Obecnie w Polsce funkcjonują zarówno papierowe jak i elektroniczne księgi wieczyste. Oznacza to, że inaczej będzie wyglądało uzyskanie odpisu z elektronicznej a inaczej z papierowej księgi wieczystej.
Odpis z księgi papierowej
Aby uzyskać odpis z księgi papierowej należy znać jej numer. Numer takiej księgi to ciąg liczb. Znając ten numer należy złożyć wniosek o odpis z księgi wieczystej. Wniosek sporządzamy samodzielnie. Należy zawrzeć w nim dane osobowe wnioskodawcy, oznaczenie sądu i wydziału wieczystoksięgowego oraz treść. W treści wnosi się o wydanie odpisu z księgi wieczystej o numerze np. 123456 prowadzonej przez właściwy sąd rejonowy. Wniosek musi być koniecznie podpisany. We wniosku zawiera się również informację o tym czy chcemy odebrać odpis osobiście, czy ma być on wysłany pocztą na wskazany przez nas adres.
Wniosek musi zostać opłacony. Opłaty można dokonać poprzez kupno znaków sądowych jak i przelewem na rachunek bankowy sądu. Wysokość opłaty to 6 zł za stronę odpisu. Najczęściej więc opłata za odpis z księgi wieczystej będzie wynosiła 30 zł.
Wniosek można wysłać pocztą lub złożyć osobiście w siedzibie sądu.
Na odpis papierowej księgi wieczystej wnioskujący może czekać nawet do 3 tygodni.
Zobacz: Księga wieczysta – opłaty
Odpis z księgi elektronicznej
Aby uzyskać odpis z elektronicznej księgi wieczystej należy znać jej numer. Aby uzyskać taki numer można zgłosić się do właściwego sądu ze względu na położenie nieruchomości. Należy pamiętać, że numery elektronicznych ksiąg wieczystych składają się zarówno z liter jak i cyfr.
Przy księgach elektronicznych można wybrać rodzaj odpisu jaki jest nam potrzebny. Odpis zwykły wskazuje informacje o nieruchomości na dzień skalania wniosku o odpis. Odpis zupełny pokazuje aktualny stan oraz wszystkie wcześniejsze wpisy w księdze wieczystej. Istnieje również możliwość uzyskania zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej.
Formularz
Aby uzyskać odpis księgi elektronicznej należy złożyć wniosek na formularzu, który można znaleźć na stronach ministerstwa sprawiedliwości jak i w siedzibie sądu. Formularz wypełnia się poprzez wpisanie w odpowiednie rubryki swoich danych.
Wniosek składany na formularzu musi być opłacony. Można to zrobić w kasie sądu lub przelewem na rachunek bankowy sądu. Opłatę należy wykonać przed złożeniem wniosku w sekretariacie sądu. Opłata za odpis zwykły wynosi 30 zł, za pełny 60 zł, a za zaświadczenie 10 zł.
Odbiór odpisu
Przy księgach wieczystych liczących ponad 100 stron wniosek będzie do odebrania kolejnego dnia roboczego lub dostarczony pocztą. Przy mniejszych księgach odbiór odbywa się od razu.
Zobacz serwis: Nieruchomości