego można się domagać jeżeli pieniądze nie dotrą na konto adresata w ogóle albo w umówionym czasie?

Wadliwy towar reklamowany u sprzedawcy internetowego

Każdy towar, który jest niezgodny z umową, czyli ujawniły się w nim jakieś wady,  podlega reklamacji. Dotyczy to również towarów zakupionych w sklepach internetowych. Podlegają one takim samym zasadom jak produkty zakupione w normalnym sklepie.

Źle wykonana usługa

Montaż mebli kuchennych, położenie płytek, wymiana okien czy drzwi, prace remontowe mogą stać się pasmem kłopotów i rozczarowań. Nawet jeśli wybierzemy bardzo dobrą ekipę fachowców, to wady w montażu albo usterki techniczne mogą nas nie ominąć. W takiej sytuacji trzeba wiedzieć jakie prawa nam przysługują.

Odszkodowanie za utratę paczki pocztowej

Z usług pocztowych nadal korzystamy często. Szczególnie jeśli mamy rodzinę, znajomych w innym kraju i chcemy im przesłać paczkę. Bardzo ważne jest zarówno dla adresata jak i nadawcy aby paczka ta została doręczona w odpowiednim stanie. Co zrobić gdy jednak paczka nie dotrze do miejsca przeznaczenia?

REKLAMA

Jak sporządzić reklamację do sprzedawcy?

Każdy wie, że w przypadku, gdy jakaś rzecz się popsuje, to można na nią złożyć reklamację do sprzedawcy. Problem pojawia się kiedy trzeba ją sporządzić. Telefon do sklepu z informacją, że nasz sprzęt nie działa może czasem nie wystarczyć. Dobrze jest wiedzieć o kilku podstawowych rzeczach, o których należy pamiętać podczas reklamowania towaru niezgodnego z umową.

Co zawrzeć w reklamacji usługi turystycznej

Wykupując wycieczkę w biurze podróży klient powinien mieć świadomość, że jest chroniony prawem w przypadku jej nie wykonania zgodnie z umową. W przypadku naruszenia postanowień umowy, gdy usługa turystyczna została wykonana w sposób nienależyty albo w ogóle niewykonana konsument ma prawo złożyć reklamacje.

Reklamacja przelewu bankowego

W banku dokonujemy bardzo dużo czynności. Zawieramy umowy kredytu, umowy o karty płatnicze albo kredytowe, wypłacamy pieniądze albo dokonujemy płatności na inny rachunek. Co zrobić jeśli damy do realizacji przelew i nie dotrze on na rachunek adresata we właściwym terminie? Jeżeli bank nie wywiąże się z umowy to możemy składać reklamacje. Oto co powinno się w niej znajdować.

Jak napisać reklamację na usługę pralni chemicznej

Często korzystamy usług pralni i pewnie niejednokrotnie zdarzyło się nam, że garnitur czy sukienka, które oddaliśmy do czyszczenia nie wracały do nas w stanie idealnym. Nie dość, że plamy nie zostały wyprane to jeszcze pojawiły się nowe. W takiej sytuacji mamy prawo złożyć reklamacje. Jednak nie każda pralnia posiada własny druk.

Co powinno znajdować się w reklamacji przesyłki pocztowej

Co powinna zawierać reklamacja usługi telekomunikacyjnej

Jeżeli operator telekomunikacyjny nie wykonał usługi albo wykonał ją w sposób nienależyty, to można złożyć do niego reklamacje. Pismo reklamacyjne może być złożone zarówno pisemnie, ustnie do protokołu, jak i telefonicznie do biura obsługi klienta albo w formie elektronicznej.

Konsumenci na rynku energetycznym i telekomunikacyjnym

W ostatnich dniach odbyła się debata zorganizowana przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Centrum Komunikacji Medialnej poświęcona sytuacji konsumentów na rynku telekomunikacyjnym oraz energetycznym. Przedmiotem dyskusji było m.in. przedstawienie bieżących problemów obu rynków regulowanych.

Kim jest rzetelny pośrednik?

Rzetelny pośrednik to fachowiec, którego zadaniem jest kojarzenie stron transakcji przy sprzedaży, zakupie, wynajmie, najmie oraz dzierżawie lokali bądź budynków. Obecnie na rynku nieruchomości pojawiło się bardzo dużo przedsiębiorców, którzy świadczą usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Jakie warunki powinni oni spełniać?

Z którą umową do notariusza

O tym, że umowę sprzedaży mieszkania trzeba zawrzeć przed notariuszem, wie prawie każdy. Jednak nie jest to jedyny rodzaj umowy jaką trzeba lub można zawrzeć w formie aktu notarialnego.  

Co warto wiedzieć o najmie mieszkania

W jaki sposób należy zawierać umowę najmu mieszkania? Co należy wiedzieć o najmie? W jaki sposób wypowiada się umowy najmu?

Kiedy można zwrócić bilet na pociąg

Zdarza się, że już po zakupieniu biletu na pociąg podróżny musi zrezygnować z wyjazdu albo zmienić jego termin. Zwracając bilet, trzeba jednak pamiętać o terminach i formalnościach określonych przez przewoźnika.

Czy można wypowiedzieć umowę jeśli zmienia się regulamin

Umowy z operatorami telekomunikacyjnymi zazwyczaj zwierane są na czas określony. Czasami w trakcie jej trwania może wystąpić zmiana regulaminu świadczenia usługi. W takiej sytuacji  konsument ma prawo albo przyjąć proponowaną zmianę i korzystać z usługi na innych warunkach albo z niej zrezygnować i umowę wypowiedzieć bez ponoszenia żadnych kar.

Koniec darmowych torebek foliowych w sklepach

Istnieją propozycje zmiany przepisów, zgodnie z którymi torebki foliowe, w które pakujemy zakupy będą kosztować 20 gr. W tej chwili przyjemność ta jest darmowa. Dodatkowo sklepy będą musiały przyjmować wszystkie opakowania wielokrotnego użytku.

Reklamacja do sprzedawcy czy do gwaranta

Jeśli zakupiliśmy towar w celu niezwiązanym z działalnością zawodową bądź gospodarczą mamy do wyboru dwa sposoby jego reklamowania. Od nas zależy, czy wybierzemy reklamację do sprzedawcy czy do gwaranta. Zanim podejmiemy decyzję warto wiedzieć, który z nich jest korzystniejszy.

Uczestnicy rynku konsumenckiego

Często mamy wrażenie, że każdy kto nabywa jakieś dobra materialne, jest stroną umowy cywilnoprawnej, powinien nazywać się konsumentem. Niestety nie wszyscy uczestnicy rynku konsumenckiego mają takie same prawa i obowiązki.

Tabela odszkodowań


Tabela odszkodowań za wycieczkę

Karta frankfurcka

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oddasz na złom

Niepotrzebnej bądź zużytej pralki, kuchenki mikrofalowej czy lodówki będzie można pozbyć poprzez dostarczenie jej do punktu skupu złomu lub zostawić w punktach napraw sprzętu AGD czy RTV.

Sąd polubowny przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Sąd polubowny przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej rozpatruje spory między konsumentami a operatorami, w sprawach telekomunikacyjnych i pocztowych. Dowiedz się jakie dokładnie ma on kompetencje.

Rozprawa w stałym polubownym sądzie konsumenckim

Rozprawa ta jest prowadzona w podobny sposób co w sądzie powszechnym. Jest ona jawna, z tą różnicą, że jest prowadzona przez superarbitra i dwóch arbitrów oraz może odbywać się bez względu na niestawiennictwo jednej lub obu stron.

Co to są stałe polubowne sądy konsumenckie

Stałe polubowne sądy konsumenckie, działające przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej, powołane są do rozstrzygania sporów o prawa majątkowe wynikłe z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na podstawie zawartej między nimi umowy.

Jaka opłata za wniesienie pozwu

Jeśli składamy pozew do sądu powszechnego to zmuszeni jesteśmy do uiszczenia odpowiedniej opłaty. W zależności od tego jakiej kwoty spór dotyczy tym opłata jest wyższa.

Kto może wytoczyć powództwo

Wnieść pozew do sądu może powód, czyli strona, która składa jakieś żądanie do pozwanego. Jest to podmiot, którego interesy zostały naruszone albo względem którego strona przeciwna nie spełnia obowiązku wynikającego z umowy.

Pozew składa się w postępowaniu uproszczonym

Konsument, który zdecyduje się na dochodzenia swoich praw przed sądem powszechnym musi pamiętać o pewnych obowiązkach związanych np. ze złożeniem pozwu na właściwym formularzu.

Zmiana ceny przez dewelopera

Cena jaka została ustalona przez strony i wpisana do umowy zawartej z deweloperem powinna być sztywna. Jeżeli deweloper dokonuje jej podwyższenia, to kupujący powinien mieć zagwarantowane w umowie prawo do odstąpienia od umowy.

Naruszenia w umowach z biurami podróży

Podpisując umowę z biurem podróży należy dokładnie sprawdzić czy jest ona zgodna z wcześniejszymi uzgodnieniami oraz czy nasze prawa i obowiązki nie są w jakikolwiek sposób naruszone. Zdarza sie bowiem tak, że organizator turystyki ogranicza swoją odpowiedzialność za nienależyte wykonania umowy albo zmienia postanowienia dotyczące ceny i innych kosztów.

Ograniczenie odpowiedzialności operatora

Umowy z operatorem o dostęp do Internetu często zawierają pewne pułapki. Najczęściej dotyczą one swobodnej interpretacji umowy tylko przez przedsiębiorcę albo ograniczenie w dochodzeniu odszkodowania za przerwy w usłudze.

Niedozwolone klauzule w regulaminie przewoźnika

Umową w przypadku umowy przewozu jest bilet zakupiony na daną trasę. W nim nie ma miejsca na zamieszczenie postanowień dotyczących warunków przewozu. Dlatego należy odnieść się do regulaminu przedsiębiorcy, który powinien być umieszczony w ogólnie dostępnym miejscu, aby każdy pasażer przed odbyciem podróży mógł się z nimi zapoznać.

Odstąpienie od umowy ubezpieczenia zawartej przez Internet

Umowy, które są zawierane na odległość, czyli m.in. za pośrednictwem Internetu są uprzywilejowane. Konsument może bowiem od nich odstąpić. Umowę uważa się wtedy za niezawartą.

Czy umowa musi być na piśmie?

Czy umowa z wykonawcą remontu mieszkania musi być sporządzona na piśmie? Jak skutecznie zabezpieczyć swoje interesy?

Co to jest umowa na odległość

Coraz częściej konsumenci rezygnują z tradycyjnych sposób robienia zakupów. Coraz bardziej powszechne staje się korzystanie z bardziej wygodnych form, takich jak Internet. Umowy zawierane bez jednoczesnej obecności sprzedającego i kupującego są umowami na odległość.

Czy muszę zapłacić zaliczkę

Właściciel ekipy remontowej chce, abym dostarczył materiały budowlane lub przekazał mu zaliczkę na ich zakup. W jaki sposób zostanie ta kwota rozliczona, gdyby na przykład do remontu nie doszło? Czy muszę uiścić wykonawcy kwotę na poczet planowanych prac remontowych w moim mieszkaniu? 

Źle wykonane poprawki

Zamówiłem u stolarza wykonanie zabudowy kuchni. Niestety meble nie zostały wykonane zgodnie z zamówieniem. Uważam, że wady mebli nie dają się usunąć. Wprawdzie stolarz starał się je usunąć, ale moim zdaniem, nie przyniosło to oczekiwanego rezultatu. Czy mogę zrezygnować z zamówionych mebli? 

