REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ma prawo ustawodawcze? W jaki sposób uchwala się ustawy w Polsce?

Procedura ustawodawcza
Kto ma prawo ustawodawcze?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Procedura ustawodawcza to formalny proces tworzenia i wprowadzania nowych ustaw lub zmian w istniejących ustawach w Polsce. Procedura ta jest uregulowana przez Konstytucję RP oraz ustawy o działalności legislacyjnej Sejmu i Senatu. Projekt ustawy może być złożony przez Prezydenta RP, Radę Ministrów, posłów i senatorów, grupę co najmniej 100 tysięcy obywateli, a także inne podmioty. Każdy projekt ustawy musi przejść przez kilka etapów.

Na czym polega procedura ustawodawcza?

Procedura ustawodawcza w Polsce to proces tworzenia i wprowadzania nowych ustaw lub zmian w istniejących ustawach. Jest to formalny proces, który przewiduje określone kroki i procedury, które muszą zostać wykonane przed przyjęciem ustawy.

Procedura ustawodawcza uregulowana jest przez Konstytucję RP oraz ustawy o działalności legislacyjnej Sejmu i Senatu. Zgodnie z tymi przepisami, projekt ustawy może być złożony przez Prezydenta RP, Radę Ministrów, posłów i senatorów, grupę co najmniej 100 tysięcy obywateli, a także inne podmioty.

Projekt ustawy musi przejść przez kilka etapów, w tym:

  • pierwsze czytanie w Sejmie lub Senacie, podczas którego przedstawia się jego treść i cele,
  • przekazanie projektu do odpowiedniej komisji sejmowej lub senackiej, która przeprowadza szczegółowe obrady i może dokonać zmian w projekcie,
  • drugie czytanie w Sejmie lub Senacie, na którym przedstawia się poprawki i ostateczną treść ustawy,
  • przesłanie ustawy do podpisu przez Prezydenta RP lub odesłanie do Sejmu z uwagami,
  • przyjęcie ustawy przez Sejm lub Senat w ostatecznej formie i przekazanie do publikacji w Dzienniku Ustaw.

Procedura ustawodawcza ma na celu zapewnienie przemyślanej i demokratycznej debaty nad propozycjami zmian w prawie oraz zapobieganie przyjęciu ustaw szkodliwych lub niezgodnych z konstytucją.

Kto ma prawo ustawodawcze?

Zgodnie z Konstytucją RP, prawo ustawodawcze w Polsce należy do dwóch izb parlamentu - Sejmu i Senatu, które wspólnie tworzą Zgromadzenie Narodowe.

REKLAMA

Jednakże inicjatywę ustawodawczą posiadają także Prezydent, Rada Ministrów oraz obywatele, którzy mogą zgłaszać projekt ustawy w drodze inicjatywy obywatelskiej.

W jaki sposób uchwala się ustawę?

Ustawa w Polsce uchwalana jest zgodnie z określoną procedurą. Wymaga ona złożenia projektu ustawy, którego inicjatorem może być m.in. Prezydent RP, Rada Ministrów, grupa posłów lub senatorów. Projekt ustawy musi zostać złożony w Sejmie lub Senacie, a następnie trafia na rozpatrzenie komisji sejmowych lub senackich.

Po przyjęciu projektu ustawy przez komisję, następuje jego pierwsze czytanie w izbie, która przyjęła projekt. Podczas pierwszego czytania posłowie lub senatorowie mają możliwość zgłaszania poprawek i dyskutowania nad projektem. Jeżeli projekt zostanie przyjęty w pierwszym czytaniu, trafia do drugiego czytania, gdzie również może być poddany poprawkom.

Po zakończeniu drugiego czytania następuje głosowanie nad projektem, które może zakończyć się jego przyjęciem, odrzuceniem lub skierowaniem do dalszych prac w komisjach lub podkomisjach sejmowych lub senackich. Jeśli projekt ustawy zostanie przyjęty przez jedną z izb, trafia do drugiej izby parlamentu, która przeprowadza analogiczne procedury.

Jeśli projekt zostanie przyjęty przez obie izby parlamentu, trafia on do Prezydenta RP, który ma możliwość podpisania ustawy lub skierowania jej do Trybunału Konstytucyjnego w celu zbadania jej zgodności z Konstytucją. Jeśli Prezydent RP podpisze ustawę, ta wchodzi w życie po upływie określonej ilości dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd pozbawi pracowników podwyżek za dwa miesiące? Tak w projekcie. Wyrównanie od 1 marca 2025 r.

Zimny prysznic dla pracowników samorządowych. Informuje o tym serwis prawo.pl. Prysznicem tym jest niekorzystna data wyrównania w 2025 r. Samorządowcy (zgodnie z wcześniejszymi obietnicami strony rządowej) liczyli na wyrównania od 1 stycznia 2025 r. Z najnowszego projektu odpowiedniego rozporządzenia wynika, że wyrównania będą dopiero od 1 marca 2025 r.

Należności sądowe – umarzanie, odraczanie i rozkładanie zapłaty na raty

Na należności sądowe w postępowaniu cywilnym składają się kwoty należne Skarbowi Państwa z tytułu kosztów sądowych oraz grzywien orzeczonych w postępowaniu cywilnym. Zasady i tryb ich pobierania, zwrotu, a także zasady ich umarzania, rozkładania na raty i odraczania określa ustawa z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U.2023.1144 t.j. ze zm.; dalej „u.k.s.c.”).

Zawieszenie egzekucji alimentów na wniosek dłużnika

Dla wielu uprawnionych do świadczeń alimentacyjnych stanowią one jedyne lub główne źródło utrzymania. Gwarancja skuteczności egzekucji takich świadczeń jest niezmiernie istotna dla zapewnienia najbardziej potrzebującym godnego bytowania. Z drugiej strony, egzekucja prowadzona przez komornika sądowego jest dla dłużnika (zobowiązanego do świadczeń alimentacyjnych) poważnym obciążeniem z uwagi na dokonywane w jej toku zajęcia. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku dłużnika dokonującego dobrowolnych wpłat możliwe jest zawieszenie takiego postępowania.

Sądy nie mogą uchylać wszystkich decyzji ZUS-u naruszających prawo. Konieczna zmiana art. 477¹⁴ § 2(1) kpc

W dniu 25 marca 2025 r. dr Katarzyna Kalata, radczyni prawna i założycielka Kancelarii Kalata specjalizująca się w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych, złożyła formalny wniosek legislacyjny w ramach obywatelskiej inicjatywy Sprawdzamy.com. Przedmiotem wniosku jest nowelizacja art. 477¹⁴ § 21 Kodeksu postępowania cywilnego (dalej: kpc), która ma umożliwić sądom powszechnym uchylanie każdej decyzji ZUS wydanej z rażącym naruszeniem przepisów prawa – niezależnie od jej rodzaju oraz od tego, kto jest jej adresatem.

REKLAMA

PIBP: Podwyższenie zasiłku pogrzebowego: jesteśmy zadowoleni

Robert Czyżak, prezes Polskiej Izby Branży Pogrzebowej w odniesieniu do przyjętego przez Radę Ministrów i opracowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projektu ustawy przewidującego podwyższenie zasiłku pogrzebowego z 4000 do 7000 złotych wyraża zadowolenie. I zwraca uwagę, że proponowana podwyżka wysokości tego zasiłku już teraz nie pozwala na pokrycie kosztów związanych z organizacją uroczystości pogrzebowych, więc każda decyzja władz, aby podwyższyć tę kwotę to krok we właściwym kierunku.

Czy benefity pozapłacowe zastąpią podwyżki wynagrodzeń? Rola świadczeń pozapłacowych

Główną korzyścią z przyznawania świadczeń pozapłacowych jest zwiększenie motywacji i efektywności pracowników. Wielu pracodawców uważa także, że benefity są dobrą alternatywą dla podwyżek płac.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w ważnym świadczeniu: Od 1 stycznia 2026 r. zasiłek pogrzebowy w wysokości 7 tys. zł, a nie 4 tys. zł, choć MRPiPS przyznaje, że nawet ta kwota nie pokryje wszystkich kosztów pogrzebu

W dniu 25 marca br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zwiększenie kwoty zasiłku pogrzebowego z aktualnych 4 tys. zł do 7 tys. zł. To niewątpliwie zmiana w dobrym kierunku, choć samo MRPiPS przyznaje, że „nawet kwota zwiększona do 7000 zł nie będzie odpowiadała rzeczywistym, rynkowym kosztom pogrzebu i nie wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów związanych z pochówkiem”.

Przedawnienie roszczeń pracowniczych. Czy choroba wstrzymuje bieg terminu przedawnienia?

Przedawnienie roszczenia nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania. Zobowiązanie do świadczenia pozostaje nadal ważne pomimo upływu terminu przedawnienia - tyle tylko, że dłużnik może w razie wytoczenia sprawy sądowej podnieść zarzut przedawnienia i uchylić się w ten sposób od spełnienia świadczenia. Bieg przedawnienia wstrzymuje wystąpienie siły wyższej. Czy choroba pracownika jest taką siłą wyższą - wyjaśnia Sąd Najwyższy w postanowieniu z 11 grudnia 2024 r.

REKLAMA

Osoby z zespołem Downa będą miały łatwiej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe

Osoby z zespołem Downa i innymi rzadkimi chorobami będą miały łatwiej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe. Zapewnia im to m.in. prawo do: świadczenia pielęgnacyjnego, zasiłku pielęgnacyjnego i ulg podatkowych.

Będzie znaczna podwyżka zasiłku pogrzebowego. Od kiedy? Ile?

Niezmieniany od 14 lat zasiłek pogrzebowy będzie podwyższony.

REKLAMA