Powierzenie przetwarzania danych osobowych, a udostępnienie danych osobowych – różnice

Klaudia Nowak
rozwiń więcej
Jakie są różnice pomiędzy powierzeniem przetwarzania danych osobowych, a udostępnieniem danych osobowych? / Shutterstock
W biznesie, w kwestiach związanych z RODO często spotykamy się z sytuacją, w której kontrahenci mylą powierzenie przetwarzania danych osobowych z udostępnieniem danych osobowych. Przez ten zabieg niepotrzebnie wymagają zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, obok umowy głównej, w ramach której przekazywane są dane osobowe. Różnice pomiędzy tymi przepisami i wynikające z nich obowiązki dla przedsiębiorców wyjaśnia ekspert z zakresu ochrony danych osobowych, radca prawny Klaudia Nowak z Kancelarii Mirosławski, Galos, Mozes w Sosnowcu.

Powierzenie przetwarzania danych osobowych, a udostępnienie danych osobowych – przepisy prawa

Przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwane RODO, nie określają wprost czym jest powierzenie przetwarzania danych osobowych. Wymagają jednak zawarcia umowy, gdy do takiego powierzenia ma dojść.

Administrator a podmiot przetwarzający - różnice

Umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych reguluje relację między administratorem danych osobowych a podmiotem przetwarzającym. Zidentyfikowanie tej relacji wymaga sięgnięcia do definicji administratora i podmiotu przetwarzającego zawartych w RODO.

Administrator oznacza osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, który samodzielnie lub wspólnie z innymi ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych.

Z kolei podmiot przetwarzający oznacza osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, który przetwarza dane osobowe w imieniu administratora.

Czym jest powierzenie przetwarzania danych osobowych?

Z powierzeniem przetwarzania danych osobowych mamy więc do czynienia, gdy administrator zleca wybranemu podmiotowi (podmiotowi przetwarzającemu) dokonanie określonych czynności przetwarzania, w imieniu i na rzecz administratora (np. zleca obsługę w zakresie płac firmie payrollowej i w ramach tej usługi przekazuje dane osobowe swoich pracowników celem dokonania im wypłat). Administrator mógłby samodzielnie wykonywać czynności w zakresie płac, jednak czasem bardziej efektywne jest powierzenie tych czynności podmiotowi, który specjalizuje się w tego rodzaju usługach. Wówczas taki podmiot przetwarza dane osobowe w imieniu administratora i działa na jego polecenie.

W przypadku powierzenia przetwarzania danych administrator nadal więc decyduje o celu i sposobie przetwarzania danych (kierując się podanym przykładem, administrator decyduje, iż powierza dane osobowe innemu podmiotowi celem wykonywania w jego imieniu usług kadrowo-płacowych i w sposób przez siebie określony) i ponosi odpowiedzialność za spełnienie wymogów określonych w RODO.  

Podmiotowi przetwarzającemu nie przysługuje natomiast dowolność w dokonywaniu operacji przetwarzania powierzonych danych osobowych, albowiem jest zobligowany powierzone dane przetwarzać zgodnie z interesem administratora i w ustalonych przez niego celach. Innymi słowy, podmiot przetwarzający nie może wykroczyć poza ustalone poprzez administratora cele i przetwarzać powierzone mu dane osobowe dla własnych celów (dla celów innych niż wykonywanie usług kadrowo – płacowych zgodnie z podanym przykładem). Dodać również trzeba, że w relacji administrator –  podmiot przetwarzający ten ostatni jest zobligowany pomagać administratorowi w realizacji obowiązków wynikających z RODO, a odnoszących się do:

  • odpowiadania na żądania osoby, której dane dotyczą, w zakresie wykonywania jej praw,
  • bezpieczeństwa przetwarzania,
  • zgłaszania naruszeń ochrony danych organowi nadzorczemu,
  • zawiadamiania osoby, której dane dotyczą, o naruszeniu ochrony danych osobowych,
  • oceny skutków dla ochrony danych oraz uprzednich konsultacji.

