REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zmiana ustawy o podatku akcyzowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Akcyza na gaz ziemny. /Fot. Fotolia
Akcyza na gaz ziemny. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

1 listopada 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym.

W dniu 1 listopada 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1231, dalej „nowelizacja”). Uchwalenie nowelizacji związane jest z upływem z dniem 31 października 2013 r. okresu przejściowego, wynikającego z przepisów unijnych, na opodatkowanie akcyzą gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych. W związku z tym faktem do dnia 1 listopada 2013 r. polski ustawodawca miał obowiązek uregulować opodatkowanie akcyzą wyrobów gazowych.

REKLAMA

Z uwagi na cel jaki miała za zadanie spełnić nowelizacja, podstawową zmianą przyjętą na jej podstawie jest sprecyzowanie przedmiotu opodatkowania akcyzą w przypadku wyrobów gazowych, a także momentu, w którym powstaje związany z tym obowiązek podatkowy. Nowelizacja przewiduje przy tym dość szeroki katalog zwolnień od akcyzy w obrocie wyrobami gazowymi dla celów opałowych.

Zwolnienie z akcyzy wyrobów gazowych

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami, zwolnieniu z akcyzy podlega użycie gazu w celach opałowych m.in.: do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz leśnictwie, a także w procesie produkcji energii elektrycznej lub wyrobów energetycznych. W myśl postanowień nowelizacji, akcyzie nie podlega także użycie gazu w celach opałowych przez zakłady energochłonne, w których wprowadzone zostały systemy mające na celu ochronę środowiska lub podwyższenie efektywności energetycznej. Przyjęte regulacje wyłączają z opodatkowania podatkiem akcyzowym także wykorzystanie gazu do napędu statków oraz z pewnymi ograniczeniami w żegludze.

W treści nowelizacji wskazano także konkretnych odbiorców, których czynności polegające na wykorzystaniu dla celów opałowych niektórych kategorii gazu w określonych
w przepisach ilościach, również nie podlegają opodatkowaniu akcyzą
. Do podmiotów tych zostały zaliczone m.in.: gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, szkoły, przedszkola i inne podmioty systemu oświaty, żłobki i kluby dziecięce, szpitale, przychodnie i inne podmioty lecznicze, jednostki organizacyjne pomocy społecznej, czy też organizacje pożytku publicznego.

Dodatkowe formalności

Warto w tym miejscu dodać, że dla skorzystania z niektórych zwolnień z akcyzy przewidzianych w nowelizacji, konieczne będzie dopełnienie dodatkowych formalności. Jednym z takich wymogów jest dostosowanie treści umowy zawartej pomiędzy sprzedawcą a nabywcą poprzez określenie, że wyroby gazowe, których ta umowa dotyczy, będą użyte do celów uzasadniających zwolnienie z podatku. W przypadku umów obowiązujących
w momencie wejścia w życie nowelizacji przewidziano, że powinny być one dostosowane do nowych wymogów w terminie do 30 czerwca 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmioty niekorzystające ze zwolnienia z akcyzy - obowiązki

W nowelizacji wskazano także jakie obowiązki spoczywają na podmiotach dokonujących czynności z zakresu obrotu wyrobami gazowymi, które nie korzystają ze zwolnienia od akcyzy. Regulacja ta odwzorowuje w tym zakresie generalne rozwiązania przyjęte w przypadku innych wyrobów akcyzowych. Zgodnie zatem z treścią nowelizacji podatnicy, na których ciąży obowiązek podatkowy związany z wyrobami gazowymi są zobowiązani, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej. Akcyza ma być przy tym wpłacana za miesięczne okresy rozliczeniowe.

Ewidencja wyrobów gazowych

Ponadto, w nowelizacji uregulowano również kwestię prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych, w tym przede wszystkim zakres danych, które taka ewidencja powinna zawierać. Ewidencja ta może być prowadzona zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej. Warto przy tym wskazać, że w niektórych przypadkach prowadzenie stosownej ewidencji jest jednym z warunków zwolnienia wyrobów gazowych od akcyzy. Obowiązek jej sporządzania spoczywa jednak także na podatnikach dokonujących czynności podlegających opodatkowaniu, nieobjętych takim zwolnieniem. Co istotne, do celów kontroli, ewidencję wyrobów gazowych należy przechowywać przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została ona sporządzona.

Podsumowanie

Podsumowując, na podstawie nowelizacji wprowadzono przepisy regulujące kwestię opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów gazowych. Przyjęte unormowania stanowią wdrożenie odpowiednich przepisów prawa unijnego. Podstawowe zmiany wynikające z nowelizacji polegają na określeniu przedmiotu opodatkowania akcyzą w przypadku wyrobów gazowych oraz wprowadzeniu katalogu zwolnień od akcyzy dla wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności.

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

Wyrok TK: Emeryci mocno stracili w ZUS z przeliczeniem emerytur. Przepadł też 15% bonus do kapitału początkowego. Był waloryzowany

Emeryci, którzy rozpoczęli korzystanie z emerytur wcześniejszych od 2013 r. (albo później) nie mogą skorzystać z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Te osoby czekają na ewentualną specustawę. Jedyne co im pozostaje to napisać krytyczny list albo komentarz w Internecie.

REKLAMA

23 emerytów wygrało z ZUS na przeliczeniu emerytur. Jeden już prawomocnie [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego. Ile konkretnie wynoszą sumy zasądzone przez sąd na korzyść emerytów. Ich korzyść szacować można kwoty od około 550 zł do blisko 3000 zł miesięcznie. Z 23 wyroków jeden jest prawomocny, pozostałe będą oceniane przez sąd apelacyjny.

MRPiPS: 5070 zł dla każdego od 1 stycznia 2026 r., ale jest „haczyk” – bo nie dla tych co otrzymują premie i nagrody oraz inne dodatki do wynagrodzenia

Czeka nas rewolucja w zakresie płacy minimalnej – w rządzie trwają obecnie prace nad całkowitą zmianą ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ostateczna wersja projektu zakłada, że pensja minimalna ma opiewać na 55% wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, co – zgodnie z aktualnymi prognozami – dałoby pensję minimalną na poziomie 5070 zł brutto. Jak się okazuje – nie wszyscy będą mogli jednak liczyć na podwyżkę od 1 stycznia 2026 r., bo MRPiPS wycofało się z pomysłu zrównania płacy minimalnej z wynagrodzeniem zasadniczym.

WZON: Tylko 43 punkty po 25 latach na wózku. Tylko 61 punktów dla niewidomej. W ZUS bez świadczeń także stopień znaczny niepełnosprawności

Otrzymaliśmy kilka listów od osób niepełnosprawnych (orzeczenia stałe, stopień znaczny niepełnosprawności), które zostały przez WZON wykluczone ze świadczenia wspierającego. W artykule ich opinie:

Rząd kręci bat na właścicieli domów. Będzie limit osób, a nawet metrów dla rodziny? Szykują się wielkie zmiany w przepisach

Hałas, bójki, parkujące, gdzie się da samochody, śmieci i bezsilność sąsiadów – tak można streścić skargi, które leją się lawiną do posłów oraz resortu rozwoju i technologii od tych, którzy stali się ofiarą nowej, polskiej plagi. Domy jednorodzinne zamieniane są w hotele robotnicze. Rząd chce z tym walczyć i kręci bat na ten „biznes”. Szykuje się rewolucja w przepisach?

REKLAMA

Cyfrowe wykluczenie w miejscu pracy: cicha forma mobbingu. Czy za wysyłanie memów przez pracowników na WhatsAppie odpowiada pracodawca?

Cyfrowe wykluczenie stanowi często bagatelizowany aspekt mobbingu. Prawo nie nadąża za zmieniającym się środowiskiem pracy. Coraz częściej występująca praca zdalna, powszechne używanie komunikatorów, sprawiają że mobbing nie jest już tylko zjawiskiem bezpośrednim – doświadczalnym i widzialnym przez wszystkich, ale staje się cichy i trudny do udowodnienia dla osób nękanych. Według badań ponad 40 proc. pracowników przyznaje, że doświadcza mobbing.1

Rewolucja w płacy minimalnej i zwrot o 180 stopni: pracodawcy nadal będą mogli ustalać wynagrodzenie zasadnicze poniżej najniższej krajowej, a tysiące pracowników nie otrzyma zapowiadanych podwyżek od 1 stycznia 2026 r.

Od 26 sierpnia 2024 r., rząd pracuje nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UC62), w którym – w ostatnim czasie, w związku z uwagami do projektu zgłoszonymi podczas uzgodnień międzyresortowych – zostały wprowadzone istotne zmiany. Pierwotnie – projekt zakładał, że płaca minimalna ma zostać zrównana z wynagrodzeniem zasadniczym, a tym samym – dodatki do wynagrodzenia miały stać się prawdziwymi dodatkami, a nie elementami pozwalającymi pracodawcom na ustalanie wynagrodzenia zasadniczego poniżej płacy minimalnej. Z ostatecznego tekstu projektu ustawy, który został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich wynika jednak, że tak się nie stanie, a bynajmniej – nie od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA