REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Budowa drogi publicznej na działce prywatnej /fot. Fotolia
Budowa drogi publicznej na działce prywatnej /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 2003 roku obowiązuje ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Określa się ją jako specustawę, bowiem zawiera szczególne rozwiązania dotyczące ustalenia lokalizacji dróg, podziałów nieruchomości i nabywania tych nieruchomości pod budowę drogi. Przewidziane rozwiązania mają szczególny charakter, nie stosowany w żadnych innych ustawach.

Założeniem specustawy było bowiem to, aby ułatwić realizacje inwestycji drogowych. Gdyby do inwestycji drogowej stosować zwykłe regulacje, to postępowanie trwałoby nadmiernie długo. Wynika to z faktu, iż droga przebiega zazwyczaj przez znaczną ilość nieruchomości.

REKLAMA

Jednym ze szczególnych rozwiązań specustawy jest to, że droga może być realizowana na terenie nie przeznaczonym na ten cel w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (mpzp). Ustaleń mpzp po prostu nie bierze się pod uwagę. Może więc być tak, że droga będzie realizowana na terenie działek prywatnych, przeznaczonych pod zabudowę jednorodzinną.

Właściciele działek prywatnych nie są jednak pozbawieni praw w procesie inwestycyjnym. Przysługuje im bowiem status strony postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach środowiskowych. Jako strony mają wgląd do akt sprawy, mogą żądać wydania kserokopii, w tym uwierzytelnionych. Mogą również wnosić środki odwoławcze.

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

REKLAMA

Właściciele wiedzą o toczącym się postępowaniu, bowiem są oni o tym powiadamiani przez wojewodę bądź starostę. Zawiadomienia wysyłane są do wszystkich właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości gdzie ma przebiegać droga. Pozostałe podmioty, to jest na przykład najemcy albo dzierżawcy, są powiadamiani w drodze obwieszczenia w urzędzie wojewódzkim bądź starostwie powiatowym oraz we właściwych urzędach gminy. W zawiadomieniu opisane jest oznaczenie nieruchomości oraz informacja o terminie i miejscu, w którym można zapoznać się z aktami sprawy. Daje to stronom możliwość wypowiedzenia się co do przebiegu drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wydaniu decyzji o realizację inwestycji drogowej właściciele działek prywatnych mogą wnieść odwołanie. Odwołanie nie powinno być oparte tylko na tej podstawie, że skarżący jest niezadowolony z przebiegu drogi. Takie odwołanie nie będzie po prostu skuteczne. Zamiast tego należy powołać przepisy prawne, które zostały naruszone wydaną decyzją. Wymogi formalne odwołania są takie same, jak w każdej innej sprawie administracyjnej.

REKLAMA

Prawo zaskarżenia przysługuje również od decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.  Oba środki odwoławcze są bardzo poważnym narzędziem dla właścicieli i użytkowników wieczystych działek prywatnych. Wniesienie odwołania wstrzymuje bowiem cały proces inwestycyjny. Wynika to z faktu, że odwołanie wstrzymuje wykonalność zaskarżonej decyzji.

Z powyższych względów ważne jest, by podmioty prywatne aktywnie uczestniczyły w całym postępowaniu. Jeżeli pozostaną bezczynne to kolejno wydawane decyzje będą się uprawomocniać i nastąpi wywłaszczenie nieruchomości. Ten skutek następuje na etapie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Zgodnie z art. 12 ust. 4 specustawy z dniem uprawomocnienia się powyższej decyzji, nieruchomości w niej wymienione stają się własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Co do nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste to prawo to z tą chwilą wygasa. Jeżeli na nieruchomości były ustanowione hipoteka, służebność, dożywocie to one również wygasają z dniem uprawomocnienia się decyzji.

Za utracone nieruchomości lub prawa ich właściciele lub użytkownicy wieczyści otrzymują odszkodowanie. Zasady jego przyznania określa art. 18 specustawy. Wysokość odszkodowania ustala się według stanu nieruchomości z dnia wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przez organ I instancji. Z kolei wysokość odszkodowania ustala się na dzień wydania decyzji o odszkodowaniu.

Zgodnie ze specustawą, decyzja w sprawie odszkodowania powinna być wydana w terminie maksymalnie 30 dni. Realnie rzecz biorąc, zachowanie tego terminu jest praktycznie niemożliwe. W toku postępowania wydawana jest bowiem opinia rzeczoznawcy, strony muszą mieć czas na ustosunkowanie się do operatu, itd. Już same te czynności trwają dłużej. Przekroczenie terminu na załatwienie sprawy nie rodzi dla organu żadnych konsekwencji finansowych. Wypłata odszkodowania następuje w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji o jego ustaleniu . Przekroczenie tego terminu wiąże się z obowiązkiem zapłaty odsetek ustawowych, których osoba uprawniona może dochodzić od Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Adwokat Marta Kawecka

Kancelaria Adwokacka Marta Kawecka

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nawet jeżeli nowe wytyczne dla WZON i PZON dadzą pkt 7 i 8 oraz stałe orzeczenie

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

REKLAMA

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

REKLAMA