Kiedy trzeba zameldować się na pobyt stały
REKLAMA
REKLAMA
Kto jest obowiązany się zameldować
Osoba posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego.
REKLAMA
W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego.
Kiedy trzeba się zameldować
Osoba, która przebywa w określonej miejscowości pod tym samym adresem dłużej niż trzy doby, jest obowiązana zameldować się na pobyt stały najpóźniej przed upływem czwartej doby, licząc od dnia przybycia.
REKLAMA
Osoba, która przybywa do zakładu hotelarskiego albo do zakładu udzielającego pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem się lub opieką społeczną, jest obowiązana zameldować się na pobyt stały przed upływem 24 godzin od chwili przybycia.
Zameldowania noworodka na pobyt stały dokonuje z urzędu właściwy organ gminy w miejscu pobytu stałego matki lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa, albo w miejscu określonym przez sąd opiekuńczy, na podstawie odpisu skróconego aktu urodzenia, przekazanego przez urząd stanu cywilnego, który sporządził akt, bez konieczności wypełniania formularza „zgłoszenie pobytu stałego”, datą zameldowania jest data sporządzenia aktu urodzenia.
W zastępstwie osoby obowiązanej do zameldowania się czynności zgłoszenia danych może dokonać członek rodziny, opiekun ustawowy lub faktyczny albo inna osoba.
Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę.
Zobacz także: Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej
Wymagane dokumenty
Przy zameldowaniu na pobyt stały będą nam potrzebne następujące dokumenty:
- wypełniony i podpisany formularz „zgłoszenie pobytu stałego”, zawierający potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia,
- zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zameldowania na pobyt stały,
- dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (osoby niepełnoletnie nieposiadające dokumentu stwierdzającego tożsamość – odpis skrócony aktu urodzenia),
- do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: umowa cywilno - prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu,
- osoby, którym wydano wojskowy dokument osobisty, przedstawiają ten dokument w celu zamieszczenia w nim stosunkowych wpisów dotyczących obowiązku meldunkowego.
Gdzie składamy dokumenty
Dokumenty należ złożyć do organu ewidencji ludności właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
W przypadku osób przebywających w zakładach hotelarskich, w zakładach udzielających pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem się lub opieką społeczną dokumenty składamy u kierownika zakładu lub innej upoważnionej przez niego osoby.
Sposób załatwienia sprawy
Organ ewidencyjny, po złożeniu formularza przez osobę zainteresowaną, wydaje niezwłocznie dokument potwierdzający dokonanie zameldowania.
Opłata
Czynność zwolniona od opłat.
Zobacz również serwis: Gmina
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat