REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mariusz Kamiński i Maciej Wąsik utracą mandaty? Jeśli tak – kiedy wrócą do Sejmu

Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Mariusz Kamiński na sali Sejmu po tym, jak marszałek Szymon Hołownia stwierdził wygaśnięcie mandatów Kamińskiego i Macieja Wąsika
Paweł Supernak
PAP

REKLAMA

REKLAMA

Mariusz Kamiński i Maciej Wąsik zostali prawomocnie skazani na dwa lata pozbawienia wolności. Dlatego marszałek Sejmu Szymon Hołownia stwierdził wygaśnięcie ich mandatów poselskich. Jeśli Sąd Najwyższy utrzyma w mocy postanowienie marszałka Kamiński i Wąsik przestaną być posłami. Kiedy będą mogli ponownie zasiąść w ławach Sejmu? Co mówią na ten temat przepisy? 

Mariusz Kamiński, były minister spraw wewnętrznych i administracji oraz Maciej Wąsik, były wiceminister w tym resorcie zostali w środę 20 grudnia 2023 r. skazani za działania operacyjne podczas „afery gruntowej” prowadzone w 2007 r. przez Centralne Biuro Antykorupcyjne, którym kierowali wówczas Kamiński i Wąsik. Sąd Okręgowy w Warszawie orzekając w drugiej instancji wymierzył im kary po dwa lata pozbawienia wolności. Wyrok jest prawomocny. 

Wyrok skazujący Kamińskiego i Wąsika zapadł po czerwcowym orzeczeniu Sądu Najwyższego, który uchylił umorzenie prowadzonego przeciwko nim postępowania w marcu 2016 r. w związku z zastosowanym przez prezydenta Andrzeja Dudę prawa łaski wobec nieprawomocnie skazanych byłych szefów CBA.

REKLAMA

Ważne
Prezydent: Kamiński i Wąsik ułaskawieni skutecznie

„W związku z dzisiejszym wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie, X Wydział Odwoławczy, w sprawie o sygn. akt X Ka 613/23, w sprawie skazania na kary pozbawienia wolności Pana Mariusza Kamińskiego i Pana Macieja Wąsika, wykonujących aktualne mandat posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, informuję Pana Marszałka, że działając na podstawie art. 139 Konstytucji postanowieniem nr PU.117.45.2015 z dnia 16 listopada 2015 r. zastosowałem wobec m.in. Pana Mariusza Kamińskiego i Pana Macieja Wąsika prawo łaski przez przebaczenie i puszczenie w niepamięć oraz umorzenie postępowania” – napisał prezydent Andrzej Duda w piśmie do marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

Postanowienie w przedmiocie zastosowania prawa łaski jest – zaznaczył prezydent – „ostateczne (niewzruszalne i nieodwołalne) oraz niezaskarżalne”.

Kiedy mandat poselski wygasa

Wygaśnięcie mandatu posła następuje w przypadku m.in. utraty prawa wybieralności (tzw. biernego prawa wyborczego). Kodeks wyborczy stanowi, że prawa wybieralności nie ma osoba skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Taka właśnie jest sytuacja Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika. Zostali oni:

  • skazani prawomocnym wyrokiem,
  • na karę pozbawienia wolności,
  • za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego.

Wygaśnięcie mandatu posła niezwłocznie stwierdza marszałek Sejmu w drodze postanowienia. Potocznie mówi się wówczas, że marszałek „wygasza” mandat poselski. Tak też zrobił Szymon Hołownia wydając 21 grudnia 2023 r. postanowienia w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatów Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika.

Postanowienie marszałka Sejmu nie wyczerpuje procedury „wygaszenia” mandatu poselskiego. Poseł, co do którego marszałek stwierdził wygaśnięcie mandatu ma prawo odwołać się od postanowienia marszałka do Sądu Najwyższego. Ma na to 3 dni od dnia, w którym doręczono mu postanowienie o „wygaszeniu” mandatu.

Sąd Najwyższy rozpatruje odwołanie złożone przez posła, i orzeka w sprawie w terminie 7 dni w postępowaniu nieprocesowym. W przypadku uwzględnienia odwołania Sąd Najwyższy uchyla postanowienie wydane przez marszałka Sejmu, a poseł kontynuuje wykonywanie swojego mandatu. Jeżeli natomiast Sąd Najwyższy odwołania nie uwzględni, postanowienie w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu posła staje się prawomocne. Poseł, którego postanowienie dotyczy, traci definitywnie mandat poselski.

Kiedy można odzyskać bierne prawo wyborcze

Skazanie na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe powoduje utratę biernego prawa wyborczego. Osoba skazana może jednak odzyskać prawo wybieralności – wtedy, gdy skazanie ulegnie zatarciu.

Zatarcie skazania powoduje, że skazanie uważa się za niebyłe. Z chwilą zatarcia skazania ustają zatem wszelkie skutki prawne, jakie skazanie wywierało. W szczególności – osoba, co do której doszło do zatarcia skazania odzyskuje prawo wybieralności do Sejmu.

W razie skazania na karę pozbawienia wolności, zatarcie skazania następuje z mocy prawa („automatycznie”)  z upływem 10 lat od wykonania lub darowania kary albo od przedawnienia jej wykonania. Jeżeli jednak wymierzona kara pozbawienia wolności nie przekraczała 3 lat, skazany może wystąpić do sądu z wnioskiem o zarządzenie zatarcia skazania już po upływie 5 lat. Sąd może uwzględnić taki wniosek o ile skazany w tym okresie przestrzegał porządku prawnego.

Ważne

Przedawnienie wykonania kary pozbawienia wolności nieprzekraczającej 5 lat następuje po 15 latach od uprawomocnienia się wyroku skazującego.

Mariusz Kamiński i Maciej Wąsik – o ile ostatecznie utracą mandaty poselskie i odbędą zasądzone kary – będą mogli zatem ponownie kandydować do Sejmu lub Senatu dopiero po zatarciu skazania. Wymierzenie wobec nich kar 2 lat pozbawienia wolności umożliwia im wystąpienie z wnioskiem o zatarcie skazania po 5 latach od wykonania lub darowania kary albo przedawnienia jej wykonania. Jeżeli nie skorzystają z tego uprawnienia, bądź też sąd nie uwzględni ich wniosków, zatarcie skazania nastąpi dopiero po 10 latach. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA