REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Instytucja grzywny w nowelizacji kodeksu karnego

Instytucja grzywny w nowelizacji kodeksu karnego. /fot. Fotolia
Instytucja grzywny w nowelizacji kodeksu karnego. /fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

1 lipca 2015r. weszła w życie istotna nowelizacja przepisów kodeksu karnego i kodeksu postępowania karnego. Nowe przepisy od kary pozbawienia wolności preferują kary wolnościowe. Na tej podstawie, od lipca, sądy mają orzekać przede wszystkim grzywnę i karę ograniczenia wolności, dopiero w dalszej kolejności, kary pozbawienia wolności.

Cele te mają być osiągnięte, między innymi, poprzez zasadniczą zmianę dyrektyw orzekania kary grzywny, czemu daje wyraz nowe sformułowanie art. 58 kodeksu karnego (dalej k.k.)., oraz wykreślenie z tego artykułu § 2, który nakazywał sędziemu wziąć pod uwagę sytuację majątkową oskarżonego, pod kątem tego, czy oskarżony będzie w stanie uiścić orzeczoną grzywnę, ewentualnie czy będzie możliwa jej egzekucja. Chociaż, w uzasadnieniu do tegorocznych zmian ustawowych, podkreśla się skuteczność w ściąganiu należności z tytuły grzywny w ostatnich latach. Do tej pory, właśnie art. 58 k.k. był jednym z ważniejszych powodów, dla których sądy zbyt często orzekały karę pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania. Oczywiście, taka planowana zmiana kierunku w orzecznictwie, będzie miała także pozytywne rezultaty w postaci większych wpływów do Skarbu Państwa (z grzywien jak i potrąceń z wynagrodzenia), oraz mniejszej liczby osadzonych w zakładach karnych.

REKLAMA

Zobacz serwis: Sprawy karne

Żeby jednak należności z tytułu grzywny były skutecznie ściągane, kara ta musi być nadal dostosowana do stanu majątkowego skazanego. Znowelizowany kodeks postępowania karnego, w art. 213 § 1a nakazuje, na etapie wywiadu środowiskowego, zasięgnąć informacji na temat sytuacji majątkowej oskarżonego. Sądy będą potrzebowały rzetelnych informacji w tej kwestii. Naprzeciw tym potrzebom ma wychodzić, specjalnie zaprojektowany dla sądów i prokuratur, system teleinformatyczny, dostarczony przez Ministerstwo Finansów w ramach systemu e-Podatki. Procedurę pozyskiwania informacji z systemu ma doprecyzować rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości (na razie na etapie projektu). System, po wysłaniu zapytania, będzie dostarczał takie dane jak: dochód osoby wg. formularzy PIT, dochód małoletnich dzieci osoby, składki na ubezpieczenie społeczne i należny podatek. Informacje te będą dołączane do aktu oskarżenia, jako jego obligatoryjny element. Jednak nie do końca system jest dopracowany. Pomimo, że wymaga dalszych zmian, Ministerstwo zapewnia, że dostarczy oprogramowanie w ustalonym terminie. Trzeba jednak zauważyć, że plan wdrożenia takiego systemu obejmuje nie tylko umożliwienie sądom i prokuraturom dostępu do platformy, ale i odpowiednie przeszkolenie pracowników w zakresie korzystania z niej. Termin wejścia w życie nowelizacji może okazać się zbyt krótki na przeprowadzenie wszystkich wymaganych czynności. Zwłaszcza, że pojawiają się także doniesienia o nieprawidłowościach w toku przetargu.

Zobacz serwis: Kodeks karny

Mimo wszystko, należy raczej pozytywnie oceniać kierunek zmian w tej części prawa karnego. Prognozuje się wzrost liczby orzekanych kar grzywny z 90 000  rocznie do ok. 200 000, co powinno przysporzyć Skarbowi Państwa ponad 16 mln. zł realnych dochodów do budżetu (nawet jeżeli podwyższeniu nie ulegną stawki grzywien, które do tej pory były dosyć niskie - w 2012 r. znaczna większość nie przekraczała 150 stawek dziennych, w wysokości od 10 do 20 zł). W dodatku, jest to kara sama z siebie bardziej dotkliwa i nieuchronna niż warunkowe pozbawienie wolności, co wpływa pozytywnie na prewencję generalną kary.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Anna Kozakiewicz

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA