Jak wykupić mieszkanie od jednostki samorządu terytorialnego?
REKLAMA
REKLAMA
Gdy gmina chce sprzedać mieszkanie komunalne…
REKLAMA
Gmina, chcąc sprzedać mieszkanie (lub kilka mieszkań) komunalnych, jest obowiązana sporządzić i podać do publicznej wiadomości wykaz tych nieruchomości. Taki wykaz powinien zostać wywieszony w siedzibie właściwego urzędu (na okres 21 dni), ogłoszony w prasie lokalnej oraz zamieszczony na stronie internetowej tego urzędu.
Najemcy mieszkań komunalnych powinni zostać poinformowani o sprzedaży na piśmie, wraz z pouczeniem, iż przysługuje im prawo pierwszeństwa w zakupie lokali. Wystarczy, aby w terminie 21 dni od dnia doręczenia pisma, złożyli wniosek o nabycie nieruchomości.
Zobacz również: ABC Gminy
Koszty wykupu mieszkania
Najemca, który nabywa od jednostki samorządu terytorialnego mieszkanie komunalne, poza zapłatą ceny mieszkania, określoną przez rzeczoznawcę, obowiązany jest ponieść koszty związane z:
1. przygotowaniem mieszkania do sprzedaży;
2. zawarciem umowy w formie aktu notarialnego (taksa notarialna);
3. ujawnieniem swoich praw w księdze wieczystej.
Jeżeli chcesz odkupić mieszkanie od gminy, a nie stać Cię na zapłatę całej kwoty, możesz złożyć wniosek o rozłożenie zapłaty na raty.
Gdy chcesz rozłożyć zapłatę na raty
Zanim złożysz wniosek o rozłożenie zapłaty na raty, warto, abyś wiedział, że maksymalny okres, na jaki może zostać rozłożona spłata wynosi 10 lat. Co więcej, gmina będzie mogła zabezpieczyć się na wypadek zalegania z zapłatą, poprzez ustanowienie hipoteki.
Zobacz również: Nieruchomości
Pierwsza rata powinna zostać wpłacona nie później niż do dnia zawarcia umowy, która przeniesie na Ciebie własność nieruchomości. Jak wygląda spłata kolejnych rat? Wszystko określisz w umowie zawartej z gminą.
Warto jednak w tym miejscu podkreślić, że pozostająca do spłacenia, rozłożona na raty kwota, podlega oprocentowaniu. Zastosowanie ma tu stopa procentowa równa stopie redyskonta weksli stosowanej przez NBP. Aktualnie wynosi ona 4%.
Kupując mieszkanie od gminy, możesz ubiegać się o przyznanie bonifikaty, czyli zniżki od ceny lokalu. Każda bonifikata przyznawana jest indywidualnie, tzn. że inną możesz dostać Ty, inną Twój sąsiad. Zgodę na przyznanie bonifikaty wyraża rada gminy w uchwale, natomiast o wysokości przyznanej zniżki – organ wykonawczy, czyli wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat