REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe koszty postępowania przed krajową izbą odwoławczą

Agnieszka Adach Prawnik z Kancelarii Stopczyk & Mikulski
Od odwołania w postępowaniu o udzieleniu zamówień o wartości równiej lub przekraczającej progi unijne odwołujący jest zobligowany uiścić tytułem wpisu kwotę 15.000 zł.
Od odwołania w postępowaniu o udzieleniu zamówień o wartości równiej lub przekraczającej progi unijne odwołujący jest zobligowany uiścić tytułem wpisu kwotę 15.000 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 17 marca 2010 roku weszło w życie Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania, na mocy którego koszty postępowania odwoławczego, w sytuacji uwzględnienia odwołania wzrosną w stosunku do Zamawiającego.

Dotychczasowa wysokość wpisu pozostanie bez zmian

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie nie zmieniło dotychczasowych przepisów dotyczących wysokości wpisu od odwołania wnoszonego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy lub usługi. W dalszym ciągu odwołujący jest zobowiązany uiścić wpis w wysokości 7.500 zł od odwołania w postępowaniu o udzieleniu zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne. Natomiast, od odwołania w postępowaniu o udzieleniu zamówień o wartości równiej lub przekraczającej progi unijne odwołujący jest zobligowany uiścić tytułem wpisu kwotę 15.000 zł.

Bez zmian pozostaje również wysokość wpisu od odwołania wnoszonego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane. Zatem, wnosząc odwołanie wykonawca jest zmuszony do uiszczenia wpisu w wysokości 10.000 zł w przypadku postępowań o udzielenie zamówienia o wartości mniejszej od progów unijnych. Z kolei wpis w wysokości 20.000 zł należy uiścić od odwołań w postępowaniu o udzielenie zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne.

Nowe zasady zasądzania kosztów postępowania

Rozporządzenie uregulowało natomiast nowe zasady zasądzania kosztów postępowania. Na mocy przedmiotowego aktu rozporządzającego przyjęto odrębne zasady obciążania kosztami w zależności od uwzględnienia odwołania, umorzenia postępowania, czy też w przypadku odrzucenia albo oddalenia odwołania przez KIO. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również serwis: Umowy

Obciążenie kosztami, w sytuacji uwzględnienia odwołania

REKLAMA

Dla wykonawców główne znaczenie ma zmiana dotycząca obciążania kosztami postępowania odwoławczego, w sytuacji uwzględnienia ich odwołania przez KIO. Należy bowiem wyjaśnić, iż na gruncie dotychczasowych przepisów, w przypadku uwzględnienia odwołania, KIO zasądzało od zamawiającego na rzecz odwołującego jedynie kwotę wpisu zaliczoną na poczet kosztów postępowania odwoławczego.

Z kolei Rozporządzenie przewiduje zasądzenie od zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego, do których obecnie zalicza się równowartość wpisu oraz uzasadnione koszty stron. Należy przy tym zaznaczyć, iż uzasadnionymi kosztami stron postępowania odwoławczego są w szczególności koszty związane z dojazdem na wyznaczone rozprawy KIO oraz koszty wynagrodzenia pełnomocników, jednak nie wyższe niż kwota 3.600 zł.

Różnica uiszczonych kosztów postępowania

Dodatkowo wskazać należy, iż dotychczas obowiązujące przepisy wskazywały, iż jeżeli koszty postępowania były niższe od kwoty wpisu, KIO orzekała o zwrocie przez UZP różnicy na rzecz wnoszącego wpis. W takiej sytuacji, zamawiający był zobligowany do uiszczenia tylko różnicy wpisu niezwróconej odwołującemu przez UZP. W ramach obowiązującego Rozporządzenia ustawodawca nie przewidział takiej możliwości.

Zobacz również serwis: Pozwy

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r., nr 41, poz. 238)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nawet jeżeli nowe wytyczne dla WZON i PZON dadzą pkt 7 i 8 oraz stałe orzeczenie

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Nowe wytyczne to przede wszystkim poprawa sytuacji prawnej dzieci, ale mogą z nich także skorzystać osoby dorosłe. Dla świadczenia wspierającego istotne jest jednak nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA