REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie zachowanie organu administracji publicznej można traktować jako jego bezczynność?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
O bezczynności możemy mówić wtedy, gdy organ administracji publicznej w określonym przez prawo terminie nie podjął żadnych czynności w sprawie lub podjętych działań nie zakończył przed upływem określonego terminu.
O bezczynności możemy mówić wtedy, gdy organ administracji publicznej w określonym przez prawo terminie nie podjął żadnych czynności w sprawie lub podjętych działań nie zakończył przed upływem określonego terminu.

REKLAMA

REKLAMA

O bezczynności możemy mówić wtedy, gdy organ administracji publicznej w określonym przez prawo terminie nie podjął żadnych czynności w sprawie lub podjętych działań nie zakończył przed upływem określonego terminu. Z punktu widzenia dopuszczalności skargi nie ma znaczenia, z jakiego powodu organ nie wywiązał się z obowiązku załatwienia sprawy w odpowiednim terminie.

Pierwsza kategoria działań organów administracji publicznej

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszą kategorię stanowią działania, których brak możesz jeszcze zaskarżyć składając zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie lub ponaglenie. W tym wypadku skargę na bezczynność możesz wnieść do sądu administracyjnego dopiero wtedy, gdy po uwzględnieniu zażalenia organ administracji publicznej nie załatwi Twojej sprawy w wyznaczonym przez organ rozpatrujący zażalenie dodatkowym terminie (por. art. 37 k.p.a., 52 p.s.a.);

Augustyn postanowił rozpocząć budowę domu. Przed wykonaniem pierwszych robót zwrócił się do właściwego organu o wydanie pozwolenia na budowę. Organ ten przez rok nie podjął żadnych działań w sprawie udzielenia pozwolenia. Zdenerwowany Augustyn postanowił wnieść do sądu administracyjnego skargę na bezczynność. Będzie mógł to zrobić, jednakże dopiero po złożeniu zażalenia do organu wyższego stopnia oraz niewydaniu pozwolenia na budowę przez właściwy organ w dodatkowo wyznaczonym terminie przez organ wyższej instancji.

Zobacz również: Nadzór nad samorządem terytorialnym

Budowa domu pochłania ogromne ilości wody, dlatego Augustyn przed rozpoczęciem robót postanowił doprowadzić do swojej działki przebiegający opodal wodociąg. Zamiar ten zgłosił właściwemu organowi. Ale ponieważ organ przez 2 miesiące nie odpowiadał, zniecierpliwiony Augustyn własnymi siłami przekopał rów, ułożył rury i dzięki temu miał już wodę. W tym wypadku Augustyn nie może wnieść do sądu skargi na bezczynność, ponieważ przepisy prawa budowlanego przewidują, że wykonanie pewnych robót jest dopuszczalne, jeśli zamiar taki zostanie zgłoszony organowi, a ten w ciągu miesiąca nie wniesie sprzeciwu. Tak więc w tym wypadku nie można mówić o bezczynności organu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druga kategoria działań organów administracji publicznej

Drugą kategorię stanowią działania, których braku nie możesz zaskarżyć w drodze zażalenia. W takim przypadku skargę na bezczynność możesz złożyć po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu do usunięcia naruszenia prawa, czyli do podjęcia określonej czynności. Wezwania takiego możesz dokonać w każdym czasie, ale po upływie terminu umożliwiającego organowi administracji publicznej podjęcie stosownych działań.

Zobacz również dział: Postępowanie administracyjne

REKLAMA

Rada gminy uchwaliła statut. Jak każdy akt normatywny tego rodzaju, statut powinien zostać ogłoszony przez wojewodę. Wojewoda nie opublikował statutu, mimo że od momentu, gdy on został mu przekazany, upłynęło już pół roku. Gmina może zaskarżyć bezczynność wojewody do sądu administracyjnego dopiero po wezwaniu go do usunięcia naruszenia prawa, czyli po wezwaniu do opublikowania statutu.

Tekst pochodzi z poradnika wydanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości: "Obywatel w postępowaniu sądowoadministracyjnym" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności.