Podmiot przetwarzający zobligowany jest również do poddania się kontroli, która polega na udostępnieniu administratorowi wszelkich informacji niezbędnych do wykazania spełnienia obowiązków określonych w artykule 28 RODO (określającym warunki umożliwiające umocowanie przez administratora innego podmiotu do przetwarzania danych w jego imieniu) oraz na umożliwieniu administratorowi lub audytorowi upoważnionemu przez administratora przeprowadzanie audytów, w tym inspekcji u podmiotu przetwarzającego.

Udostępnienie danych osobowych

Z udostępnieniem danych osobowych mamy natomiast do czynienia, kiedy administrator przekazuje dane osobowe innemu podmiotowi, nie w celu przetwarzania tych danych w imieniu administratora, ale dla odrębnych celów realizowanych przez ten podmiot. Nie dochodzi wówczas do powierzenia przetwarzania danych osobowych, a do przekazania danych osobowych przez administratora innemu administratorowi, który wykorzysta te dane do swoich własnych celów.

Jako przykład można podać sytuację, gdy w umowie z kontrahentem np. na dostawę, podamy (udostępnimy) dane służbowe pracownika odpowiedzialnego za realizację umowy dostawy. Wówczas dochodzi do udostępnienia danych osobowych przez jednego administratora drugiemu, odrębnemu administratorami, który przetwarza te dane do swoich własnych celów, np. komunikacji w zakresie realizacji umowy. W związku z tym nie ma potrzeby podpisywać umowy powierzenia, bo do powierzenia danych osobowych nie dochodzi. Jednakże w każdym przypadku, na podmiocie odbierającym udostępnione dane spoczywa obowiązek spełnienia obowiązku informacyjnego, o którym mowa w art. 14 RODO, wobec osoby, której dane dotyczą, albowiem dane są pozyskiwane z innych źródeł niż od tej osoby.

Wnioski i rekomendacje dla kontrahentów

  1. Ustalenie właściwej relacji między stronami, czy to polegającej na powierzeniu, czy udostępnieniu danych osobowych, ma na celu ochronę przed zbyt pochopnym zawieraniem umów  powierzenia przetwarzania danych osobowych, czy też przed uzależnianiem współpracy od zawarcia takiej umowy.
  2. Podkreślić należy, że w przypadku zawarcia umowy o powierzenie przetwarzania danych osobowych podmiot, któremu w umowie została przypisana funkcja podmiotu przetwarzającego jest zobligowany partycypować  w realizacji zadań, które spoczywają na administratorze oraz poddawać się kontroli prowadzonej przez administratora.
  3. W  przypadku zatem faktycznego braku relacji polegającej na powierzeniu, dochodzi do niepotrzebnego obarczania podmiotów dodatkowymi obowiązkami i czynnościami.  

Kancelaria Radców Prawnych MGM Mirosławski, Galos, Mozes
rozwiń więcej
Prawo
Zasiłek 215,84 zł z MOPS lub dodatek 330,07 zł z ZUS. Są podobieństwa, ale i różnice
05 lip 2024

Zasiłek pielęgnacyjny i dodatek pielęgnacyjny to dwa różne świadczenia, chociaż ich funkcja jest podobna. Czym się różnią? Ile aktualnie wynoszą? Co z waloryzacją i możliwością łączenia?

Czy każdy senior po 70-ce wjedzie bezkarnie swoim autem do Strefy Czystego Transportu w Warszawie? RPO ma wątpliwości
05 lip 2024

Zakaz wjazdu do strefy czystego transportu nie obejmuje samochodu będącego najpóźniej od 31 grudnia 2023 r. własnością lub współwłasnością osoby fizycznej, która w 2023 r. ukończyła 70. rok życia. Tak wynika z uchwały Rady m. st. Warszawy z 7 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia na terenie miasta stołecznego Warszawy Strefy Czystego Transportu. Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości odnośnie tego przepisu. Pyta, czy taka regulacja pozwala na wjazd do strefy czystego transportu samochodom wszystkich seniorów, którzy mają skończone 70 lat.

Będzie zmiana przepisów. Obowiązkowe strefy czystego transportu w większych miastach
05 lip 2024

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do ustanawiania stref czystego transportu. Ponadto zostanie wprowadzony obowiązek nabywania przez gminy o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 tys. wyłącznie autobusów zeroemisyjnych w celu wykonywania zadań związanych z komunikacją miejską. Takie zmiany ma wprowadzić nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Sygnaliści w biurze rachunkowym. Jakie obowiązki i procedury?
05 lip 2024

Każde biuro rachunkowe powinno zweryfikować swoje procedury i zasady zgłaszania naruszeń, które zostały ustalone na potrzeby wdrożenia przepisów ustawy AML/CFT w świetle wymagań ustawy o ochronie sygnalistów.

Alkohol i papierosy będą droższe. Wzrośnie akcyza. Papierosy i alkohol w Polsce już nie będą najtańsze w całej Europie.
05 lip 2024

Alkohol i papierosy będą droższe, bo wzrośnie akcyza. To element walki m.in. z nadużywaniem alkoholu. Kończą się też prace nad projektem, który ograniczy sprzedaż alkoholu na stacjach benzynowych w godzinach nocnych.

Ważny zasiłek z podwyżką od 2025 r. Kto może go otrzymać?
05 lip 2024

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów. Ma to bezpośredni wpływ na podwyżkę maksymalnej kwoty zasiłku stałego. To ważna zmiana dla osób pobierających świadczenia. Co oznacza w praktyce?

Kolejny cios dla działkowców ROD. Od 1 lipca 2024 r. koniec z zamrożonymi cenami. Muszą być gotowi na podwyżki. Kto konkretnie?
05 lip 2024

Kolejny cios dla działkowców ROD. Od 1 lipca 2024 r. czekają ich podwyżki. Kto zapłaci więcej i o ile? Czy popularność działek będzie dalej spadała? Wzrost cen energii dotyka wszystkich. Nie oszczędzi też działkowców, którzy dotychczas korzystali z preferencyjnych stawek.

Dopłaty do zakupu mieszkania: od 78 023,00 zł w woj. łódzkim do 146 423,00 zł w Olsztynie. Wnioski można składać do końca 2024 r.
05 lip 2024

Możliwe jest uzyskanie dofinansowania zakupu mieszkania w ramach Programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Dostępne mieszkanie. W trzecim kwartale 2024 r. wysokość dofinansowania może wynieść nawet 146423,00 zł. Wnioski o dofinansowanie można składać do 31 grudnia 2024 r.

Państwo zwróci do 9000 zł za zakup roweru elektrycznego lub wózka rowerowego. Już od 2025 roku. NFOŚiGW konsultuje projekt programu „Mój rower elektryczny”
06 lip 2024

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej chce przeznaczyć od 2025 roku 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego na dopłaty (refundacje) do zakupu elektrycznych rowerów (w tym rowerów cargo) i wózków rowerowych. Taką dopłatę może dostać zarówno zwykły Kowalski (osoby fizyczne) ale także niektórzy przedsiębiorcy oraz samorządy. Dofinansowaniem ma być objętych przynajmniej 46 667 sztuk takich rowerów. Obecnie trwają (od 4 do 18 lipca 2024 r.) konsultacje projektu programu priorytetowego „Mój rower elektryczny”.

Nawet 1200,00 zł na rodzinę. Pobierz wniosek o bon energetyczny i złóż go 1 sierpnia 2024 r.
04 lip 2024

Bon energetyczny jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym. Jest to forma pomocy przysługująca beneficjentom, którzy z różnych przyczyn mają trudności w pokrywaniu rachunków za energię. Bon energetyczny przysługuje za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...