Źle wykonane poprawki

Zamówiłem u stolarza wykonanie zabudowy kuchni. Niestety meble nie zostały wykonane zgodnie z zamówieniem. Uważam, że wady mebli nie dają się usunąć. Wprawdzie stolarz starał się je usunąć, ale moim zdaniem, nie przyniosło to oczekiwanego rezultatu. Czy mogę zrezygnować z zamówionych mebli? 

Czy kupując na kredyt można odstąpić od umowy

Zakupy dokonane w Internecie często są przez konsumentów finalizowane za pomocą kredytu. Jest on przydatny, szczególnie w sytuacji, gdy nie posiadamy akurat odpowiedniej gotówki. Jeżeli jednak okazuje, że konsument chce zrezygnować z zawartej umowy i zwrócić towar pozostaje, to umowa o kredyt ulega automatycznie rozwiązaniu.

Wysokość raty - negocjacje

Wziąłem w banku kredyt hipoteczny na zakup mieszkania. Spłaciłem już ponad połowę rat. Niestety zostałem zwolniony z pracy i w tej chwili nie jestem w stanie spłacać raty w takiej wysokości jak dotychczas. Czy mogę wystąpić do banku z prośbą o zmianę wysokości raty?

Czy można wcześniej spłacić kredyt?

Wziąłeś kredyt na zakup jakiejś rzeczy, ale w międzyczasie twoja sytuacja finansowa poprawiła się i chcesz go spłacić wcześniej? Nie martw się o dodatkowe koszty prowizji z tego tytułu. W przypadku kredytów konsumpcyjnych nie musisz ich opłacać.

Samo wysłanie karty nie wystarczy

Mam zamiar oddać kartę kredytową, ponieważ w innym banku proponują mi znacznie lepsze warunki. Czy wystarczy, jeśli wyślę kartę przesyłką poleconą?

Czy można odwołać polecenie zapłaty?

Wyraziłam zgodę, by rachunki za telefon obciążyły moje konto w formie polecenia zapłaty. Ponieważ obciążono mój rachunek za dużą kwotą, chcę z tego zrezygnować. Czy mogę zerwać umowę? Czy zrealizowaną już przez bank operację polecenia zapłaty można cofnąć?

Kiedy można zmienić cenę za wycieczkę

Coraz częściej możemy spotkać się z taką praktyką biur podróży, zgodnie z którą tuż przed wyjazdem jesteśmy wzywani do dopłaty za wycieczkę. Czy takie działanie jest zgodne z prawem? W jakim terminie cena wycieczki może ulec zmianie?

Ile czasu na rozpatrzenie reklamacji ma biuro podróży

Brałem udział w wycieczce, jednak okazało się, że nie wszystko było zgodne z zawartą z biurem podróży umową. Nie mogłem uczestniczyć we wskazywanych wcześniej wycieczkach. Hotel był niższej klasy od wskazywanej w umowie. Trzy tygodnie po powrocie postanowiłem złożyć reklamację. W odpowiedzi usłyszałem, że nie może być ona przyjęta, bo termin na składanie reklamacji wynosi dwa tygodnie. Czy faktycznie reklamacja mi już nie przysługuje? 

Czy można zmienić uczestnika wycieczki?

Wykupiłam wycieczkę, jednakże z przyczyn zawodowych nie mogłam w niej uczestniczyć. Postanowiłam więc, że na moje miejsce pojedzie córka. Kiedy zgłosiłam ten fakt do biura podróży, otrzymałam informację, że zamiana nie jest możliwa, bo do wycieczki pozostały trzy dni, a umowa wyraźnie stanowi, że zmiana uczestnika może nastąpić nie później niż na dwa tygodnie przed rozpoczęciem wycieczki. Czy w takiej sytuacji biuro podróży mogło odmówić wyjazdu moje córce?

REKLAMA