Kiedy można zawrzeć małżeństwo poza lokalem USC?
Art.58§3 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego przewiduje, że kierownik urzędu stanu cywilnego może przyjąć oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza lokale USC, jeżeli zachodzą uzasadnione przyczyny.
Ustawodawca nie wskazał jednak w tym przepisie nawet przykładowych przyczyn uzasadniających zawarcie małżeństwa poza lokalem USC, co oznacza, że to na kierowniku urzędu spoczywa obowiązek badania tego typu spraw i podejmowanie decyzji.
Zobacz również: Co to jest akt małżeństwa?
Podjęcie decyzji koncentrowało się będzie na zbadaniu dwóch okoliczności. Po pierwsze, czy w ogóle zachodzą przesłanki do zawarcia małżeństwa poza lokalem USC i czy są one uzasadnione. Po drugie, czy miejsce, w którym miałoby dojść do zawarcia małżeństwa będzie gwarantowało zachowanie uroczystej formy, jaka jest wymagana dla tego typu zdarzeń.
Jako najczęstsze przyczyny udzielania ślubów poza lokalem USC wskazuje się obłożoną chorobę, niepełnosprawność ruchową, pobyt w szpitalu, przebywanie w zakładzie karnym. Jednak wszystko zależy od decyzji kierownika urzędu, który może wyrazić zgodę na udzielenie ślubu, np. w parku czy we własnym domu.
Jeżeli chodzi o dokumenty, które należy złożyć w celu zawarcia małżeństwa poza lokalem urzędu stanu cywilnego to są to wszystkie te, które należałoby złożyć biorąc ślub w zwykłych warunkach, a także wniosek z uzasadnieniem konieczności zawarcia małżeństwa poza lokalem USC.
Zobacz również serwis: Urząd stanu cywilnego
Sporządzenie protokołu
Jeżeli zgoda na zawarcie małżeństwa poza lokalem USC zostanie wyrażona, ślub odbywa się w innym, wybranym miejscu. Z zawarcia małżeństwa w takim miejscu sporządza się protokół, w którym stwierdza się złożenie przez przyszłych małżonków oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.
Protokół, po podpisaniu go przez kierownika urzędu stanu cywilnego, małżonków i świadków, stanowić będzie podstawę do sporządzenia aktu małżeństwa.