Co zawiera akt zgonu?
Co do zasady akt zgonu zawiera:
- nazwisko, nazwisko rodowe, imię (imiona), datę i miejsce urodzenia osoby zmarłej;
- stan cywilny;
- nazwisko, nazwisko rodowe, imię (imiona) małżonka osoby zmarłej, jeżeli w chwili śmierci pozostawała ona w związku małżeńskim;
- datę, godzinę oraz miejsce zgonu albo jeżeli nie są znane – datę, godzinę oraz miejsce znalezienia zwłok;
- nazwiska, nazwiska rodowe, imiona rodziców osoby zmarłej;
- nazwisko i imię lub nazwę zgłaszającego zgon;
- nazwisko i imię biegłego lub tłumacza, jeżeli brał udział w czynności.
Jak uzyskać akt zgonu?
Zgodnie z przepisami akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu oraz protokołu zgłoszenia zgonu. Pierwszym zatem krokiem do otrzymania aktu zgonu jest uzyskanie właśnie tych dokumentów.
Do 1 stycznia 2023 r. karta zgonu może zostać przekazana kierownikowi urzędu stanu cywilnego w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Jak zgłosić zgon?
Zgłoszenia zgonu dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu albo miejsce znalezienia zwłok. W dniu zgłoszenia zgonu zostanie sporządzony akt zgonu. Jeżeli zgon został zgłoszony w miejscu pobytu, to akt zgonu zostanie sporządzony w następnym dniu roboczym.
Aby zgłosić zgon, należy złożyć kierownikowi urzędu stanu cywilnego kartę zgonu w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia.
Gdy zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenia dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
Dokują tego osoby uprawnione do pochówku, czyli m.in. małżonek, dzieci, rodzice.
Zgłoszenie zgonu dokumentuje się w formie protokołu.
Akt zgonu - kto wystawia?
W dniu zgłoszenia zgonu kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza akt zgonu, czyli dokonuje jego rejestracji.
Kiedy akt zgonu za darmo?
Po zarejestrowaniu zgonu odpis skrócony aktu zgonu wydawany jest bezpłatnie. Opłatę skarbową uiszcza się za każdy kolejny odpis.
Podstawa prawna: