Koszty napraw mieszkania
REKLAMA
REKLAMA
Rękojmia za wady fizyczne
Zainteresowani tą tematyką powinni wiedzieć, że zgodnie z brzmieniem art. 556 kodeksu cywilnego sprzedawca nieruchomości jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli mieszkanie sprzedane ma wadę zmniejszającą jego wartość lub użyteczność ze względu na cel jego użytkowania, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli mieszkanie zostało kupującemu wydane w stanie niezupełnym.
REKLAMA
Rękojmia za wady prawne
Sprzedawca mieszkania jest też odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli sprzedany lokal stanowi własność osoby trzeciej albo, jeżeli jest obciążony prawem osoby trzeciej, w razie sprzedaży praw sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie praw.
Zobacz portal: Prawnik.pl
Jak dochodzić swoich praw
Dochodzenie praw właścicieli lokali przeważnie odbywa się na drodze sądowej. Rzadko zdarza się, że sprzedawcy lokali w ogóle reaguje na stawiane im roszczenia nowych właścicieli. Warto w tym momencie podkreślić, że ustawa kodeks cywilny dopuszcza dochodzenie praw nabywcy z tytułu wad fizycznych i prawnych lokalu – także jeśli zostaną one ujawnione już po dokonaniu odbioru mieszkania.
Deweloper odpowiada wówczas na zasadach rękojmi, która obejmuje odpowiedzialność za:
- wady lokalu zmniejszające jego wartość lub użyteczność,
- wady polegające na braku ustalonych w umowie właściwości lokalu,
- wydanie lokalu w stanie niekompletnym,
- wady prawne lokalu, gdy budynek został wybudowany na gruncie, do którego deweloper nie miał tytułu prawnego lub lokal był obciążony prawem innej osoby.
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi ciąży na deweloperze tylko wtedy, gdy nabywca nie wiedział o wadzie w chwili ustanowienia odrębnej własności lokalu.
Zobacz również serwis: Nieruchomości
Obowiązek informowania o wadzie
REKLAMA
Jak pokazuje praktyka sprzedawcy lokali stosunkowo często ukrywają wady lokalowe licząc tym samym na ich niezauważenie. Nabywca powinien zawiadomić dewelopera o wystąpieniu wady nie później niż w ciągu miesiąca od jej wykrycia w formie przewidzianej w umowie deweloperskiej (najczęściej na piśmie).
W zawiadomieniu należy umieścić wezwanie do usunięcia wad, a także wyznaczyć deweloperowi odpowiedni termin. Jeśli wada jest istotna (uniemożliwia korzystanie z lokalu zgodnie z jego przeznaczeniem), a deweloper oświadcza, że jej usunięcie jest niemożliwe lub wiąże się z nadmiernymi kosztami wtedy nabywca może żądać wymiany lokalu albo odstąpić od umowy z deweloperem z prawem do żądania zwrotu wpłaconych kwot. Jeżeli wada nie jest istotna, a deweloper oświadczy, że nie zostanie usunięta nabywca może żądać obniżenia ceny. Jednakże praktyka w tej materii pokazuje różną rzeczywistość.
Warto jeszcze zaznaczyć, że ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady sprzedanej rzeczy ma charakter absolutny, tzn. sprzedawca nie może się z niej zwolnić, obciąża go ona niezależnie od tego czy to on spowodował wadliwość rzeczy czy ponosi w tym zakresie jakąkolwiek winę, a nawet – czy w ogóle wiedział lub mógł wiedzieć o tym, że sprzedawana rzecz jest wadliwa.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat