Kiedy może nastąpić wyłączenie pracownika organu administracji?
REKLAMA
REKLAMA
Zdarzają się sytuacje, kiedy dany urzędnik wydaje się być osobiście zainteresowany w wydaniu konkretnego rozstrzygnięcia, co z kolei poddaje w wątpliwość jego obiektywizm. W takim przypadku może dojść do wyłączenia pracownika organu od rozpatrywania danej sprawy.
REKLAMA
Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, Pracownik organu administracji publicznej podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawie:
- w której jest stroną albo pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki,
- swego małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia,
- osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
- w której był świadkiem lub biegłym albo był lub jest przedstawicielem jednej ze stron, albo w której przedstawicielem strony jest jedna z osób wymienionych w pkt 2 i 3,
- w której brał udział w niższej instancji w wydaniu zaskarżonej decyzji,
- z powodu której wszczęto przeciw niemu dochodzenie służbowe, postępowanie dyscyplinarne lub karne,
- w której jedną ze stron jest osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej.
Kto dokonuje wyłączenia
Jeżeli istnienie którejś z wyżej wymienionych okoliczności zostanie uprawdopodobnione, i istnieje wątpliwość do bezstronności danego urzędnika, bezpośredni przełożony takiego pracownika organu jest zobowiązany wyłączyć go od prowadzenia danej sprawy.
Wyłączenie może nastąpić:
- na wniosek strony postępowania (najczęściej spotykana sytuacja)
- na wniosek danego pracownika
- z urzędu.
Wyłączony pracownik powinien podejmować tylko czynności nie cierpiące zwłoki ze względu na interes społeczny lub ważny interes stron.
Pan Tomasz stara się o uzyskanie pomocy społecznej. Po złożeniu wniosku okazało się, że urzędniczką rozpatrującą jego wniosek jest jego sąsiadka, z którą od kilku miesięcy pozostaje w konflikcie. Z uwagi na tenże właśnie konflikt Pan Tomek złożył wniosek do Dyrektora Ośrodka Pomocy o wyłączenie tej Pani od rozpatrywania jego sprawy, gdyż w jego przekonaniu kłótnia między nim a urzędniczką w sprawach prywatnych rzutuje na jej obiektywizm przy rozpatrywaniu wniosku. Dyrektor rozpatrzył sprawę pozytywnie i wyłączył urzędniczkę od prowadzenia sprawy.
Podstawa prawna: Kodeks postępowania administracyjnego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat