REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co należy sprawdzić przed kupnem mieszkania?

Jak dobrze kupić mieszkanie? fot. Fotolia
Jak dobrze kupić mieszkanie? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupno mieszkania to istotna transakcja, wiążąca się ze znacznym obciążeniem finansowym. Co należy zrobić by przy zakupie nieruchomości ograniczyć ryzyko prawne?

REKLAMA

Praktycznie każdy z nas ma w swoim życiu do czynienia z zakupem mieszkania lub innej nieruchomości. Czynności te przeważnie wiążą się z dużym stresem po stronie nabywcy, ponieważ nabycie mieszkania to bardzo ważna decyzja życiowa, związana ze znacznym obciążeniem finansowym. Co należy zrobić jeszcze przed nabyciem mieszkania w celu ograniczenia ryzyka prawnego, związanych z zawarciem takiej transakcji? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w niniejszej publikacji.

REKLAMA

Jedną z najważniejszych rzeczy, na którą powinniśmy zwrócić uwagę podczas wybierania swojego wymarzonego mieszkania (a z prawnego punktu widzenia nieruchomości lokalowej) jest oczywiście jego stan prawny. Najogólniej rzecz biorąc pojęciem tym objęte są wszelkie informacje odnośnie praw przysługujących do danej nieruchomości (np. prawo własności, czy też spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu) oraz dane osób, którym przysługują te prawa. Niedopatrzenia, jakich dopuścimy się na tym polu, mogą później spowodować wiele kłopotów i nieprzyjemności.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Jak możemy się upewnić, że kupujemy od właściciela?

Na początku najważniejsze jest sprawdzenie czy osoba, z którą chcemy zawrzeć umowę, jest właścicielem lokalu mieszkalnego lub pełnomocnikiem właściciela, posiadającym pełnomocnictwo w odpowiedniej formie i z zakresem upoważniającym  do sprzedaży danej nieruchomości. Jeżeli dla mieszkania, które chcemy kupić, założona jest księga wieczysta, posiadając jej numer możemy w niej sprawdzić wszelkie niezbędne informacje. Pomocna i dość wygodna może okazać się przy tym przeglądarka ksiąg wieczystych na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości, w której możemy sprawdzić naszą nieruchomość, o ile księga wieczysta dla tej nieruchomości jest prowadzona w postaci elektronicznej. Jeżeli jednak obiektem naszego zainteresowania jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, dla którego może, ale nie musi być prowadzona księga wieczysta, to osoba z którą zawieramy umowę sprzedaży powinna przedstawić nam zaświadczenie ze spółdzielni, wskazujące że przysługuje jej takie prawo.

Zobacz: Sprzedaż nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaświadczenie o stanie zameldowania w lokalu

Należy upewnić się także, czy mieszkanie nie jest przedmiotem współwłasności, a jeżeli tak, to czy pozostali współwłaściciele wyrazili zgodę na sprzedaż mieszkania. Przyda się również zaświadczenie o stanie zameldowania w lokalu, które może dostarczyć nam właściciel lub sami możemy udać się do właściwego ze względu na położenie interesującej nas nieruchomości urzędu gminy celem jego uzyskania.

Obciążenia hipoteczne

Z treści ksiąg wieczystych możemy uzyskać jeszcze kilka pożytecznych informacji. Najbardziej istotną z nich jest istnienie obciążeń hipotecznych. Wpisy dotyczące hipotek znajdują się w czwartym dziale księgi wieczystej. Dowiemy się z niego, czy mieszkanie jest obciążone hipoteką, a jeżeli tak, to z jakiego tytułu i na jaką sumę.

Inne ograniczone prawa rzeczowe

Poza hipoteką, w księdze wieczystej znajdziemy również informacje dotyczące innych ograniczonych praw rzeczowych, czyli użytkowania i służebności. Mogą być w niej również ujawnione roszczenia i prawa osobiste, takie jak np. prawo najmu, odkupu, pierwokupu, dożywocia, wynikające z umowy timesharingu prawo korzystania z pomieszczenia mieszkalnego w oznaczonym czasie w każdym roku, a także roszczenia
o przeniesienie własności albo o ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego.

Zobacz: Vademecum: Jak dobrze kupić mieszkanie?

Uregulowanie należności przez byłego właściciela

REKLAMA

Aby upewnić się, że wszystkie opłaty związane z mieszkaniem zostały przez byłego właściciela uregulowane, można zażądać przedstawienia lub dla większej pewności dołączenia w postaci załącznika do umowy zaświadczenia w tym przedmiocie, wystawionego przez spółdzielnię lub wspólnotę mieszkaniową (np. z tytułu opłacenia czynszu), urząd gminy (np. z tytułu niezalegania z podatkami od nieruchomości), czy zakład energetyczny ( z tytułu niezalegania z opłatami za energię elektryczną)

Jeżeli umowę sprzedaży mieszkania podpisujemy z pełnomocnikiem dotychczasowego właściciela należy pamiętać, że musi on dysponować pełnomocnictwem do tej konkretnej czynności, jaką jest sprzedaż mieszkania, oraz że dokument ten musi mieć formę aktu notarialnego.

Plan zagospodarowania przestrzennego

Jeśli chcemy być pewni, że już nic nie zmąci nam spokojnego korzystania z upragnionego mieszkania, warto jeszcze przejrzeć plan zagospodarowania przestrzennego najbliższej okolicy, z którym możemy zapoznać się we właściwym ze względu na miejsce położenia mieszkania urzędzie gminy. Dzięki temu upewnimy się, czy w najbliższych latach nie planuje się w okolicy żadnych inwestycji, które mogłyby wzbudzić nasze zaniepokojenie, np. budowy wysokiego budynku, który przysłoniłby nam widok z okna, stanowiący istotny walor mieszkania lub budowy autostrady.

W każdym przypadku, niezależnie od tego, o jaką nieruchomość  chodzi, warto przede wszystkim uważnie przeczytać umowę sprzedaży..

Zobacz: Kiedy i jak uzyskać decyzję o warunkach zabudowy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? W 2024 r. zrób te trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

Wycieczki szkolne – sukces programu Podróże z klasą. Wkrótce rusza kolejny nabór

W ramach programu „Podróże z klasą” pozytywnie rozpatrzono 2283 wniosków o dofinansowanie wycieczek szkolnych. Barbara Nowacka, minister edukacji, ogłasza nowy nabór w programie, na który przeznaczy dodatkowe 20 mln zł.

15 sierpnia mija termin wdrożenia przepisów z tzw. ustawy Kamilka

Na wdrożenie „Standardów ochrony”, wprowadzonych w ramach tzw. ustawy Kamilka pozostał jedynie miesiąc. Niestety, większość placówek, których dotyczą przepisy ma duży problem z przygotowaniem i implementacją wymaganych dokumentów i procedur. 

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej, a także zasiłki

Są już nowe kwoty kryteriów dochodowych, uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej od dnia 1 stycznia 2025 r. Odpowiednie rozporządzenie w tej sprawie zostało właśnie opublikowane w Dzienniku Ustaw.

Pracowałeś przed 1999 rokiem i masz te dokumenty? Możesz mieć wyższą emeryturę w 2024 roku – tylko złóż wniosek do ZUS

Warto przeszukać swoje szafki i segregatory. W nich można znaleźć dokumenty, które mogą pozwolić ZUS-owi przeliczyć ponownie emeryturę i przyznać wyższe świadczenie. Mogą to być np. wpisy w starym „książeczkowym” dowodzie osobistym o zatrudnieniu. Konieczny jest też wniosek do ZUS w tej sprawie. Jest to ważne przede wszystkim dla osób za które były opłacane składki przed 1999 rokiem. Bo po tej dacie wszystkie składki są ujmowane na indywidualnym koncie ubezpieczonego w ZUS.

Zdrowie jest najważniejsze, dlatego akcyza musi pójść w górę. Jest jednak podejrzenie, że chodzi o coś innego

Chodzi o podniesienie podatku akcyzowego na papierosy i inne wyroby nikotynowe. Resort finansów poinformował o swoich planach dotyczących wysokości akcyzy na 2025 rok. Ruch ten podyktowany jest rzekomą troską o zdrowie Polaków, ale wiadomo, że jest próbą zaradzenia kryzysowi budżetowemu.

Kiedy ZUS ponownie przeliczy emeryturę? 3 powody. Ważne zwłaszcza dla osób zatrudnionych przed 1999 rokiem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia, że wniosek o ponowne przeliczenie emerytury może skutecznie złożyć emeryt, jeśli są ku temu podstawy.  Jest to możliwe na przykład, gdy emeryt dysponuje nowymi dokumentami dotyczącymi dodatkowego stażu pracy czy dodatkowych zarobków uzyskanych przed lub po przyznaniu świadczenia emerytalnego. 

REKLAMA

Będzie drożej. W 2025 r. zapłacimy 59,50 zł podatku za 50-metrowe mieszkanie i 178,50 zł za 150-metrowy dom. W 2020 r. było to 40,50 zł i 121,50 zł.

Będzie drożej. Wiemy to, bo wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku wzrósł o 2,7 proc. Zapłacimy 59,50 zł za 50-metrowe mieszkanie i 178,50 zł za 150-metrowy dom.

Sprzątali w biurowcu i kradli wartościowe rzeczy

Para zatrudniona do sprzątania w warszawskim biurowcu po godzinach kradła wartościowe przedmioty. Skradzione rzeczy oszacowany na blisko 15 tys. zł. 

REKLAMA