REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większa przejrzystość w postępowaniu administracyjnym i podatkowym

Postępowanie administracyjne, metryka sprawy, odpowiedzialność urzędników./ Fot. Fotolia
Postępowanie administracyjne, metryka sprawy, odpowiedzialność urzędników./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W aktach postępowania administracyjnego i podatkowego będą zakładane metryki. Dzięki nim będzie wiadomo który urzędnik podejmował konkretne czynności.

W dniu 7 marca 2012 r. weszła w życie nowelizacja ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2011 r. Nr 186, poz. 1100, dalej „nowelizacja”), której celem jest zwiększenie przejrzystości udziału poszczególnych urzędników w procesie wydawania rozstrzygnięć w postępowaniu administracyjnym oraz podatkowym.

REKLAMA

Obowiązek prowadzenia metryki sprawy

Aby osiągnąć wskazany cel, nowelizacja wprowadziła w obu powyższych postępowaniach obowiązek zakładania oraz prowadzenia tzw. metryki sprawy. Warto przy tym podkreślić, że w dotychczasowym stanie prawnym nie istniał ustawowy obowiązek tworzenia metryki sprawy administracyjnej, ani sprawy podatkowej, która wskazywałaby który urzędnik oraz w jakim zakresie kształtował treść rozstrzygnięcia danej sprawy. Decyzję podpisywała jedynie osoba pełniąca funkcję organu lub osoba upoważniona. Faktyczni autorzy lub współautorzy rozstrzygnięcia nie byli, co do zasady, wyraźnie ujawnieni. Co więcej, nie był również, co do zasady, wiadomy sposób kształtowania przez poszczególne, nieujawnione osoby treści rozstrzygnięcia. W konsekwencji, bardzo trudno było ustalić odpowiedzialność poszczególnych urzędników za szkody spowodowane wydaniem sprzecznych z prawem decyzji.

Zobacz: Załatwianie spraw w postępowaniu administracyjnym

Wychodząc naprzeciw powyższym problemom, ustawodawca postanowił wprowadzić odpowiednie zmiany zarówno w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.),  jak i w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Wyłączenie obowiązku prowadzenia metryki sprawy

Zgodnie z nowelizacją, w aktach sprawy administracyjnej i podatkowej będzie zakładana metryka sprawy. Będzie ona (poza pewnymi wyjątkami, o których mowa poniżej) obowiązkową częścią akt administracyjnych i podatkowych. W niektórych rodzajach spraw, które zostaną określone przez odpowiednich ministrów (w postępowaniu podatkowym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a w postępowaniu administracyjnym przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej) obowiązek prowadzenia metryki spraw będzie wyłączony ze względu na nieproporcjonalność nakładu środków koniecznych do prowadzenia metryki w stosunku do prostego i powtarzalnego charakteru tych spraw. Warto przy tym dodać, że Minister Finansów wydał już rozporządzenie w tym zakresie (Dz. U. z dnia 6 marca 2012 r., poz. 245, dalej „rozporządzenie”).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym

W rozporządzeniu wskazano szczegółowo 13 rodzajów spraw, w których wyłączony jest obowiązek prowadzenia metryki sprawy. Są to sprawy dotyczące m.in. zaliczenia wpłaty na poczet zaległości podatkowych, ustalenia wysokości podatku dochodowego w formie karty podatkowej, zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego - z wyjątkiem spraw załatwianych w postępowaniu odwoławczym, w postępowaniu dotyczącym wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej albo postanowienia ostatecznego oraz uchylenia albo zmiany decyzji ostatecznej albo postanowienia ostatecznego.

Forma i treść metryki sprawy

Metryka sprawy może zostać założona w formie pisemnej bądź elektronicznej. Jest ona na bieżąco aktualizowana. W treści metryki sprawy wskazuje się wszystkie osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności w danym postępowaniu. Wskazuje się w jej treści również wszystkie podejmowane przez te osoby czynności wraz z odpowiednim odesłaniem do dokumentów zachowanych w formie pisemnej lub elektronicznej określających te czynności.

Sprawy objęte nowelizacją

Warto zauważyć, iż nowelizacja nakłada obowiązek założenia metryk dla spraw administracyjnych i podatkowych, będących w toku w dniu 7 marca 2012 r., tj. w dniu wejścia nowelizacji w życie. Przy czym, metryki dla tych spraw powinny wskazywać jedynie osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności i podejmowane przez te osoby czynności od dnia 7 marca 2012 r. Co ważne, powyższy obowiązek powinien zostać wykonany przez urzędników w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji.

Zobacz: Kiedy można zawiesić postępowanie administracyjne?

Podsumowanie

Podsumowując, naszym zdaniem zmiany wprowadzone nowelizacją należy ocenić pozytywnie. Dzięki prowadzeniu metryki sprawy będzie można (nawet po upływie dłuższego czasu) dokładnie ustalić, którzy urzędnicy (w jakim stopniu) uczestniczyli w wydaniu danego rozstrzygnięcia. Po wejściu w życie nowelizacji, powinno wzrosnąć poczucie odpowiedzialności urzędników za podejmowane decyzje, gdyż w razie wydania sprzecznych
z prawem rozstrzygnięć, będzie łatwiej ustalić osoby odpowiedzialne. Niemniej jednak, warto przy tej okazji wskazać, że nowelizacja w pierwotnym brzmieniu (druk sejmowy nr 3362) miała wprowadzić również inne, korzystne dla obywateli i naszym zdaniem istotne przepisy prawne dotyczące m.in. obowiązku prokonstytucyjnej wykładni przepisów oraz rozszerzenia treści prawnego uzasadnienia decyzji o wskazanie jaka wykładnia zastosowanych w decyzji przepisów była rozważana w toku rozstrzygania sprawy i dlaczego zastosowano taki (a nie inny) wynik wykładni. Szkoda, że powyższe rozwiązania zostały usunięte z nowelizacji. Mamy jednak nadzieję, że rozwiązania te (po dopracowaniu) przejdą wkrótce pomyślnie proces legislacyjny i także wejdą w życie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kwoty emerytur i rent wolne od egzekucji i potrąceń 2025 r. – zmiany od 1 marca

Po każdej waloryzacji emerytur i rent rosną też kwoty tych świadczeń wolne od potrąceń i egzekucji. Nie inaczej będzie w 2025 roku. Prezes ZUS wydał już 18 lutego 2025 r. komunikat w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń.

Orzekanie o niepełnosprawności - będą nowe zasady. MRPiPS: projekt zatwierdzony

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 21 lutego 2025 r., że dzień wcześniej Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń. MRPiPS dodało, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.

Zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych: Sejmowa komisja rozpatrzyła petycję. Czas na stanowisko resortu zdrowia

Czy zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych? Co z produktami bezalkoholowymi imitującymi opakowania napoi alkoholowych? Sejmowa komisja rozpatrzyła w czwartek petycję w tej sprawie.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r. O jakie świadczenia mogą wystąpić rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych w 2025 r.? Ile wynoszą poszczególne świadczenia? Gdzie złożyć wniosek?

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe limity dorabiania dla rencistów i emerytów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomniał w piątek, że od 1 marca zmianie ulegną limity dorabiania do świadczeń dla rencistów i dla wcześniejszych emerytów. Przekroczenie limitów może skutkować zmniejszeniem lub zawieszeniem wypłaty świadczenia przez ZUS.

Krwiodawcy bez ogólnopolskiej ulgi na komunikację? Rząd umywa ręce, odbija piłeczkę do samorządów

Honorowi krwiodawcy oddają krew, ratując życie, ale czy mogą liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską w całym kraju? Posłanka Paulina Matysiak apeluje o jednolitą ulgę, jednak rząd odbija piłeczkę do samorządów. Czy to koniec nadziei na realne wsparcie dla dawców?

MRPiPS ujawniło co dalej z przeliczeniem emerytur i rent rodzinnych dla osób, którym przyznano świadczenia w latach 2009-2019. Nie będzie wyrównania i odsetek

Konstrukcja wyrównania i odsetek może być stosowana, jeżeli ponowne ustalenie wysokości świadczenia wynikałoby z tego, że świadczenie zostało ustalone w wysokości niezgodnej z obowiązującymi przepisami – informuje MRPiPS. Osobom, którym przyznano emerytury lub renty rodzinnej w czerwcu w latach 2009-2019 i które przez lata miały wypłacane zaniżone świadczenia, świadczenia te – w opinii MRPiPS – zostały wyliczone zgodnie z prawem, a konstrukcja waloryzacji rocznej i kwartalnej jest zgodna z konstytucją, zatem – nie przysługują im jednorazowe wyrównania (które sięgałyby nawet kilkunastu tysięcy złotych), ani odsetki od tych wyrównań.

MRPiPS: Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki w przesłanym w piątek komunikacie poinformowało, że Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania w Polsce oraz uporządkowania systemu świadczeń. Zmiany te - w ocenie resortu - mają rozwiązać problemy osób z niepełnosprawnościami dotyczącymi systemu orzekania o niepełnosprawności.

REKLAMA

Rząd: Opóźnia o 6 miesięcy utrudnienia w budowie domów. Jak za daleko do szkoły i lasu domu nie wybudujesz. Tak dziś w przepisach

W 2026 r. utrudnienia w budowie domów. Nie tylko najdalej 1,5 km do szkoły podstawowej (w mieście - na wsi 3 km). Blisko domu musi być (nie dalej niż 3 km) o powierzchni 20 ha park, ogródek jordanowski albo las. Park i ogródek jordanowski muszą mieć infrastrukturą. Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r. (decyzja rządu premiera M. Morawieckiego). Wejdą pół roku później (decyzja rządu premiera D. Tuska).

Gość Infor.pl: Dzieci uzależnione od smartfonów to lenistwo rodziców?

Czy powinno się zakazać używania smartfonów w szkołach? Jak media społecznościowe wykorzystują słabości naszego mózgu? Jak zbudować zdrową relację z technologiami? Czy gry komputerowe to sztuka? Gościem Infor.pl jest Krzysztof M. Maj z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

REKLAMA