Uczestnictwo mieszkańców w pracach nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzenngo
REKLAMA
REKLAMA
Ponieważ miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego, przyjmowanym w drodze uchwały rady gminy, procedura jego uchwalenia ma własną specyfikę, całkowicie odrębną od ustalenia sposobu zagospodarowania nieruchomości w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
REKLAMA
Ponieważ miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ma fundamentalne znaczenie dla właścicieli i użytkowników nieruchomości, warto wskazać, iż wszyscy zainteresowani mają możliwość uczestniczenia w procedurze jego przyjęcia.
Prace planistyczne
REKLAMA
Prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego inicjuje podjęcie uchwały rady gminy o przystąpieniu do prac nad sporządzeniem planu, do której załącza się mapę przedstawiającą obszar objęty planami planistycznymi. Nie mniej jednak samo podjęcie takiej uchwały powinno zostać poprzedzone analizą zasadności sporządzenia planu miejscowego, warto zatem podkreślić, iż już na tym etapie zainteresowanie właścicieli lub użytkowników nieruchomości może mieć realne znaczenie, albowiem osoby takie aktywnie wskazując organom gminy na potrzebę opracowania planu, mogą wpłynąć na wynik powyższej analizy.
Uchwała o przystąpieniu do prac nad sporządzeniem planu miejscowego podlega ogłoszeniu, m.in. przez publikację w prasie miejscowej oraz w drodze obwieszczenia. Należy wskazać, iż taką informacje można znaleźć także na stronach internetowych gmin. W określonym w ogłoszeniu terminie, nie krótszym jednakże niż 21 dni, osoby zainteresowane mogą formułować wnioski odnośnie opracowywanego planu miejscowego.
Uzgodnienia i konsultacje
REKLAMA
Po przygotowaniu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, właściwy wójt, burmistrz lub prezydent miasta występuje po potrzebne opinie i uzgodnienia odnośnie przygotowanego projektu, a następnie, w razie zaistnienia takiej potrzeby, wprowadza zmiany wynikające z otrzymanych stanowisk. Należy podkreślić, iż wszyscy zainteresowani, na każdym etapie prac projektowych mają możliwość uzyskania informacji o ich przebiegu. Opracowany projekt planu miejscowego zostanie następnie wyłożony do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni, o czym organ gminy powinien publicznie zawiadomić z co najmniej 7 dniowym wyprzedzeniem. Oprócz samego wyłożenia projektu planu miejscowego do wglądu, na wójcie burmistrzu lub prezydencie miasta spoczywa obowiązek zorganizowania publicznej dyskusji, w której ma możliwość wzięcia udziału każdy zainteresowany. Następnie powinno zostać opublikowane ogłoszenie o możliwości wniesienia uwag do przedstawionego projektu, przy czym czas na zgłaszanie uwag do planu nie może upłynąć wcześniej niż w 14 dni po wyłożeniu projektu planu. W powyższym terminie każda zainteresowana osoba ma możliwość przedstawienia swojego stanowiska i zaproponowania ewentualnych zmian. Uwagi do planu miejscowego powinny zostać zgłoszone w formie pisemnej lub drogą elektroniczna z wykorzystaniem podpisu elektronicznego.
Wszelkie wniesione wnioski zostają rozpoznane przez organ prowadzący prace planistyczne w terminie 21 dni, który w przypadku uwzględnienia części uwag, ponawia w koniecznym zakresie procedurę konsultacyjną.
Zobacz serwis: Prawo budowlane
Uchwalenia planu miejscowego
Następnie wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedstawia radzie gminy projekt planu miejscowego wraz z listą nieuwzględnionych uwag. Rada gminy analizuje zgodność projektu planu miejscowego z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz w drodze uchwały uchwala projekt planu i rozstrzyga o dotychczas nieuwzględnionych uwagach. Należy zauważyć, iż w ocenie sądów administracyjnych nie jest dopuszczalne zbiorcze rozstrzygniecie przez radę gminy o dotychczas nieuwzględnionych uwagach do projektu i każda ze zgłoszonych uwag wymaga odrębnej analizy i uchwały w jej przedmiocie.
Uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest następnie przedstawiany wojewodzie w celu skontrolowania jego zgodności z prawem, a następnie podlega opublikowaniu w dzienniku urzędowym województwa.
Osoby niezadowolone z postanowień uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego mogą jeszcze skierować skargę do sądu administracyjnego o stwierdzenie nieważności podjętej uchwały, jeżeli miejscowy plan narusza przepisy prawa, warunki studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub podczas jego uchwalenia doszło do istotnych naruszeń proceduralnych.
Zobacz serwis: Nieruchomości
Podsumowanie
Podsumowując należy wskazać, iż zainteresowane osoby mogą uzyskać informację o przebiegu prac planistycznych na każdym etapie, jak również wskazać radzie gminy lub wójtowi potrzebę przystąpienia do prac nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Na etapie plac planistycznych kluczowe znaczenie ma możliwość zgłoszenia uwag do założeń planu na początkowym etapie prac planistycznych, a następnie po wyłożeniu finalnego projektu do publicznego wglądu. Nieuwzględnione uwagi do finalnego projektu zostają przedstawione radzie gminy, która zobowiązana jest je rozpatrzeć przed uwaleniem planu miejscowego. W przypadku uchwalenia niekorzystnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego można rozważyć wniesienie skargi do sądu administracyjnego o stwierdzenie nieważności podjętej uchwały.
Podstawa prawna:
art. 9-22 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
ustawa z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej;
por. także wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 czerwca 2010 r., sygn. akt II OSK 467/10, opubl. LEX nr 597618;
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat