Wniosek do KRS przez Internet w 2017 r.
REKLAMA
REKLAMA
Kiedy spodziewać się zmian?
REKLAMA
Projekt powyższych zmian jest na etapie dokładnego opracowywania i opiniowania przez Rządowe Centrum Legislacyjne, nie został jeszcze przekazany do sejmu. Zgodnie z jego założeniami od 1 czerwca 2017 r. pojawi się obowiązek składania wniosków do rejestru przedsiębiorców KRS przez Internet. Składanie wniosków w dotychczasowej papierowej formie będzie dostępne tylko dla podmiotów zarejestrowanych bądź mających się zarejestrować w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz SPZOZ.
REKLAMA
Włączenie polskiego KRS do systemy integracji rejestrów UE jest planowane na 8 czerwca 2017 r. Od 1 październik 2017 wpisy do KRS podlegać mają upublicznieniu w Internecie. Obowiązek publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym zostanie zlikwidowany, oplata z tym związana również. 1 lutego 2018 r. ma zostać uruchomiony Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości, który zastąpi rejestr dłużników niewypłacalnych KRS. Zgodnie z założeniami projektu 1 września 2018 r. wprowadzony zostanie obowiązek sporządzania przez przedsiębiorców sprawozdań w formie elektronicznej oraz składania ich przez Internet.
Zobacz: Sprawy urzędowe
Jak będzie wyglądać rejestracja?
Wnioski będziemy składać za pośrednictwem założonego samodzielnie konta w systemie teleinformatycznym. Na takie konto będzie doręczana korespondencja z sądu rejestrowego. Dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestrów KRS albo podlegające złożeniu w aktach rejestrowych (akty notarialne, umowy, oświadczenia) musimy składać w oryginałach lub za poświadczeniem urzędowym. Warunkiem jest sporządzenie tych dokumentów w wersji elektronicznej. To znaczy, że muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Warto zaznaczyć, iż coraz więcej banków stwarza możliwość utworzenia profilu e-PUAP za pośrednictwem bankowości internetowej co stanowi duże ułatwienie. Jeżeli dokumenty zostaną sporządzone w formie papierowej, wówczas do e-wniosku trzeba będzie dołączyć elektronicznie poświadczone odpisy (przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika) albo elektroniczne odpisy dokumentów. W takiej sytuacji wnioskodawca będzie zobowiązany do wysłania do sądu papierowej wersji oryginału dokumentu albo jego poświadczonego urzędowo odpisu lub wyciągu.
Zobacz serwis: Działalność gospodarcza
System teleinformatyczny KRS
Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy składanie wniosków za pośrednictwem systemu teleinformatycznego będzie łatwiejsze, ponieważ program nie pozwoli na pozostawienie pustych pół w miejscach, których wypełnienie jest obligatoryjne. W innych kwestiach system również będzie działał intuicyjnie co pozostawi wyłącznie minimalną możliwość popełnienia błędu. Takie rozwiązania mają na celu zmniejszenie ilości zwracanych wniosków z przyczyn formalnych. Twórcy projektu zapowiadają, iż system będzie prosty w obsłudze i wdrożenie go spowoduje znaczne przyśpieszenie postępowań rejestrowych.
Redakcja poleca: Podatki 2017
Zobacz też: Gmina
Podstawa prawna:
- Projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 3 listopada 2016 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat