REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie zachowanie organu administracji publicznej można traktować jako jego bezczynność?

O bezczynności możemy mówić wtedy, gdy organ administracji publicznej w określonym przez prawo terminie nie podjął żadnych czynności w sprawie lub podjętych działań nie zakończył przed upływem określonego terminu.
O bezczynności możemy mówić wtedy, gdy organ administracji publicznej w określonym przez prawo terminie nie podjął żadnych czynności w sprawie lub podjętych działań nie zakończył przed upływem określonego terminu.

REKLAMA

REKLAMA

O bezczynności możemy mówić wtedy, gdy organ administracji publicznej w określonym przez prawo terminie nie podjął żadnych czynności w sprawie lub podjętych działań nie zakończył przed upływem określonego terminu. Z punktu widzenia dopuszczalności skargi nie ma znaczenia, z jakiego powodu organ nie wywiązał się z obowiązku załatwienia sprawy w odpowiednim terminie.

Pierwsza kategoria działań organów administracji publicznej

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszą kategorię stanowią działania, których brak możesz jeszcze zaskarżyć składając zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie lub ponaglenie. W tym wypadku skargę na bezczynność możesz wnieść do sądu administracyjnego dopiero wtedy, gdy po uwzględnieniu zażalenia organ administracji publicznej nie załatwi Twojej sprawy w wyznaczonym przez organ rozpatrujący zażalenie dodatkowym terminie (por. art. 37 k.p.a., 52 p.s.a.);

Augustyn postanowił rozpocząć budowę domu. Przed wykonaniem pierwszych robót zwrócił się do właściwego organu o wydanie pozwolenia na budowę. Organ ten przez rok nie podjął żadnych działań w sprawie udzielenia pozwolenia. Zdenerwowany Augustyn postanowił wnieść do sądu administracyjnego skargę na bezczynność. Będzie mógł to zrobić, jednakże dopiero po złożeniu zażalenia do organu wyższego stopnia oraz niewydaniu pozwolenia na budowę przez właściwy organ w dodatkowo wyznaczonym terminie przez organ wyższej instancji.

Zobacz również: Nadzór nad samorządem terytorialnym

Budowa domu pochłania ogromne ilości wody, dlatego Augustyn przed rozpoczęciem robót postanowił doprowadzić do swojej działki przebiegający opodal wodociąg. Zamiar ten zgłosił właściwemu organowi. Ale ponieważ organ przez 2 miesiące nie odpowiadał, zniecierpliwiony Augustyn własnymi siłami przekopał rów, ułożył rury i dzięki temu miał już wodę. W tym wypadku Augustyn nie może wnieść do sądu skargi na bezczynność, ponieważ przepisy prawa budowlanego przewidują, że wykonanie pewnych robót jest dopuszczalne, jeśli zamiar taki zostanie zgłoszony organowi, a ten w ciągu miesiąca nie wniesie sprzeciwu. Tak więc w tym wypadku nie można mówić o bezczynności organu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druga kategoria działań organów administracji publicznej

Drugą kategorię stanowią działania, których braku nie możesz zaskarżyć w drodze zażalenia. W takim przypadku skargę na bezczynność możesz złożyć po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu do usunięcia naruszenia prawa, czyli do podjęcia określonej czynności. Wezwania takiego możesz dokonać w każdym czasie, ale po upływie terminu umożliwiającego organowi administracji publicznej podjęcie stosownych działań.

Zobacz również dział: Postępowanie administracyjne

REKLAMA

Rada gminy uchwaliła statut. Jak każdy akt normatywny tego rodzaju, statut powinien zostać ogłoszony przez wojewodę. Wojewoda nie opublikował statutu, mimo że od momentu, gdy on został mu przekazany, upłynęło już pół roku. Gmina może zaskarżyć bezczynność wojewody do sądu administracyjnego dopiero po wezwaniu go do usunięcia naruszenia prawa, czyli po wezwaniu do opublikowania statutu.

Tekst pochodzi z poradnika wydanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości: "Obywatel w postępowaniu sądowoadministracyjnym" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

REKLAMA

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nawet jeżeli nowe wytyczne dla WZON i PZON dadzą pkt 7 i 8 oraz stałe orzeczenie

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany? 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

REKLAMA