W 2026 r. będą 3 rewolucyjne ustawy! Polski ustawodawca bierze się za: podgrzewane wyroby tytoniowe (smakowe), e-papierosy (zarówno z nikotyną, jak i bez), woreczki z syntetyczną nikotyną oraz inne produkty nikotynowe - które kupimy tylko w aptece

REKLAMA
REKLAMA
- Od 2026 r. koniec ze sprzedażą wkładów o charakterystycznym aromacie – np. truskawkowym, bananowym, wiśniowym (ogólnie owocowym) czy mentolowym
- Ministerstwo Zdrowia: Mniej dymu, więcej zdrowia. Ustawa zakazująca sprzedaży aromatyzowanych wkładów tytoniowych podpisana
- Do 2026 r. będą 3 rewolucyjne ustawy! Polski ustawodawca bierze się za: podgrzewane wyroby tytoniowe (smakowe), e-papierosy (zarówno z nikotyną, jak i bez), woreczki z syntetyczną nikotyną oraz inne produkty nikotynowe
- Zakaz sprzedaży jednorazowych e-papierosów i smakowych woreczków nikotynowych i inne...
- Jednorazowe e-papierosy
- Kiedy ustawa wejdzie w życie?
- Regulacja rynku e-papierosów i woreczków nikotynowych
- Kiedy przepisy wejdą w życie?
Od 2026 r. koniec ze sprzedażą wkładów o charakterystycznym aromacie – np. truskawkowym, bananowym, wiśniowym (ogólnie owocowym) czy mentolowym
Po 9-miesięcznym okresie przejściowym nie będzie możliwa sprzedaż i wkładów o charakterystycznym aromacie – np. owocowym czy mentolowym. Polskie prawo musi być dostosowane do prawa UE i innych krajowych przepisów, tj.:
REKLAMA
- Ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U z 2023 r. poz. 700).
- Dyrektywy dot. delegowana Komisji (UE) 2022/2100 z dnia 29 czerwca 2022 r. zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE w odniesieniu do zniesienia niektórych zwolnień w przypadku podgrzewanych wyrobów tytoniowych (Tekst mający znaczenie dla EOG).
- Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylająca dyrektywę 2001/37/WE Tekst mający znaczenie dla EOG.
Ministerstwo Zdrowia: Mniej dymu, więcej zdrowia. Ustawa zakazująca sprzedaży aromatyzowanych wkładów tytoniowych podpisana
Dzięki nowelizacji Ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, którą 31 marca 2025 r. podpisał prezydent Andrzej Duda sprzedaż nowatorskich wyrobów tytoniowych z charakterystycznym aromatem będzie zakazana. Szczegóły poniżej:
Do 2026 r. będą 3 rewolucyjne ustawy! Polski ustawodawca bierze się za: podgrzewane wyroby tytoniowe (smakowe), e-papierosy (zarówno z nikotyną, jak i bez), woreczki z syntetyczną nikotyną oraz inne produkty nikotynowe
Jedna ustawa już jest. Co z kolejnymi? Będą! Ministerstwo Zdrowia podkreśla: "Działamy kompleksowo. Wiemy, że musimy działać, aby chronić zdrowie – zwłaszcza najmłodszych. Dlatego pracujemy nad kolejnymi dwoma ustawami, które wprowadzą surowe przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych i nikotynowych. Każda z nich jest na innym etapie legislacyjnym.".
Zakaz sprzedaży jednorazowych e-papierosów i smakowych woreczków nikotynowych i inne...
To najnowszy projekt nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Co chce wprowadzić MZ?
- Ma być zakaz sprzedaży wszystkich jednorazowych e-papierosów (z nikotyną i bez niej). Te produkty mają zniknąć z rynku.
- Zakaz sprzedaży smakowych woreczków nikotynowych – aby w obrocie zostały tylko te o smaku tytoniu.
- Nowe zasady sprzedaży innych wyrobów z nikotyną (np. tablek) - aby były traktowane jak leki i mogły być sprzedawane tylko w aptece i dopiero, gdy zatwierdzi je Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL).
- Większą kontrolę nad e-papierosami – badanie składu płynów w e-papierosach, aby sprawdzić, czy nie zawierają szkodliwych substancji.
Jednorazowe e-papierosy
MZ alarmuje: jednorazowe e-papierosy są coraz bardziej popularne – zwłaszcza wśród młodych ludzi. Dla wielu nastolatków to pierwszy kontakt z nikotyną i początek uzależnienia. Problem dotyczy nie tylko e-papierosów z nikotyną – produkty beznikotynowe też stanowią zagrożenie. Osoby, które sięgają po e-papierosy bez nikotyny, w późniejszym czasie chętniej wybierają te z nikotyną. Całkowity zakaz jednorazowych e-papierosów i smakowych woreczków nikotynowych ograniczy ich dostępność i zmniejszy te zagrożenia dla zdrowia.
Kiedy ustawa wejdzie w życie?
Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (UD213). Po konsultacjach wewnętrznych zostanie przekazany do uzgadniań i konsultacji publicznych. Wtedy każdy będzie mógł zapoznać się z jego treścią.
Regulacja rynku e-papierosów i woreczków nikotynowych
Projekt nowelizacji Ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (UD 86) kompleksowo reguluje rynek elektronicznych papierosów i obejmuje przepisami wszystkie rodzaje tych produktów – niezależnie od tego, czy płyny, które są w nich używane, mają w składzie nikotynę czy też nie. Co chce wprowadzić MZ? Ograniczenia w obrocie i promocji beznikotynowych e-papierosów:
- zakaz sprzedaży dzieciom i młodzieży do 18. roku życia (w efekcie ten zakaz będzie dotyczył wszystkich elektronicznych papierosów: jednorazowych i wielorazowych, z nikotyną i bez),
- zakaz sprzedaży w automatach i na odległość (np. przez Internet),
- zakaz reklamy i promocji, (obecnie płyny bez nikotyny nie są uregulowane w Ustawie, więc nie dotyczy ich żaden zakaz wynikający z ustawy tytoniowej),
- obowiązek oznakowania opakowań jako wyrobu szkodliwego dla zdrowia,
- zakaz palenia w miejscach publicznych (np. w szkołach, restauracjach, na placach zabaw, i przystankach komunikacji miejskiej) – ta zasada już dotyczy elektronicznych papierosów z płynem, który zawiera nikotynę.
Ograniczenia w obrocie pojemników zapasowych z płynem beznikotynowym do e-papierosów:
- zakaz sprzedaży dzieciom i młodzieży do 18. roku życia,
- zakaz sprzedaży w automatach i na odległość (np. przez Internet),
- zakaz reklamy i promocji,
- obowiązek oznakowania opakowań jako wyrób szkodliwy dla zdrowia,
- większy nadzór nad ich składem – skład będzie musiał być dostosowany do wymogów ustawy (płyn nie będzie mógł zawierać substancji szkodliwych, takich jak te o właściwościach rakotwórczych),
- informacje na ich temat będą zgłaszane do Biura do spraw Substancji Chemicznych co najmniej 6 miesięcy przed planowanym wprowadzeniem do sprzedaży.
Ograniczenia w obrocie woreczków nikotynowych:
- zakaz sprzedaży dzieciom i młodzieży do 18. roku życia,
- zakaz sprzedaży w automatach i na odległość (np. przez Internet),
- zakaz reklamy i promocji,
- obowiązek oznakowania opakowań jako wyrób szkodliwy dla zdrowia,
- większy nadzór nad ich składem – skład będzie musiał być dostosowany do wymogów ustawy (woreczki nikotynowe nie będą mogły zawierać substancji szkodliwych, takich jak te o właściwościach rakotwórczych),
- informacje na ich temat będą zgłaszane do Biura do spraw Substancji Chemicznych co najmniej 6 miesięcy przed planowanym wprowadzeniem do sprzedaży,
- ograniczenie maksymalnej zawartości nikotyny w woreczkach do 20 mg/g,
- zostaną uznane za wyroby powiązane i zdefiniowane jako produkty do użytku doustnego, które zawierają nikotynę (bez tytoniu) i są porcjowane w woreczkach.
Obecnie przepisy nie regulują płynów beznikotynowych do e-papierosów, niezależnie od ich rodzaju – zarówno jednorazowych, jak i wielorazowych. W efekcie nie podlegają one ograniczeniom wiekowym, jakie dotyczą wyrobów tytoniowych i płynów z nikotyną.
Kiedy przepisy wejdą w życie?
Projekt zamiany ustawy przyjęła Rada Ministrów. Obecnie jest notyfikowany w Komisji Europejskiej (zgodnie z procedurą powiadamiania w Komisji Europejskiej na podstawie dyrektywy (UE) 2015/1535). Termin uzgodnień między państwami członkowskimi Unii oraz Komisją mija 28 kwietnia 2025 r. Następnie projekt trafi pod obrady Sejmu. Ustawa wejdzie w życie 14 dni od ogłoszenia i przewiduje 6-miesięczny okres przejściowy dla nowych przepisów.
Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U z 2023 r. poz. 700)
Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2022/2100 z dnia 29 czerwca 2022 r. zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE w odniesieniu do zniesienia niektórych zwolnień w przypadku podgrzewanych wyrobów tytoniowych (Tekst mający znaczenie dla EOG)
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylająca dyrektywę 2001/37/WE Tekst mający znaczenie dla EOG.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA