Jakie są prawa pasażera komunikacji miejskiej?
REKLAMA
REKLAMA
Konsekwencje braku biletu
REKLAMA
Uiszczenie opłaty za przejazd to nic innego jak zakup odpowiedniego biletu. Sam zakup oczywiście nie wystarczy i bilet należy skasować, niezwłocznie po wejściu do autobusu czy tramwaju.
Do kontrolowania biletów powołane są osoby, które posiadają stosowne upoważnienie od przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Każdy kontroler musi posiadać identyfikator przypięty w widocznym miejscu. Co powinno znaleźć się w takim identyfikatorze?
1) nazwa przedsiębiorstwa komunikacyjnego;
2) zdjęcie kontrolera;
3) numer identyfikacyjny kontrolera;
4) zakres i okres ważności upoważnienia do kontroli;
5) pieczęć i podpis osoby wystawiającej identyfikator.
Zobacz również: Zepsuty kasownik i nieskasowany bilet - kto za to odpowiada?
Jeżeli pasażer nie posiada biletu lub go nie skasował albo nie posiada dokumentu, który upoważnia go do podróżowania na podstawie biletu ulgowego, kontroler może:
1) pobrać mandat za przejazd (opłata dodatkowa) oraz opłatę za przejazd;
2) wystawić wezwanie do ich zapłaty.
Opłata dodatkowa pobierana za przejazd bez biletu tylko potocznie nazywa się mandatem. Warto pamiętać, że nie jest to grzywna w rozumieniu prawa wykroczeń (np. taka jaką otrzymują kierowcy za naruszenie przepisów).
Ponadto, kontroler może zażądać okazania dokumentu, który pozwoli ustalić mu naszą tożsamość, jeżeli odmówimy zapłacenia należności. A jeżeli pasażer nie będzie chciał okazać dokumentu – ująć go i zawiadomić Policję. Policja lub prokurator zostaną również zawiadomieni, gdy kontroler będzie podejrzewał, że bilet lub dokument uprawniający do ulgowego przejazdu został podrobiony.
Prawo odwołania od mandatu
Jeżeli kontroler wystawił mandat, pasażer ma prawo odwołać się do przedsiębiorstwa komunikacyjnego w przypadku, gdy:
1) mieliśmy wykupiony bilet, ale nie przy sobie lub kontroler go nie uznał;
2) mieliśmy dokument uprawniający do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów, lecz nie przy sobie w momencie kontroli;
Takie odwołanie należy złożyć na piśmie, najczęściej w dziale obsługi pasażera (lub w innym miejscu wskazanym przez przedsiębiorstwo komunikacyjne. Odwołanie powinno zawierać:
1. datę sporządzenia odwołania;
2. nazwę i adres siedziby przewoźnika;
3. imię i nazwisko oraz adres zamieszkania pasażera;
4. tytuł reklamacji wraz z uzasadnieniem;
5. wysokość mandatu;
6. serię i numer wezwania do zapłaty;
7. załączniki (kopię dokumentów, bilet);
8. podpis pasażera.
Odwołanie należy wnieść w terminie 7 dni od daty podróży.
Zobacz również serwis: Komunikacja
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat