Uznawanie prawa jazdy uzyskanego w innym państwie członkowskim
Postanowienie Trybunału Europejskiego z dnia 2.12.2010r. (sprawa C-334/09), opiera się na dyrektywie Rady 91/439/EWG z dn. 29.07.1991r. Dotyczy ono następującego przypadku:
Składający zażalenie (Beschwerdeführer) z powodu 18 punktów we Flensburgu zrezygnował w lutym 2000r. z prawa jazdy. Krótko po tym zostało stwierdzone , że kierował on samochodem pod wpływem alkoholu ( 1,94 ‰). W sierpniu 2004 r. złożył wniosek o wydanie mu prawa jazdy. Wniosek ten został odrzucony w lutym 2005r. , ponieważ składający zażalenie nie przedstawił opinii medyczno- psychologicznej(tzw. MPU). Następnie składający zażalenie otrzymał w dn. 15.10.2006 r. polskie prawo jazdy. Złożył więc w 2006 r. wniosek w niemieckim urzędzie komunikacyjnym o uznanie polskiego prawa jazdy i przedłożył opinię z tzw. TŰV z dn.18.10.2004r., która była dla niego negatywna. Urząd odmówił mu prawa do prowadzenia pojazdów mechanicznych. Sprawa ta dotarła do sądu administracyjnego.
Sąd stwierdził, że składający zażalenie posiada ważne prawo jazdy. Niemieckie przepisy dotyczące oceny zdolności do kierowania pojazdów mechanicznych mogą być bowiem tylko wtedy stosowane, jeżeli ich zastosowanie uzasadnione jest zachowaniem kierowcy – jako nowa okoliczność - już po wydaniu prawa jazdy. Sąd administracyjny zwrócił się do Trybunału Europejskiego, czy przedłożona opinia z dn. 18.10.2004 r. jest nową okolicznością w sensie powyższej dyrektywy.
Trybunał uznał, że negatywna opinia nie uprawnia do nie uznania polskiego prawa jazdy. Stosowanie niemieckich przepisów dotyczących ograniczeń prowadzenia pojazdów mechanicznych ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, może dotyczyć tylko okoliczności po wydaniu prawa jazdy.
Wprawdzie opinia z dn. 18.10.2004r. wydana została po uzyskaniu prawa jazdy przez składającego zażalenie, ale opinia ta dotyczy okoliczności, które nastąpiły przed wydanie prawa jazdy.
Jeszcze nie wiadomo, jakie restrykcje odnośnie uznawania prawa jazdy będą wynikały z ze zmian w nowej dyrektywy Rady 2006/126/EG. O tym będzie rozstrzygał Trybunał Europejski, któremu już zadano odpowiednia zapytania.
Zobacz również: Likwidacja szkód powypadkowych w Niemczech
Praktyka niemieckich urzędów
Orzeczenia Trybunału Europejskiego odnośnie uznawania praw jazdy przez inne Państwa Członkowskie nie były „mile” widziane, a czasami wprost ignorowane przez niemieckie urzędy komunikacyjne i ADAC.
Dlaczego? Od roku 1999 prawo niemieckie przewiduje między innymi, że kierowcy, którzy zostali zatrzymani z 1,6 ‰ albo więcej alkoholu we krwi są zobowiązani przed powtórnym otrzymaniem prawa jazdy do zdania testu medyczno-psychologicznego (tzw. Idiotentest).
Testy te związane są ze stosunkowo wysokimi kosztami (od ok. 360 do 770 €) i prawie 60% kandydatów nie zdaje za pierwszym razem tego testu. Aby tego uniknąć, kto może, próbuje zrobić prawo jazdy w innym Państwie Członkowskim. Powstało też pojęcie „prawojazdowa turystyka” jako metafora tego zjawiska.
Zobacz również serwis: Prawo jazdy