Ugoda z Urzędem Gminy
REKLAMA
REKLAMA
Ugoda może być zawarta z Urzędem Gminy, o ile przemawia za tym charakter sprawy, a podpisanie ugody przez strony postępowania doprowadzi do uproszczenia , albo też przyspieszenia postępowania i nie sprzeciwi się temu przepis prawa.
REKLAMA
Dla przykładu w sprawie dotyczącej lokalizacji obiektu budowlanego, jeżeli organ gminy rozstrzyga sprawę nie uwzględniając interesu prawnego obu stron (a strony chcą zawrzeć ugodę) narusza to art. 13 i 114 kpa. Artykuł ten mówi, iż w sprawach, w których istnieją sporne interesy dopuszczalna jest ugoda administracyjna. Wzruszenie takiej ugody może nastąpić wyłącznie według zasad zawartych w przepisach prawa cywilnego i tylko w postępowaniu przed sądem powszechnym.
W sytuacji, kiedy zainteresowana strona składa oświadczenie, iż gotowa jest do podpisania ugody organ musi odroczyć wydanie decyzji w sprawie. W przypadku rezygnacji przez stronę z ugody sprawa kończy się wydaniem decyzji przez właściwy organ.
Co powinna zawierać ugoda
Ugoda musi być zawsze sporządzona na piśnie z oznaczeniem organu przed którym strony zawarły ugodę.
Ugoda powinna zawierać także:
- datę sporządzenia,
- oznaczenie stron,
- oznaczenie przedmiotu i treści jakich dotyczy,
- informacje o odczytaniu i przyjęciu,
- podpisy stron ugody,
- podpis pracownika, który jest uprawniony do sporządzenia takiej ugody.
Zawsze musi być sporządzony protokół z zawarcia ugody. Jeśli ugoda została zawarta w II instancji w trakcie postępowania odwoławczego wtedy traci moc decyzja organu I instancji. Warto wiec w możliwych prawnie sytuacjach negocjować w taki sposób swoje interesy prawne z organami państwowymi - mamy wtedy możliwość aktywnego wpływu na zakończenie postępowania.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat