Paszport tymczasowy
Podróżując poza granice Unii Europejskiej, do bagażu podręcznego musimy zawsze zapakować paszport, a ściślej – dokument paszportowy. Tym mianem ustawodawca określa bowiem zarówno zwykły (wieloletni) paszport, jak i paszport tymczasowy, dyplomatyczny i służbowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Okazanie ważnego paszportu jest niezbędne zarówno przy wjeździe, jak i wyjeździe z kraju spoza Unii Europejskiej. Co zrobić więc, gdy zgubimy paszport lub zostanie on nam skradziony?
Jeżeli paszport został skradziony, należy w pierwszej kolejności zawiadomić odpowiednie służby (na ogół Policję). Następnie należy zgłosić się do polskiego konsula stacjonującego w tym państwie. Konsul jest uprawniony do wydania paszportu tymczasowego.
Zobacz również: Kiedy paszport traci ważność?
Paszport tymczasowy wydawany przez konsula jest dokumentem, który umożliwi nam powrót do kraju i wydawany jest w trybie przyspieszonym, po potwierdzeniu danych osobowych wnioskodawcy.
Co należy przedstawić konsulowi?
Choć wydanie paszportu tymczasowego na powrót do kraju odbywa się w trybie przyspieszonym, wnioskodawca nie jest zwolniony z spełniania wymogów przewidzianych dla ubieganie się o wydanie paszportu.
Po pierwsze, musimy złożyć podanie o wydanie paszportu tymczasowego oraz dwa zdjęcia, spełniające wymagania zdjęć do paszportu.
Ponadto, należy przedstawić kserokopię utraconego paszportu, a w przypadku jej braku (co zdarza się najczęściej) – oświadczenie o okolicznościach utraty paszportu.
Brak konsulatu
Jeżeli paszport utracimy lub zostanie nam skradziony w państwie, w którym Polska nie ma swojej placówki konsularnej, nie zostaniemy pozostawieni bez pomocy. Obywatel polski może w takiej sytuacji udać się do placówki jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej, która wyda nam tymczasowy dokument podróży (Emergency Travel Document).
O tymczasowy dokument podróży możemy ubiegać się wyłącznie w obcym urzędzie konsularnym – obywatel polski nie może uzyskać go w polskim konsulacie. Aby otrzymać taki dokument należy spełniać następujące warunki:
1) być obywatelem jednego z państw Unii Europejskiej;
2) utracić dokument podróży (dokument został zniszczony, skradziony, zgubiony, etc.);
3) znajdujemy się na terenie państwa, na którym nie ma przedstawicielstwa dyplomatycznego ani konsularnego Polski;
4) organ, który wydaje ETD uzyskał zezwolenie z Polski.
Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe
Tymczasowy dokument podróży wydawany jest wyłącznie na jedną podróż, tj. na powrót do Polski lub, w uzasadnionych przypadkach, do najbliższego państwa, gdzie znajduje się konsulat Polski i możliwe jest wydanie tam paszportu tymczasowego.