REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieruchomość na cel publiczny a zasiedzenie służebności

Michał Górski
Adwokat, doktor nauk prawnych, absolwent prawa i historii na Uniwersytecie Warszawskim
Nieruchomość na cel publiczny a zasiedzenie służebności/Fot. Fotolia
Nieruchomość na cel publiczny a zasiedzenie służebności/Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy można nabyć przez zasiedzenie służebność przejazdu na nieruchomości przeznaczonej na cel publiczny? Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, samo przeznaczenie nieruchomości na cel publiczny nie skutkuje automatycznie w braku możliwości zasiedzenia służebności gruntowej na tej nieruchomości. Czym jest nieruchomość przeznaczona na cel publiczny?

Nieruchomość przeznaczona na cel publiczny - definicja

W art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami zdefiniowano jakie nieruchomości przeznaczane są na cele publiczne. Zgodnie z tym przepisem, celami publicznymi w rozumieniu ustawy są m. in.:

REKLAMA

1) wydzielanie gruntów pod drogi publiczne, drogi rowerowe i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji;

(…)

7) budowa i utrzymywanie obiektów oraz urządzeń niezbędnych na potrzeby obronności państwa i ochrony granicy państwowej, a także do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, w tym budowa i utrzymywanie aresztów śledczych, zakładów karnych oraz zakładów dla nieletnich.

Zasiedzenie służebności na gruncie należącym do zakładu karnego

W praktyce sądowej pojawił się problem, czy przeznaczenie gruntu na cel publiczny uniemożliwia nabycie w drodze zasiedzenia służebności przejazdu przez samoistnego posiadacza na części tego gruntu. Konkretnie chodziło o przejazd gruntem przekazanym na cel publiczny na potrzeby zakładu karnego. Wnioskodawca, który wystąpił z wnioskiem o stwierdzenie zasiedzenia służebności przejazdu twierdził, że stale korzystał z przejazdu, utwardzał go i utrzymywał w odpowiednim stanie technicznym. Sąd Rejonowy oddalił to żądanie wniosku, a sąd okręgowy oddalił apelację wnioskodawcy kwestionującą to rozstrzygnięcie sądu rejonowego. Z uzasadnienia orzeczenia sądu drugiej instancji wynika, że jego podstawą było stanowisko prawne, zgodnie z którym niedopuszczalne jest nabycie przez zasiedzenie służebności przejazdu na gruncie przeznaczonym na cel publiczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postanowienie Sądu Najwyższego w sprawie służebności

REKLAMA

Na skutek skargi kasacyjnej od tego orzeczenia, Sąd Najwyższy postanowieniem z dnia 20 grudnia 2019 r., II CSK 510/18 uchylił je i przekazał sprawę Sądowi Okręgowemu do ponownego rozpoznania, zajmując odmienne stanowisko prawne, wyrażone w następującej tezie”

Samo przeznaczenie nieruchomości na cel publiczny nie wyłącza jej z obrotu cywilnoprawnego i nie stanowi przeszkody do nabycia w drodze zasiedzenia służebności gruntowej obciążającej tę nieruchomość.

REKLAMA

Zdaniem Sądu Najwyższego, brak jest podstaw prawnych do wyrażenia poglądu, jakoby samo przeznaczenie nieruchomości na cel publiczny w rozumieniu art. 6 u.g.n. wyłączało tę nieruchomość z obrotu cywilnoprawnego i stanowiło przeszkodę do nabycia w drodze zasiedzenia służebności gruntowej obciążającej tę nieruchomość. Sąd Najwyższy podkreślił, że pewność obrotu cywilnoprawnego wymaga uznania, iż jedyną drogą wyłączenia rzeczy z obrotu jest regulacja ustawowa wprost wyłączająca możliwość zasiedzenia określonej rzeczy lub ograniczająca krąg podmiotów, którym własność lub inne prawo rzeczowe może wobec określonej rzeczy przysługiwać. Jako zasadę przyjąć zatem należy, że rzeczy mogą stanowić przedmiot obrotu, a ewentualne ograniczenia w tej mierze muszą wynikać z woli ustawodawcy wyrażonej w przepisach ustawowych. Skoro zaś brak jest ustawowego wyłączenia możliwości nabycia przez zasiedzenie służebności przejazdu na gruncie oddanym na cel publiczny, należy przyjąć, że zasiedzenie takiej służebności jest dopuszczalne.

Michał Górski
Autor jest adwokatem współpracującym z Kancelarią Adwokacką Jana Górskiego, doktorem nauk prawnych, współautorem blogów: zasiedzenie nieruchomości oraz o odszkodowaniu od Skarbu Państwa

Polecamy serwis: Nieruchomości

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyrok TK: Emeryci stracili w ZUS nie tylko na przeliczeniu emerytur. Przepadł im średnio 15% bonus dodawany do kapitału początkowego. Był nawet waloryzowany

Do redakcji stale przychodzą listu od osób, które są poszkodowane przez pobyt na emeryturze w okresie około ostatnich 15 lat. Pomniejszono im kapitał emerytalny w momencie przejścia na emeryturę powszechną (60 i 65 lat). W artykule kolejny list. Czytelnik pisze m.in. o tym, że konsekwencją przejścia na emeryturę wcześniejszą było nie tylko niekorzystne przeliczenie przez ZUS kapitału emerytalnego. Dodatkowo emerytura wcześniejsza oznaczała utratę około 15% rekompensaty (średnio) (dodatek do podstawy początkowego). Było to odszkodowanie za to, że emeryt mógł przejść na emeryturę wcześniejszą, ale zrezygnował z tego uprawnienia.

Górnik i programista (14 000 zł brutto, 585 ton węgla i wartość 700 000 zł) kontra (10 000 zł brutto i 1 mln zł)

Na portalu Linkedin zasięgi zdobył post Pawła Kurasia (pracownik naukowy Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza). Zestawił oparte o dane z GUS średnie wynagrodzenie górnika ze średnim wynagrodzeniem programisty. Dodatkowo pokazał, ile średnio wypracowuje górnik, a ile programista.

Deregulacja wystartowała! Brzoska ma już 111 propozycji: Jest nowa instytucja, tzw. milczące załatwienie sprawy

Jest już pierwszych 111 propozycji deregulacyjnych od Rafała Brzoski, w tym nowa instytucja. "Jeśli urząd nie odpowie na wniosek obywatela w terminie, sprawa zostanie rozstrzygnięta automatycznie na korzyść obywatela" - zapowiedział premier Donald Tusk. "Wskazaliśmy 300 przepisów mających największy wpływ na społeczeństwo, w których proponujemy: milczące załatwienie sprawy" - powiedział Brzoska.

Od 1 stycznia 2025 r. do ZUS wypłynęło 600 tys. wniosków o rentę wdowią

Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią, czyli łączenie wypłaty renty rodzinnej po zmarłym małżonku z własnym świadczeniem, na przykład emeryturą. Pierwsze świadczenia będą wypłacane od 1 lipca 2025 r. Maksymalna kwota może wynieść ponad 5,6 tys. zł brutto.

REKLAMA

111 propozycji deregulacji przepisów. R. Brzoska: dziś przekazaliśmy rządowi i rusza licznik 100 dni; liczymy, że w maju pierwsze z nich trafią do Sejmu

Stronie rządowej przekazanych zostało pierwszych 111 propozycji deregulacyjnych - poinformował 24 marca 2025 r. przed spotkaniem przedstawicieli strony społecznej z premierem Donaldem Tuskiem prezes InPostu Rafał Brzoska, który kieruje zespołem mającym zgłaszać propozycje zmian w prawie. "Do rządu, włącznie z dzisiejszym pakietem, poszło ponad 110, dokładnie 111 (propozycji deregulacyjnych - PAP) i dzisiaj odpalamy na stronie internetowej licznik odliczający 100 dni od momentu przekazania tych pierwszych 111 propozycji już oficjalnie stronie rządowej" - powiedział Brzoska.

Zmiany w zarobkach: Najniższa krajowa może wzrosnąć do 5070 zł, a później kolejne znaczące wzrosty

Rząd planuje zmiany w zarobkach, czyli wprowadzenie nowych zasad dotyczących minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 2026 roku najniższa krajowa ma stanowić 55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Według szacunków oznacza to wzrost pensji minimalnej do 5070 zł brutto.

Nie ma pieniędzy na stopień umiarkowany i lekki. Bez obniżki do 60 punktów progu 78 punktów (2025 r.) i 70 punktów (2026 r.)

Pojawiła się nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym. Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz jest 78 punktów). W efekcie np. w październiku 2024 r. świadczenie to otrzymało tylko około 5%-6% osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (w całej puli beneficjentów).

MSWiA chce zmian w taryfikatorze mandatów. Co się zmieni?

MSWiA wystąpiło do resortu sprawiedliwości z propozycją zmian w obowiązującym taryfikatorze mandatów. Zmiany mają dotyczyć tylko tych wykroczeń, w przypadku których stawki mandatów się zdezaktualizowały lub naruszeń, których jest najwięcej bądź są najpoważniejsze w skutkach.

REKLAMA

Jak przekazać 1,5% swojego podatku na OPP w 2025 r. – pytania i odpowiedzi. Czy można zadysponować podatkiem dla konkretnej osoby?

Wypełnienie rocznej deklaracji PIT to formalność i obowiązek, ale nie tylko. To także realna szansa, by zrobić coś dobrego dla innych i wesprzeć ważny cel społeczny. Zobacz, jak przekazać 1,5% swojego podatku na organizację pożytku publicznego.

Szara strefa do likwidacji? Jest nowe podejście i specjalne zarządzenie premiera

Rząd opracuje strategię przeciwdziałania szarej strefie, powołując specjalny międzyresortowy zespół odpowiedzialny za jej przygotowanie. W Monitorze Polskim ukazało się już zarządzenie premiera Donalda Tuska dotyczące powołania Międzyresortowego Zespołu ds. Przeciwdziałania Szarej Strefie.

REKLAMA