Nowelizacja ustawy z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. 1986 nr 36 poz. 180) uzasadniona jest zachodzącymi zmianami społeczno-gospodarczymi a także zmianą sytuacji ustrojowej. Poprawa jakości rejestracji stanu cywilnego ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i pewności obrotu prawnego oraz sprawności procesów administracyjnych.
Informatyzacja rejestracji akt stanu cywilnego
Projekt z dnia 6 maja 2014 r. ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego autorstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych zakłada informatyzację rejestracji aktów stanu cywilnego. Oznacza to, że akta stanu cywilnego nie będą już rejestrowane w formie papierowej. Będą ewidencjonowane wyłącznie w formie teleinformatycznej. Dostęp do tak utworzonego systemu mają mieć wszyscy kierownicy urzędów stanu cywilnego (USC), jako organy uprawnione do rejestracji stanu cywilnego. Dokumentują oni w formie akt stanu cywilnego fakt urodzenia, małżeństwa, zgonu oraz każdą inną zmianę, która wpływa na stan cywilny osoby.
Elektroniczny odpis akt stanu cywilnego
Wprowadzenie powyższych zmian ma na celu ułatwienie dostępu obywateli do akt stanu cywilnego. Papierowy odpis aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu będzie bowiem można otrzymać w każdym urzędzie stanu cywilnego, niezależnie od tego gdzie został sporządzony ani gdzie jest przechowywany. Możliwe będzie także uzyskanie odpisu aktu w formie elektronicznej.
Akty w tradycyjnej formie papierowej będą stopniowo zamieniane na wersje elektroniczne, co ma pozwolić na ograniczenie obiegu dokumentów papierowych.
Uproszczenie procedur administracyjnych
Ustawodawca proponuje także uproszczenie szeregu procedur, m.in.: odstąpienie od wydawania decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących np. odtwarzania treści aktów czy uzupełniania i sprostowania aktów. Decyzję z tym zakresie ma zastąpić czynność materialno-techniczna dokonywana przez kierownika USC.
Rezygnacja z właściwości miejscowej
Kolejna zmiana to częściowa rezygnacja z właściwości miejscowej kierownika USC. Pozwoli to na regulowanie spraw z zakresu akt stanu cywilnego w dowolnym urzędzie. Jako przykład takiej czynności wskazać można wydanie zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2015 roku.
Polecamy serwis: Sprawy urzędowe
Podstawa prawna:
Projekt z dnia 6 maja 2014 r. ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.
Ustawa z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. 1986 nr 36 poz. 180).