Kara 30 lat pozbawienia wolności w Polsce? Nadchodzą zmiany w Kodeksie karnym

Bartłomiej Ceglarski
rozwiń więcej
Kara 30 lat pozbawienia wolności w Polsce? Nadchodzą zmiany w Kodeksie karnym/ fot. Fotolia
W Ministerstwie Sprawiedliwości toczą się pracę nad projektem ustawy nowelizującej Kodeks karny (dalej: k.k.). Nowe przepisy zakładają m.in. rezygnację z punktowo wymierzanej kary 25 pozbawienia wolności i wprowadzenie nowej, górnej granicy kary pozbawienia wolności w wysokości 30 lat.

O zakresie zmian jakie Ministerstwo Sprawiedliwości pragnie wprowadzić w k.k. dowiadujemy się z odpowiedzi wiceministra Marcina Warchoła na interpelację Pani Poseł Moniki Wielichowskiej. Planowana nowelizacja ma stanowić jedną z najpoważniejszych zmian ustawy karnej od momentu jej wejścia w życie.

30 lat pozbawienia wolności

Zmiany mają dotyczyć m.in. wysokości sankcji karnych i konstrukcji poszczególnych typów czynów zabronionych. Ministerstwo zapowiada zmiany w katalogu kar polegające na rezygnacji z punktowej kary 25 lat pozbawienia wolności na rzecz zwiększenia górnej granicy kary pozbawienia wolności do 30 lat. Co to w praktyce oznacza?

Na tą chwilę, co do zasady, kara pozbawienia wolności może zostać wymierzona w wysokości do 15 lat. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której sąd wymierza karę łączną lub w nadzwyczajnym obostrzeniu. W takim wypadku kara pozbawienia wolności nie może przekroczyć 20 lat.

Surowszą karą, od zwykłej kary pozbawienia wolności, jest kara 25 lat pozbawienia wolności lub kara dożywotniego pozbawienia wolności. Oznacza to, że sędzia w przypadku przestępstw o bardzo dużym ładunku społecznej szkodliwości może wymierzyć karę pozbawienia wolności w wysokości do 15 lat (do 20 lat w wymienionych przypadkach), albo karę w wysokości dokładnie 25 lat pozbawienia wolności, albo karę dożywotniego pozbawienia wolności. W chwili obecnej sędzia nie może więc wymierzyć sprawcy kary więzienia w wysokości np. 23 lat pozbawienia wolności.

Zobacz też: Brak przedawnienia dla najcięższych zbrodni popełnionych na tle seksualnym

Proponowane zmiany mają dać sędziemu możliwość swobodniejszego poruszania się przy wymierzaniu kary pozbawienia wolności poprzez zwiększenie górnej granicy tej kary z 15 na 30 lat, przy jednoczesnej likwidacji kary 25 lat. Oznacza to, że sędzia będzie miał możliwość wymierzenia sprawcy kary pozbawienia wolności np. w wysokości 24, 29 a nawet 30 lat.

Zmiana w zakresie zwiększenia górnej granicy kary pozbawienia wolności pociąga za sobą konieczność modyfikacji wysokości wielu zagrożeń ustawowych przewidzianych za przestępstwa z części szczególnej k.k. Zmiana ta ma polegać na zwiększeniu górnej granicy zagrożenia za dany typ przestępstwa. Wiceminister pisze, że zwiększenie górnej granicy ustawowego zagrożenia dotyczyć będzie przestępstw zgrupowanych w rozdziale XVI, XVII, XVII, XIX, XX, XXI, XXIII, XXV, XXVI, XXIX, XXXII, XXXIV, XXXVII k.k.

Kwalifikowany typ

Typ kwalifikowany to taki typ czynu zabronionego, który posiada dodatkową cechę, względem typu podstawowego, która wpływa na wzrost społecznej szkodliwości czynu zabronionego, co oznacza, że kara za typ kwalifikowany jest wyższa niż za typ podstawowy.

Zabójstwo w typie podstawowym (art.148 § 1), jest karane pozbawieniem wolności od lat 8, karą 25 lat pozbawienia wolności lub karą dożywotniego pozbawienia wolności. W typie kwalifikowanym (art.148 §2) np. zabójstwo ze szczególnym okrucieństwem, to przestępstwo jest karane surowiej bo karą pozbawienia wolności od lat 12, karą 25 lat pozbawienia wolności lub karą dożywocia.

Ministerstwo Sprawiedliwości planuje wprowadzić do k.k. dwa nowe kwalifikowane typy czynów zabronionych. Pierwszy z nich dotyczyć będzie przestępstwa zabójstwa. Okolicznością, która wpłynie na zaostrzenie kary w przypadku tej zbrodni ma być ,,działanie w celu uniknięcia odpowiedzialności karnej’’.

Drugim przestępstwem, który ma otrzymać swój typ kwalifikowany, ma być przestępstwo zgwałcenia, gdzie cechą, która wpłynie na wyższą karalność będzie następstwo w postaci śmierci ofiary lub poniesienia przez nią ciężkiego uszczerbku na zdrowiu.

Co jeszcze?

Oprócz opisanych powyżej zmian, Ministerstwo proponuje likwidację przedawnienia dla najcięższych przestępstw popełnionych na tle seksualnym. Mogłoby to dotyczyć m.in. wspomnianego już kwalifikowanego typu przestępstwa zgwałcenia. Dla sprawców określonych przestępstw oznacza to, że postępowanie karne wobec nich będzie mogło zostać wszczęte w każdym czasie, nawet po np. 40 latach od popełnienia przestępstwa.

Projekt przewiduje także ograniczenie możliwości skorzystania z sankcji alternatywnej (art.37a) jedynie do występków zagrożonych karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą 5 lat. Obecnie możliwość wymierzenia alternatywnej kary grzywny lub ograniczenia wolności dotyczy przestępstwa zagrożonego karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą 8 lat.

Zaostrzona ma zostać również odpowiedzialność recydywistów specjalnych. Ma się to odbyć poprzez wprowadzenie obowiązku sędziego, który polegać ma na wymierzeniu kary pozbawienia wolności w granicach od podwójnej wysokości dolnego ustawowego zagrożenia.

Zmiany mają też wprowadzić możliwość orzeczenia przez sąd zakazu warunkowego przedterminowego zwolnienia.

Nowości zostaną także wprowadzone w ogólnych dyrektywach wymiaru kary. Zmiany mają polegać na zastąpieniu dyrektywy wymiaru kary w postaci „potrzeb w zakresie kształtowania świadomości prawnej społeczeństwa” dyrektywą „społecznego oddziaływania kary”.

Podsumowanie

Katalog proponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości zmian jest potężny jednak nie jest pewne, że w przedstawionym w odpowiedzi na interpelację kształcie wejdzie w życie. Obecnie projekt znajduje się na etapie wewnętrznych prac koncepcyjnych. Po zakończeniu prac wewnętrznych, projekt ma zostać niezwłocznie skierowany do uzgodnień, konsultacji zewnętrznych i opiniowania a także zostanie upubliczniony.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1137 z późn. zm.)

Odpowiedź na interpelację nr 13370 w sprawie konieczności przeprowadzenia zmian legislacyjnych w części szczególnej Kodeksu karnego, mających na celu zaostrzenie odpowiedzialności za przestępstwa popełnione na tle seksualnym

Prawo
Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025
15 sie 2024

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

Mieszkanie dla studenta [rok akademicki 2024/2025]. Porównanie kosztów wynajmu i zakupu. Kredyt może być tańszy niż czynsz najmu
15 sie 2024

Rozpoczęcie studiów daleko od domu rodzinnego, to konieczność znalezienia miejsca do mieszkania w mieście akademickim (z reguły dużym mieście). Ile kosztuje na progu roku akademickiego 2024/2025 wynajem lokum dla studenta a ile zakup niewielkiego mieszkania?

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja
14 sie 2024

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja? Co jeszcze oprócz odchudzonej podstawy programowej czeka uczniów, rodziców i całą kadrę nauczycielską w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025? Podwyżki dla nauczycieli? Wcześniejsze emerytury nauczycielskie? Jak będą wyglądały lekcje religii w szkołach?

Stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach sygnalistów
14 sie 2024

Kiedy w sprawach sygnalistów dopuszcza się stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego? Czy k.p.a. jest normatywnym źródłem oparcia dla działań sygnalistów? Co w przypadku, gdy informacja o naruszeniu będzie wniesiona jednocześnie jako zgłoszenie zewnętrzne oraz skarga w rozumieniu art. 227  k.p.a.?

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za e-papierosa. Podwyżka prawie o 69 procent jest już pewna. Od kiedy?
15 sie 2024

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za waporyzator. Podwyżka prawie o 69 procent. Od kiedy? Ministerstwo mówi jasno – trzeba walczyć z dostępnością wyrobów tytoniowych dla dzieci i młodzieży. Specjaliście jednak twierdzą, że to nie wystarczy.

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025
14 sie 2024

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025. Jakie są dodatki do zasiłku rodzinnego? Czy ulegną zmianie po tegorocznej weryfikacji? Ile będą wynosić w nowym okresie zasiłkowym od 1 listopada 2024 do 31 października 2025?

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Obowiązek dostawców usług komunikacji elektronicznej
14 sie 2024

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami przez dostawców publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej. Projektodawcą jest ministerstwo cyfryzacji.

Overbooking: masz bilet, ale nie polecisz, bo za dużo pasażerów. RPO interweniuje!
15 sie 2024

Trwa sezon urlopowy. Ruch lotniczy szczególnie teraz jest wzmożony. Ile to już razy słyszeliśmy czy to od znajomych, z mediów czy nawet z własnego doświadczenia wiadomo, że jest problem z tzw. overbookingiem, czyli z nadrezerwacjami. Linie lotnicze chcą zarobić jak najwięcej, sprzedają bilety na potęgę, a później my, pasażerowie, musimy zapomnieć o wakacjach, bo jesteśmy odsyłani z kwitkiem, tuż przed wejściem na pokład. Co za paranoja. 

Dla kogo wdowia renta? Są trzy warunki dające prawo do świadczenia
14 sie 2024

Renta wdowia, która jest wprowadzana nowelizacją ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zakłada nowe reguł zbiegu prawa do renty rodzinnej nabytej z tytułu bycia wdową lub wdowcem z uprawnieniami do innych świadczeń emerytalno-rentowych. Ustawodawca przewidział trzy podstawowe warunki, których spełnienie daje prawo do nowego świadczenia.

Profesor prawa z UW: nowe rozporządzenie dot. nauki religii w szkołach jest nielegalne, proceduralnie wadliwe; brakuje porozumienia MEN z Kościołami i związkami wyznaniowymi
14 sie 2024

Z początkiem roku szkolnego 2024/2025, czyli 1 września br. ma wejść w życie rozporządzenie ministra edukacji zmieniające zasady organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Zdaniem prof. Pawła Boreckiego z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW, to rozporządzenie "ze względów proceduralnych jest wadliwe, jest nielegalne, a w związku z tym jest niekonstytucyjne". Zdaniem eksperta w toku procesu legislacyjnego zabrakło koniecznego porozumienia ministra edukacji z Kościołem katolickim, Kościołem prawosławnym oraz innymi oficjalnie działającymi Kościołami i związkami wyznaniowymi.

pokaż więcej
Proszę czekać...