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

Wyrok TK: Emeryci mocno stracili w ZUS z przeliczeniem emerytur. Przepadł też 15% bonus do kapitału początkowego. Był waloryzowany

Emeryci, którzy rozpoczęli korzystanie z emerytur wcześniejszych od 2013 r. (albo później) nie mogą skorzystać z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Te osoby czekają na ewentualną specustawę. Jedyne co im pozostaje to napisać krytyczny list albo komentarz w Internecie.

REKLAMA

23 emerytów wygrało z ZUS na przeliczeniu emerytur. Jeden już prawomocnie [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego. Ile konkretnie wynoszą sumy zasądzone przez sąd na korzyść emerytów. Ich korzyść szacować można kwoty od około 550 zł do blisko 3000 zł miesięcznie. Z 23 wyroków jeden jest prawomocny, pozostałe będą oceniane przez sąd apelacyjny.

MRPiPS: 5070 zł dla każdego od 1 stycznia 2026 r., ale jest „haczyk” – bo nie dla tych co otrzymują premie i nagrody oraz inne dodatki do wynagrodzenia

Czeka nas rewolucja w zakresie płacy minimalnej – w rządzie trwają obecnie prace nad całkowitą zmianą ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ostateczna wersja projektu zakłada, że pensja minimalna ma opiewać na 55% wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, co – zgodnie z aktualnymi prognozami – dałoby pensję minimalną na poziomie 5070 zł brutto. Jak się okazuje – nie wszyscy będą mogli jednak liczyć na podwyżkę od 1 stycznia 2026 r., bo MRPiPS wycofało się z pomysłu zrównania płacy minimalnej z wynagrodzeniem zasadniczym.

WZON: Tylko 43 punkty po 25 latach na wózku. Tylko 61 punktów dla niewidomej. W ZUS bez świadczeń także stopień znaczny niepełnosprawności

Otrzymaliśmy kilka listów od osób niepełnosprawnych (orzeczenia stałe, stopień znaczny niepełnosprawności), które zostały przez WZON wykluczone ze świadczenia wspierającego. W artykule ich opinie:

Rząd kręci bat na właścicieli domów. Będzie limit osób, a nawet metrów dla rodziny? Szykują się wielkie zmiany w przepisach

Hałas, bójki, parkujące, gdzie się da samochody, śmieci i bezsilność sąsiadów – tak można streścić skargi, które leją się lawiną do posłów oraz resortu rozwoju i technologii od tych, którzy stali się ofiarą nowej, polskiej plagi. Domy jednorodzinne zamieniane są w hotele robotnicze. Rząd chce z tym walczyć i kręci bat na ten „biznes”. Szykuje się rewolucja w przepisach?

REKLAMA

Cyfrowe wykluczenie w miejscu pracy: cicha forma mobbingu. Czy za wysyłanie memów przez pracowników na WhatsAppie odpowiada pracodawca?

Cyfrowe wykluczenie stanowi często bagatelizowany aspekt mobbingu. Prawo nie nadąża za zmieniającym się środowiskiem pracy. Coraz częściej występująca praca zdalna, powszechne używanie komunikatorów, sprawiają że mobbing nie jest już tylko zjawiskiem bezpośrednim – doświadczalnym i widzialnym przez wszystkich, ale staje się cichy i trudny do udowodnienia dla osób nękanych. Według badań ponad 40 proc. pracowników przyznaje, że doświadcza mobbing.1

Rewolucja w płacy minimalnej i zwrot o 180 stopni: pracodawcy nadal będą mogli ustalać wynagrodzenie zasadnicze poniżej najniższej krajowej, a tysiące pracowników nie otrzyma zapowiadanych podwyżek od 1 stycznia 2026 r.

Od 26 sierpnia 2024 r., rząd pracuje nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UC62), w którym – w ostatnim czasie, w związku z uwagami do projektu zgłoszonymi podczas uzgodnień międzyresortowych – zostały wprowadzone istotne zmiany. Pierwotnie – projekt zakładał, że płaca minimalna ma zostać zrównana z wynagrodzeniem zasadniczym, a tym samym – dodatki do wynagrodzenia miały stać się prawdziwymi dodatkami, a nie elementami pozwalającymi pracodawcom na ustalanie wynagrodzenia zasadniczego poniżej płacy minimalnej. Z ostatecznego tekstu projektu ustawy, który został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich wynika jednak, że tak się nie stanie, a bynajmniej – nie od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA