Kto ma prawo ustawodawcze? W jaki sposób uchwala się ustawy w Polsce?
REKLAMA
REKLAMA
Na czym polega procedura ustawodawcza?
Procedura ustawodawcza w Polsce to proces tworzenia i wprowadzania nowych ustaw lub zmian w istniejących ustawach. Jest to formalny proces, który przewiduje określone kroki i procedury, które muszą zostać wykonane przed przyjęciem ustawy.
Procedura ustawodawcza uregulowana jest przez Konstytucję RP oraz ustawy o działalności legislacyjnej Sejmu i Senatu. Zgodnie z tymi przepisami, projekt ustawy może być złożony przez Prezydenta RP, Radę Ministrów, posłów i senatorów, grupę co najmniej 100 tysięcy obywateli, a także inne podmioty.
Projekt ustawy musi przejść przez kilka etapów, w tym:
- pierwsze czytanie w Sejmie lub Senacie, podczas którego przedstawia się jego treść i cele,
- przekazanie projektu do odpowiedniej komisji sejmowej lub senackiej, która przeprowadza szczegółowe obrady i może dokonać zmian w projekcie,
- drugie czytanie w Sejmie lub Senacie, na którym przedstawia się poprawki i ostateczną treść ustawy,
- przesłanie ustawy do podpisu przez Prezydenta RP lub odesłanie do Sejmu z uwagami,
- przyjęcie ustawy przez Sejm lub Senat w ostatecznej formie i przekazanie do publikacji w Dzienniku Ustaw.
Procedura ustawodawcza ma na celu zapewnienie przemyślanej i demokratycznej debaty nad propozycjami zmian w prawie oraz zapobieganie przyjęciu ustaw szkodliwych lub niezgodnych z konstytucją.
Kto ma prawo ustawodawcze?
Zgodnie z Konstytucją RP, prawo ustawodawcze w Polsce należy do dwóch izb parlamentu - Sejmu i Senatu, które wspólnie tworzą Zgromadzenie Narodowe.
REKLAMA
Jednakże inicjatywę ustawodawczą posiadają także Prezydent, Rada Ministrów oraz obywatele, którzy mogą zgłaszać projekt ustawy w drodze inicjatywy obywatelskiej.
W jaki sposób uchwala się ustawę?
Ustawa w Polsce uchwalana jest zgodnie z określoną procedurą. Wymaga ona złożenia projektu ustawy, którego inicjatorem może być m.in. Prezydent RP, Rada Ministrów, grupa posłów lub senatorów. Projekt ustawy musi zostać złożony w Sejmie lub Senacie, a następnie trafia na rozpatrzenie komisji sejmowych lub senackich.
Po przyjęciu projektu ustawy przez komisję, następuje jego pierwsze czytanie w izbie, która przyjęła projekt. Podczas pierwszego czytania posłowie lub senatorowie mają możliwość zgłaszania poprawek i dyskutowania nad projektem. Jeżeli projekt zostanie przyjęty w pierwszym czytaniu, trafia do drugiego czytania, gdzie również może być poddany poprawkom.
Po zakończeniu drugiego czytania następuje głosowanie nad projektem, które może zakończyć się jego przyjęciem, odrzuceniem lub skierowaniem do dalszych prac w komisjach lub podkomisjach sejmowych lub senackich. Jeśli projekt ustawy zostanie przyjęty przez jedną z izb, trafia do drugiej izby parlamentu, która przeprowadza analogiczne procedury.
Jeśli projekt zostanie przyjęty przez obie izby parlamentu, trafia on do Prezydenta RP, który ma możliwość podpisania ustawy lub skierowania jej do Trybunału Konstytucyjnego w celu zbadania jej zgodności z Konstytucją. Jeśli Prezydent RP podpisze ustawę, ta wchodzi w życie po upływie określonej ilości dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat