REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świąteczne zakupy - gdzie i jakie prezenty kupują Polacy? [Badanie]

Świąteczne zakupy - gdzie i jakie prezenty kupują Polacy? [Badanie]
Świąteczne zakupy - gdzie i jakie prezenty kupują Polacy? [Badanie]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia to zazwyczaj długi, czasochłonny i do tego kosztowny proces. Oprócz mycia okien i ubierania choinki konieczne są solidne zakupy. W jaki sposób Polacy sobie z nimi radzą?

Świąteczne zakupy – on-line, czy stacjonarnie?

Według raportu Deloitte „Zakupy świąteczne 2021” blisko połowa (47 proc.) świątecznego budżetu Polaków zostanie wydana w sieci. To nie jest niespodzianka. Internetowe zakupy były preferowaną metodą nabywania dóbr na całym świecie już w drugim kwartale 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

Z kolei z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2021” wynika, że aż 77 proc. z nas przynajmniej raz dokonało zakupów w sieci. Wśród kupujących prym wiodą kobiety, osoby po 35 roku życia, z wyższym wykształceniem i mieszkańcy największych miast.

- Pandemia przyspieszyła jedynie zmiany w zachowaniu i decyzjach zakupowych konsumentów, które były nieuniknione. Według niektórych danych już 3 na 4 Polaków kupuje w e-sklepach i co ciekawe, wcale nie są to osoby najmłodsze. Chociaż pokolenia Z i millenialsów uznaje się za najlepiej odnajdujących się w przestrzeni online, to ich starsi odpowiednicy ponad dwukrotnie częściej twierdzą, że ich zakupy online wzrosły w ciągu ostatniego roku – komentuje Michał Giera, Mobiem Polska

Świąteczne zakupy - z jakich urządzeń korzystamy kupując online?

REKLAMA

Polacy kupują w sieci używając głównie laptopów (78 proc.) i smartfonów (76 proc.). Aczkolwiek, popularność mobilnych urządzeń stale rośnie. Dla porównania w roku 2020, 69 proc. badanych konsumentów kupując w sieci posługiwało się telefonem. W najmłodszej grupie badanych (do 24 roku życia) niezaprzeczalnie króluje właśnie telefon zgarniając 92 proc. udziału wszystkich urządzeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zakupy dokonywane za pośrednictwem urządzeń mobilnych cieszą się coraz większym zaufaniem. Prawie 68 proc. badanych uznaje dokonywanie zakupów w sieci przy użyciu telefonu jako równie bezpieczne, co zakupy na komputerze lub laptopie. Świadomość konsumentów również sukcesywnie wzrasta. Badanie AdColony pokazuje, że blisko 3 na 4 respondentów uważa, że powinno mieć ze sobą smartfon podczas zakupów. Z kolei raport Deloitte „Koniec ery dwóch światów 2021” podkreśla, że 4 na 5 klientów korzysta z urządzeń cyfrowych przed zakupami, żeby porównywać ceny oraz wyszukiwać informacje o produktach. Klient często wie więcej o produkcie niż sam sprzedawca – mówi Michał Pietruszka, Head of Mobile Product, Mobiem Polska

Świąteczne zakupy  - co i kiedy będziemy kupować na święta?

Z danych dostarczonych przez Deloitte wynika też, że średnio 2 na 3 Polaków dokona zakupów świątecznych dopiero w grudniu, czyli tradycyjnie na ostatnią chwilę. Ponad połowa badanych chce się wyrobić ze wszystkimi sprawunkami do 24 grudnia, ale są też i tacy (7 proc.), którzy czekają na poświąteczne i noworoczne wyprzedaże. Co istotne, 73 proc. Polaków planuje spędzić święta w domu.

Echem odbija się sytuacja pandemiczna oraz wzrost cen w tym podwyżki paliw. Inaczej wygląda sytuacja zagranicą. Według raportu GWI „Holiday shopping 2021” 7 na 10 wybierze się w odwiedziny do swoich rodzin czy przyjaciół. Natomiast, podczas wirtualnych zakupów będziemy głównie szukać produktów związanych z podróżami i spędzaniem wolnego czasu (71 proc.), akcesoriami elektronicznymi (64 proc.), zabawkami i książkami (63 proc.). Kosmetyków, odzieży, dóbr luksusowych, telefonów i artykułów sportowych będziemy szukać zarówno online, jak i offline.

Świąteczne zakupy - łapanie okazji online

AdColony zapytało ludzi, czego oczekują od reklam wyświetlanych na urządzeniach mobilnych w okresie świątecznym. Okazuje się, że konsumenci w znacznej mierze chcą zniżek (ponad 44 proc.), spersonalizowanych ofert (40 proc.) oraz ofert specjalnych (blisko 40 proc.). Dopiero w dalszej kolejności chcą być informowani o produkcie lub marce (prawie 28 proc.).

Z raportu Deloitte „Zakupy świąteczne 2021” wynika, że w tym roku Polacy wydadzą średnio o 200 zł więcej na święta, niż w roku 2020. Powodem wcale nie jest lepsza sytuacja ekonomiczna, wręcz przeciwnie, wzrost budżetu na gwiazdkę może być związany ze wzrostem cen. Dlatego ludzie ochoczo zerkają w kierunku akcji promocyjnych. Dane zebrane z 25 tys. e-sklepów używających oprogramowania Shoper wykazały, że wartość zamówień podczas tegorocznego Black Friday była wyższa o ponad 55 proc. w stosunku do roku ubiegłego, a liczba zamówień wzrosła o 50 proc.

Świąteczne zakupy – skuteczność reklam z motywem Świąt Bożego Narodzenia

Odbiorcy reklam świątecznych zwracają szczególną uwagę na wizualne aspekty przekazu (69 proc.), a także na piosenki wykorzystane w reklamie (41 proc.). Do tego 1 na 5 konsumentów, lubiących gwiazdkowe spoty, utożsamia się z reklamami, które ogląda. Co więcej, badani po obejrzeniu reklamy na urządzeniu mobilnym w czasie okołoświątecznym deklarują, że odwiedzają stronę internetową marki (blisko 13 proc.), porównują ceny produktów w sieci (ponad 12 proc.), wyszukują reklamowaną rzecz (11,4 proc.), czytają  opinie o niej lub  recenzje  firmy (blisko 11 proc.). Ponad 7 proc. respondentów przyznaje, że dokonuje zakupu po jakimś czasie od obejrzenia reklamy.

- Na długość procesu decyzyjnego konsumenta ma wpływ wiele czynników, m.in. poziom jego dochodów, to, czy produkt jest dla niego istotny, a nawet to w jakim stopniu sam kupujący jest podatny na przekaz reklamowy. Ankietowani twierdzą jednak, że zazwyczaj dokonują zakupu za pośrednictwem reklamy już kilka dni po wyświetleniu (ponad 30 proc.). Rzadziej nabywają towar po tygodniu (14 proc.), kolejnego dnia (11 proc.), a zdarza się, że nawet po miesiącu (8,3 proc.) – zauważa Michał Pietruszka.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto nie dostanie 800+ w lipcu 2024 r.

1 czerwca rozpoczął się nowy okres świadczeniowy w programie Rodzina 800+, potrwa do 31 maja 2025 r. Rodzice i opiekunowie mogli do końca czerwca 2024 r. składać wnioski, aby zachować gwarancję wypłaty świadczenia na cały okres. Co z wnioskami złożonymi po tym terminie? Kto nie musi się martwić niezłożeniem wniosku? Wyjaśniamy. 

Ułatwienie dla wielu pacjentów uprawnionych do bezpłatnych leków. MZ przygotowało projekt zmian

Dotychczas lekarze psychiatrzy nie mogli wystawiać recept na bezpłatne leki. To jednak ma się zmienić. Problem sygnalizował Rzecznik Praw Obywatelskich. Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt nowelizujący obecne przepisy.

Rekordzista alimenciarz zalega dzieciom 973 tys. złotych

Jakie długi mają alimenciarze? Według danych KRD, w 94% przypadków dłużnikami są mężczyźni. Przeciętny wiek to 46-55 lat. Czy liczba osób zalegających wzrosła od ubiegłego roku? Z jakimi kwotami zalegają? 

Od lipca 2024 r. w większości gmin wzrosły opłaty za żłobki. A to dopiero początek. Największy skok cen będzie jesienią.

Od lipca 2024 r. w większości gmin wzrosły opłaty za żłobki. A to dopiero początek. Największy skok cen będzie jesienią. Liczba miejsc w publicznych żłobkach jest ograniczona, a co za tym idzie, rodzice muszą korzystać z oferty prywatnych placówek. Te zaś postanowiły maksymalnie wykorzystać wzrost dopłat z 400 zł żłobkowego na 1500 zł nowego świadczenia.

REKLAMA

Podwyżka świadczeń z funduszu alimentacyjnego jeszcze w 2024 r.? Takie są założenia projektu

Na tę zmianę czeka wielu rodziców pobierających świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Resort rodziny przygotował projekt, który ma na celu podwyższenie maksymalnej kwoty wsparcia do 1000 zł. Jaki jest aktualny etap prac legislacyjnych? Czy jest szansa, że ta podwyżka zaczęłaby obowiązywać już w okresie świadczeniowym 2024/2025?

Podatek zdrowotny zamiast składki. Zapłacą także podatnicy CIT. Założenia projektu już gotowe do przekazania ministrowi finansów

W dniu 2 lipca 2024 r. wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny poinformował PAP, że założenia projektu ustawy o tzw. podatku zdrowotnym są gotowe do przekazania ministrowi finansów Andrzejowi Domańskiemu. Wyjaśnił, że pomysł zakłada "zmianę systemową", dlatego Lewica czeka na zielone światło, by móc dalej pracować nad projektem.

Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z podróży - kiedy warto je wykupić?

Podróżowanie to nie tylko przyjemność, ale także spore wydatki. Z reguły planujemy wyjazdy z odpowiednim wyprzedzeniem, rezerwując bilety lotnicze, noclegi czy wycieczki. Co jednak, jeśli w tzw. międzyczasie wystąpią nieprzewidziane okoliczności i trzeba będzie zrezygnować z podróży? Życie bywa nieprzewidywalne, a różne sytuacje mogą wymusić zmianę planów – od nagłej choroby, przez kradzież dokumentów niezbędnych w podróży, aż po nieoczekiwane zdarzenia rodzinne. W takich przypadkach nieocenione okazuje się ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z podróży.

Na to czekali rodzice. Rewolucja na talerzach dzieci. W żłobku, przedszkolu i szkole. Czego będą dotyczyły zmiany?

Na to czekało wielu rodziców. Szykuje się rewolucja na talerzach dzieci w żłobku, przedszkolu i szkole. Alergie i nietolerancje pokarmowe stają się coraz bardziej powszechne, a rodzice coraz częściej mierzą się z problemami związanymi z koniecznością dostosowania sposobu żywienia dziecka do jego potrzeb zdrowotnych.

REKLAMA

Cło na jaja, cukier i owies z Ukrainy już teraz. Kontyngenty bezcłowe w 2025 roku

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że 18 czerwca 2024 r. Komisja Europejska uruchomiła w imporcie owsa z Ukrainy automatyczny mechanizm ochronny (ATM). 2 lipca 2024 r. ten sam mechanizm został uruchomiony w imporcie jaj oraz cukru z Ukrainy. ATM polega na objęciu tych produktów cłami do końca 2024 roku.

Sygnalista w samorządzie terytorialnym. Obowiązek wdrożenia systemów zgłoszeń

Niecałe trzy miesiące na wdrożenie systemu zgłoszeń wewnętrznych to bardzo krótki okres na wprowadzenie rozwiązań spójnych, sprawnych i skutecznych.

REKLAMA