Co składa się na "prawo do informacji"?
W związku z przysługującym Ci prawem do informacji posiadacz uprawnienie do:
1) przeglądania akt sprawy,
2) bycia informowanym o decyzjach zapadających w Twojej sprawie na niejawnych posiedzeniach,
3) brać udział we wszystkich czynnościach podejmowanych przez organy prowadzące postępowanie,
4) otrzymywać informacje o terminie i miejscu przeprowadzanych czynności.
Zobacz również: Jaki czas ma organ na wydanie decyzji?
Czy mogę zapoznawać się z aktami dotyczącymi mojej sprawy?
Ustawa nie opisuje odrębnego prawa strony do zapoznania się z aktami sprawy. Jednak z samego faktu bycia stroną danego postępowania oraz przyjętej zasady jawności wynika Twoje prawo do przeglądania akt i sporządzania ich odpisów (czyli kopii).
Czy zostanę poinformowany o orzeczeniu sądu administracyjnego?
Sąd z urzędu (bez konieczności składania przez Ciebie w tej sprawie wniosku) doręczy Ci odpis wyroku wydanego na posiedzeniu niejawnym, postanowienia wydanego na posiedzeniu niejawnym oraz postanowienia wydanego na rozprawie, jeśli podlega ono zaskarżeniu (por. art. 163 p.s.a.).
Jeżeli nie byłeś obecny na rozprawie, na której sąd wydał wyrok, to w sekretariacie odpowiedniego wydziału możesz uzyskać, także telefonicznie, informację na temat zapadłego orzeczenia. Ponadto, w przypadku uwzględnienia Twojej skargi przez sąd administracyjny, wyrok zostanie Ci doręczony wraz z uzasadnieniem (por. art. 142 p.s.a.).
Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe
Tekst pochodzi z poradnika wydanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości: "Obywatel w postępowaniu sądowoadministracyjnym" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.