Nowe kompetencje Prezesa UOKiK
17 kwietnia 2016 r. weszła w życie obszerna nowelizacja Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Zmienił się diametralnie model abstrakcyjnej kontroli postanowień wzorców umownych. Dzisiaj parę słów zupełnie nowym kompetencjom Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, które zostały mu nadane w tym samym dniu.
Po pierwsze, Prezes Urzędu może nieodpłatnie publikować w publicznej telewizji i publicznym radio dwojakiego rodzaju komunikaty:
- informacje o zachowaniach przedsiębiorcy, co do których zostało wydane ostrzeżenie konsumenckie;
- komunikaty dotyczące zachowań lub zjawisk mogących stanowić istotne zagrożenie dla interesów konsumentów.
Dlaczego zmiana ta może być zmianą rewolucyjną? Oznacza ona bowiem, że UOKiK nie będzie musiał już płacić za publikowanie takich komunikatów, co umożliwi mu zapewne robienie tego z dużą częstotliwością. Oczywiście pytaniem otwartym pozostaje to, czy Urząd będzie z tego uprawnienia ochoczo korzystał. Niemniej może okazać się, że abonenci telewizji i radia będą wprost bombardowani ostrzeżeniami konsumenckimi oraz komunikatami o niekorzystnych dla konsumentów zjawiskach. Zobaczymy, jak rozwinie się ta sytuacja.
Kolejnym ciekawym uprawnieniem jest nabyta przez Prezesa UOKiK kompetencja do występowania w dowolnym postępowaniu sądowym jako tzw. amicus curiae (przyjaciel sądu). Co to oznacza? Jeżeli Prezes Urzędu uzna, że przemawia za tym interes publiczny, a sprawa dotyczy ochrony konkurencji i konsumentów, będzie mógł w jakimkolwiek postępowaniu sądowym przedstawić swój pogląd na sprawę. Oczywiście, pogląd ten nie będzie wiązał sądu – można się jednak spodziewać, że biada będzie temu przedsiębiorcy, przeciwko któremu skieruje ostrze swojej opinii Prezes UOKiK.
I wreszcie – Prezes UOKiK będzie mógł przeistoczyć się także w tzw. tajemniczego klienta. O co chodzi? Jeśli zajdzie potrzeba uzyskania dowodu przeciwko przedsiębiorcy w sprawie stosowania przez niego praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, kontroler UOKiK ma prawo podjęcia czynności zmierzających do zakupu towaru. Przebieg kontroli może być utrwalany za pomocą urządzeń rejestrujących obraz lub dźwięk bez informowania kontrolowanego. Dopiero po zakończeniu całej akcji, kontroler okaże swoją legitymację służbową oraz zgodę sądu na przeprowadzenie kontroli. I właśnie – ta swoista prowokacja konsumencka będzie wymagała zgody Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wydawanej w drodze postanowienia. Postanowienie to sąd wyda jednak w ciągu 48 godzin, a dodatkowo – nie przysługuje na nie zażalenie…
Kompetencje, które nabył w dniu 17 kwietnia 2016 r. Prezes UOKiK, są kompetencjami bardzo poważnymi. Zobaczymy, jak będzie wyglądało w praktyce korzystanie z nich – w szczególności ciekawi mnie, w jaki sposób i z jaką częstotliwością będą publikowane darmowe komunikaty w publicznym radio i telewizji. Niemniej ciekawy będzie też pierwszy przypadek użycia przez Urząd instytucji tajemniczego klienta
Mateusz Dąbroś
Aplikant adwokacki. Specjalista z zakresu prawa umów handlowych, prawa spółek kapitałowych oraz prawa antymonopolowego związany z Kancelarią Ślązak, Zapiór i Wspólnicy. W kręgu jego zainteresowań znajdują się zagadnienia związane z działalnością organów spółek kapitałowych, w tym w szczególności z podejmowanymi przez nie uchwałami. Pracuje obecnie nad rozprawą doktorską dotyczącą struktury zarządzania i kontroli nad funduszem inwestycyjnym.
Autor bloga na temat konstruowania, wykonywania oraz rozwiązywania umów zobowiązaniowych – umowny.pl, a także autor bloga poświęconego tematyce ochrony konkurencji i konsumentów – konkurencyjny.pl
Polecamy serwis: Konsument i umowy