REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyłączenie organu uzgadniającego projekt decyzji o warunkach zabudowy

Sienkiewicz i Zamroch. Radcowie Prawni Spółka Partnerska
Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.
Projekt decyzji o warunkach zabudowy/ fot. Fotolia
Projekt decyzji o warunkach zabudowy/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyłącznie organu uzgadniającego projekt decyzji o warunkach zabudowy a także pracownika tego organu jest - na gruncie przepisów procedury administracyjnej - możliwe. Wydanie decyzji przez organ podlegający wyłączeniu może prowadzić do wznowienia postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy.

Przepisy procedury administracyjnej przewidują wyłączenie organu prowadzącego postępowanie oraz wyłączenie pracownika tego organu. Wyłączenie organu lub pracownika organu ma zapewnić bezstronność i obiektywne podejście do sprawy. Szczegółowe podstawy dla wyłączenia określone są w art. 24, art. 25 i art. 27 k.p.a. W przypadku konieczności wyłączenia organu, sprawę załatwia organ wyższego stopnia lub wyznacza się organ, który ma załatwić sprawę, z zastrzeżeniem szczególnych regulacji art. 26 i art. 27 k.p.a.

REKLAMA

Decyzja o warunkach zabudowy

Procedura uzgadniania projektu decyzji o warunkach zabudowy

Regulacje te są szczególnie istotne w postępowaniu w sprawie ustalenia warunków zabudowy. Trzeba pamiętać, że w tym postępowaniu występuje współdziałanie organu prowadzącego postępowanie z innym organami administracji publicznej w ramach uzgadniania projektu decyzji o warunkach zabudowy – np. w odniesieniu do gruntów wykorzystywanych na cele rolne i leśne w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami czy w odniesieniu do obszarów przyległych do pasa drogowego (art. 53 ust. 4 pkt 6 i 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w związku z art. 60 ust. 1 i 64 ust. 1 tej ustawy). Oznacza to, że przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy czynności podejmować może wiele organów o różnej pozycji. Współdziałanie organów następuje w trybie przepisu art. 106 k.p.a., ze zmianami wynikającymi z przepisów szczegółowych ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Kiedy wójt nie wyda decyzji o warunkach zabudowy?

Trzeba podkreślić, że przepisy kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące wyłączenia organu mają zastosowanie zarówno w postępowaniu głównym, jak i w postępowaniu uzgodnieniowym  (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 listopada 2011 r., sygn. akt II OSK 1981/11). Oznacza to, że podstawy wyłączenia organu i pracownika organu mogą dotyczyć zarówno organu w sprawie głównej, jak i w sprawie o uzgodnienie projektu decyzji przed każdym organem uzgadniającym.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Wójt Gminy podlegał wyłączeniu w sprawie o ustalenie warunków zabudowy dla terenu położonego na obszarze gminy, gdzie sprawuje swoją funkcję, z uwagi na to, że wnioskodawcą w sprawie jest jego małżonek (art. 25 § 1 pkt 1 k.p.a.). Projekt decyzji będzie podlegać uzgodnieniu z zarządcą drogi gminnej, którym jest również wójt (art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych). Jeśli sprawy nie załatwia organ wyższego stopnia, to w takim przypadku konieczne jest dwukrotne wyznaczenie organu właściwego do załatwienia sprawy – dotyczącej ustalenia warunków zabudowy i dotyczącej uzgodnienia projektu decyzji z zarządcą drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wznowienie postępowania jako konsekwencja wyłączenia organu

Wydanie decyzji przez pracownika organu lub przez organ, którzy podlegali wyłączeniu, stanowi kwalifikowane uchybienie procesowe, uzasadniające wznowienie postępowania (art. 145 § 1 pkt 3 k.p.a.). Oznacza to, że w interesie inwestora jest kontrolowanie, czy nie zachodzą w sprawie przesłanki do wyłączenia organu lub pracownika tego organu, ponieważ błędy organu administracji w tym zakresie mogą spowodować negatywne konsekwencje w dalszych etapach procesu inwestycyjnego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Autor: Iwo Fisz, aplikant radcowski w kancelarii Sienkiewicz, Jaroszewski, Zamroch. Radcowie prawni sp. p., autor bloga o planowaniu przestrzennym, zagadnieniach związanych z miejscowymi planami zagospodarowania oraz warunkami zabudowy warunki-zabudowy.com.pl.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

REKLAMA

Nowe możliwości aplikacji mObywatel. Duże ułatwienia przy podpisie osobistym z e-dowodu

W aplikacji mObywatel pojawiła się nowa funkcjonalność. Użytkownicy mogą samodzielnie odblokować certyfikat podpisu osobistego i zmienić kodu PIN2. Pozwoli to znów korzystać z certyfikatu podpisu osobistego w e-dowodzie bez wizyty w urzędzie.

Dofinansowanie z PFRON 2025: ile, na jakich zasadach. Jak obniżyć koszty zatrudnienia i poprawić warunki pracy?

Firmy zatrudniające osoby z niepełnosprawnością mogą skorzystać z różnorodnych form wsparcia finansowego oferowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Mechanizmy te pozwalają zmniejszyć koszty zatrudnienia, a w wielu przypadkach również uniknąć obowiązkowych wpłat na fundusz.

Komunikat ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w dostępie do portalu PUE/eZUS.

Czy demencja pogrąży branżę opieki senioralnej w otchłani kosztów i czy terapia PBM niesie w związku z tym ze sobą światełko w tunelu?

Rosnący kryzys demencji realnym zagrożeniem dla systemu opieki zdrowotnej i senioralnej. Jest jednak światło w tunelu: fotobiomodulacja jako nowatorska metoda terapeutyczna walki z demencją.

REKLAMA

Sejm na żywo 20 marca [Transmisja online]

31. posiedzenie Sejmu - dzień drugi. Dziś Sejm, na wniosek klubu KO, wysłucha informacji bieżącej przedstawionej przez MSWiA w sprawie zwiększonej aktywności grup przestępczych obcokrajowców w Polsce.

Nowy wyrok TK o MOPS. Osoby niepełnosprawne świadczenia pielęgnacyjnego nie wyłudzały. 40 000 - 90 000 zł do odzyskania

Dla prawdopodobnie kilku tysięcy osób niepełnosprawnych wyrok TK z 18 marca 2025 r. jest podstawą do wznowienia postępowania w MOPS i doprowadzenia finalnie do wypłaty do średnio 40 000 - 90 000 zł. Kto skorzysta. Np. mąż jest niepełnosprawny i opiekuje się niepełnosprawną żoną (albo odwrotnie). Pomimo faktycznej opieki nie mógł otrzymać świadczenia pielęgnacyjnego. Mąż był prawnie pozbawiony świadczenia pielęgnacyjnego. Wydaje się to logiczne. Jak niby jedna osoba z poważnymi ograniczeniami zdrowotnymi mogłaby opiekować się osobą także niepełnosprawną. Jednak w praktyce w rodzinach (zwłaszcza wielopokoleniowych) występuje taka sytuacja. Ale prawo było tak napisane przez polityków jakby takich sytuacji nie było - opiekunowie byli pozbawieni świadczenia pielęgnacyjnego pod pretekstem, że często będzie tu wyłudzanie przez osoby niepełnosprawne świadczeń w ramach rodziny (podobnie jak wyłudzano kilka dodatków węglowych na jeden adres kilka lat temu).

REKLAMA