Rząd chce by samorządy raportowały o podatkach lokalnych w 2018 r.
REKLAMA
REKLAMA
Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ma na celu wprowadzenie obowiązku składania przez organy podatkowe gminy corocznego raportu z zakresu podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. To sprawozdanie ma być składane Ministrowi Rozwoju i Finansów.
REKLAMA
Na dzień dzisiejszy organy podatkowe gminy nie mają obowiązku raportowania informacji dotyczących wskazanych podatków. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, gminy nie raportują informacji o podstawie opodatkowania poszczególnymi podatkami, powierzchni lub o wartościach przedmiotów zwolnionych na mocy uchwał rad gmin, jak również danych o stawkach podatkowych, które poszczególne gminy stosują.
Zobacz również: Powiat
Ministerstwo Finansów chcąc uzyskać dane na temat podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego, przeprowadza dobrowolne badania ankietowe w gminach - taka forma pozyskiwania danych jest kosztowna i czasochłonna. Minister Finansów w uzasadnieniu twierdzi, że utrudnia to prowadzenie racjonalnej polityki podatkowej, a w szczególności projektowanie zmian w systemie opodatkowania nieruchomości, w tym szacowanie skutków tych zmian. Rozwiązaniu tego problemu ma posłużyć obowiązek gmin składania Ministrowi Finansów corocznego sprawozdania na temat tych podatków.
Co będzie obejmować sprawozdanie?
W corocznym sprawozdaniu organów podatkowych gminy znaleźć mają się informacje na temat:
- wysokości stawek podatku od nieruchomości, średniej ceny skupu żyta i średniej ceny skupu drzewa określonych uchwałą rady gminy - stawki te są podstawą wymiaru dla podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego na terenie danej gminy, w danym roku podatkowym;
- podstawach opodatkowania podatkiem od nieruchomości, rolnym i leśnym;
- podstawach opodatkowania zwolnionych od wskazanych podatków na mocy uchwał rad gmin;
Informacje z punktu 1 będą musiały zostać przekazane Ministrowi nie później niż do końca I kwartału danego roku podatkowego.
REKLAMA
Organ podatkowy gminy odpowiedzialny za sporządzenie sprawozdania będzie miał obowiązek aktualizacji sprawozdania tylko gdy w trakcie roku podatkowego zmienią się dane opisane w punkcie 1 - np. zmieni się średnia cena skupu drzewa, która stanowi podstawę wymiaru dla podatku leśnego.
Dane z punktów 2 i 3 będą miały charakter zagregowany. Ich przekazanie będzie musiało nastąpić maksymalnie do końca III kwartału danego roku podatkowego. Dane te mają być wskazywane na dzień 30 czerwca roku podatkowego, w którym sporządza się sprawozdanie.
Forma elektroniczna
Sprawozdanie będzie przekazywane wyłącznie w formie elektronicznej. W kontakcie między resortem finansów, a gminą uczestniczyć będą regionalne izby obrachunkowe, które będą przekazywać resortowi dane.
Przy przekazywaniu danych wykorzystywać się będzie BeSTi@ - istniejący już system zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego.
Opracowano na podstawie:
Projekt z dnia 21 września 2017 r. ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat