Postępowania grupowe, tj. sądowe postępowania cywilne, służące jednoczesnej realizacji praw do ochrony prawnej wielu podmiotów, są już znane na całym świecie i przeżywają obecnie dynamiczny rozwój także w Europie. Od dnia 19 lipca 2010 r. jest obecne również w polskim postępowaniu, w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 17 grudnia 2009 r. o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym (Dz. U. Nr 7, poz. 44, dalej „ustawa”).
Trybunał Konstytucyjny (dalej „TK”) w dniu 12 lipca 2010 r. wydał wyrok, w którym orzekł, iż pracownik, którego zwolniono z naruszeniem przepisów o ochronie związków zawodowych, może żądać przywrócenia do pracy niezależnie od tego, czy był zatrudniony na czas określony czy nieokreślony (sygn. P 4/10).
Niniejsze memorandum poświęcone jest wybranym i najważniejszym uregulowaniom prawnym dotyczącym reklamy produktów leczniczych w Polsce. Wymagania, które muszą spełniać reklamy produktów leczniczych, znacznie różnią się od wymagań reklam innych produktów, z uwagi na przedmiot, którego dotyczą. Jednak znaleźć wśród wielu przepisów prawnych dotyczących reklamy produktu leczniczego, te właściwe i pamiętać o wszystkich warunkach takiej reklamy jest bardzo trudno.