REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą

Aby zarejestrować własną działalność gospodarczą należy wypełnić stosowny wniosek i złożyć go w urzędzie gminy.
Aby zarejestrować własną działalność gospodarczą należy wypełnić stosowny wniosek i złożyć go w urzędzie gminy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarejestrowanie własnej działalności gospodarczej nie jest takie trudne. Należy jedynie wypełnić stosowny wniosek i złożyć go w urzędzie gminy. To bowiem wójt, burmistrz, prezydent miasta prowadzą Ewidencję Działalności Gospodarczej.

Wpisz się do ewidencji działalności gospodarczej w urzędzie gminy

W tym celu musisz najpierw wypełnić druk (wniosek, zgłoszenie), który wcześniej otrzymasz w urzędzie gminy w swoim miejscu zamieszkania.

REKLAMA

Druki są różne w zależności od gminy ale we wszystkich trzeba wpisać następujące swoje dane:

  • imię i nazwisko oraz ew. nazwę (firmę), pod jaką będzie prowadzona działalność,
  • PESEL,
  • adres zamieszkania,
  • adres miejsca (miejsc) prowadzenia działalności
  • datę rozpoczęcia działalności,
  • opis przedmiotu działalności wg Polskiej Klasyfikacji Działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), przedmiot działalności należy klasyfikować na poziomie podklasy - numer pięcioznakowy: 4 cyfry + 1 litera alfabetu.

Wyszukiwarka symboli PKD 2007 poszczególnych rodzajów działalności znajduje się na stronie Głównego Urzędu Statystycznego.

Nie zawsze trzeba wpisywać

Działalność, której nie trzeba wpisywać do ewidencji działalności gospodarczej to:

  • Uprawy rolne,
  • Chów i hodowla zwierząt,
  • Ogrodnictwo,
  • Warzywnictwo,
  • Leśnictwo,
  • Rybactwo śródlądowe,
  • Wynajmowanie przez rolników pokoi i miejsc na ustawienie namiotów,
  • Sprzedaż posiłków domowych i świadczenie w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów.

Inne przydatne wiadomości

Warto też mieć przy sobie dowód osobisty lub paszporturzędnicy proszą o ich okazanie przy składaniu wniosku, jak i przy odbiorze zaświadczenia o wpisie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek (zgłoszenie) złożyć należy w urzędzie gminy w miejscu swojego zamieszkania. Osoby, które nie mają miejsca zamieszkania w Polsce składają zgłoszenie w urzędzie gminy wg głównego miejsca wykonywania działalności w Polsce.

W przypadku spółki cywilnej oddzielne wnioski muszą złożyć wszyscy jej wspólnicy.

Opłaty

Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty w kwocie 100 zł. Jeżeli wniosek dotyczy zmiany wpisu opłata wynosi 50 zł. Rada gminy może określić niższe stawki opłaty albo wprowadzić zwolnienie od opłat, uwzględniając np. rodzaj wykonywanej działalności. Wniosek o wykreślenie wpisu z ewidencji działalności gospodarczej jest zawsze zwolniony z opłat.

Załatwienie sprawy

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami (o ile wniosek zawiera wymagane dane i został opłacony) - wójt, burmistrz albo prezydent miasta ma obowiązek doręczyć przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej nie później niż 14 dni od dnia zgłoszenia. W wielu gminach można dostać zaświadczenie o wpisie w dniu złożenia wniosku lub w dniu następnym.

Nie zawsze do rozpoczęcia działalności wystarczy wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Podejmowanie i wykonywanie niektórych rodzajów działalności gospodarczej jest możliwe dopiero po uzyskaniu koncesji, wpisu do rejestru działalności regulowanej, zezwolenia, licencji albo zgody. Czasem trzeba też wykazać się posiadaniem odpowiednich uprawnień zawodowych.

Od 1 października 2008 r. o ile wniosek będzie zawierał wszystkie wymagane dane i będzie opłacony - wójt, burmistrz albo prezydent miasta powinien wpisać nas do ewidencji w ciągu 3 dni od dnia złożenia wniosku.

NIP i Regon

Wraz ze zgłoszeniem do ewidencji działalności gospodarczej możemy do urzędu gminy złożyć wniosek o nadanie numerów REGON (druk RG-1) i NIP (druk NIP-1).

W takim przypadku wójt, burmistrz albo prezydent miasta niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu:

  • przesyła powyższy wniosek do urzędu statystycznego województwa, na terenie którego przedsiębiorca ma miejsce zamieszkania, a
  • zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne NIP do wskazanego przez przedsiębiorcę urzędu skarbowego

wraz z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej i numerem PESEL oraz innymi dokumentami dołączonymi przez przedsiębiorcę.

Więcej o działalności gospodarczej czytaj na www.mojafirma.infor.pl/mala-firma

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy MOPS wypłaci kilka zasiłków jednocześnie? [Wyrok NSA]

Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, iż pomoc społeczna zależy nie tylko od potrzeb osoby ubiegającej się o świadczenie, ale także od aktualnej sytuacji finansowej ośrodka pomocy społecznej.

Nowy obowiązek: Czujniki dymu i czadu w mieszkaniach, wynajmowanych domach, pokojach oraz miejscach noclegowych. Przepisy weszły już w życie

Od 23 grudnia 2024 r. obowiązują przepisy nakładające obowiązek posiadania czujki dymu i czadu w pomieszczeniach i lokalach mieszkalnych. Obowiązkowe czujki dymu to reakcja na tragiczne statystyki dotyczące pożarów i zatruć.

Kto dostanie rentę z tytułu niezdolności do pracy w drodze wyjątku?

Dla osób, które nie spełniają wymaganych warunków do uzyskania renty przepisy przewidują specjalny tryb ubiegania się o świadczenie. Wprawdzie decyzja Prezesa ZUS ma charakter uznaniowy, jednak jej granice są restrykcyjnie określone przez przepisy.

Absurd renty wdowiej: Świadczenia nie otrzyma wdowa, która została „porzucona” przez męża dla innej kobiety (nawet jeżeli formalnie się nie rozwiedli)

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Okazuje się, że nie będzie ono jednak przysługiwało wdowom (i odpowiednio – wdowcom), którzy w dniu śmierci współmałżonka – nie pozostawali z nim we wspólności małżeńskiej. Przy czym owa wspólność małżeńska, to nie to samo co ustawowa wspólność majątkowa między małżonkami.

REKLAMA

ZUS: wdowy i wdowcy już teraz powinni sprawdzić, czy mają prawo do renty wdowiej. 1 stycznia 2025 r. rusza przyjmowanie wniosków

ZUS przypomina, że od nowego roku ruszy przyjmowanie wniosków o tzw. rentę wdowią. Osoby uprawnione do renty rodzinnej po zmarłym małżonku oraz innego świadczenia emerytalno-rentowego będą mogły łączyć te świadczenia od 1 lipca 2025 roku, o ile spełniają określone kryteria.

Wolna Wigilia w 2025 r.? Prezydent Andrzej Duda zabrał głos

Prezydent Andrzej Duda w poniedziałek 23 grudnia 2024 r. był gościem RMF 24. W trakcie rozmowy został zapytany o ustawę wprowadzającą dodatkowy dzień wolny od pracy - Wigilię. Co z wolną Wigilią w 2025 r.?

Równy wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn w Polsce. Profesor z SGH: to absolutna konieczność; minimum 65 lat. Większość państw Europy to zrozumiała

Jaki wpływ zmiany demograficzne wywrą na życie Polaków, wyjaśniała w rozmowie z Polską Agencją Prasową dyrektorka Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak. Jej zdaniem zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn to absolutna konieczność. A rozwój sztucznej inteligencji i praca cudzoziemców mogą pomóc w utrzymaniu stabilnego rynku pracy.

Nie będzie Centralnej Informacji Emerytalnej

Nie będzie Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE). Zdaniem resortu cyfryzacji, CIE nie przyniesie oczekiwanych korzyści. Jest projekt ustawy. Czy brak CIE zmieni stan bieżący w zakresie informacji emerytalnej?

REKLAMA

Renta wdowia – ile wynosi [obliczenia]. Różne przykłady świadczeń w zbiegu

W dniu 1 stycznia 2025 roku wejdą w życie nowe przepisy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, które dadzą prawo do tzw. renty wdowiej.  Chodzi o możliwość łączenia wypłaty renty rodzinnej (nie tylko tej wypłacanej przez ZUS) z innym świadczeniem wypłacanym przez ZUS, np. emeryturą, rentą. Od tego dnia będzie można składać wnioski o to świadczenie ale wypłata nastąpi najwcześniej od 1 lipca przyszłego roku. Ile wyniesie renta wdowia i jak oblicza to świadczenie ZUS?

Renta wdowia od A do Z: limit, wysokość, warunki, wniosek, terminy, przepisy, zasady przyznania i wypłaty

Z początkiem 2025 roku wejdą w życie nowe przepisy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, które dadzą prawo do tzw. renty wdowiej. Chodzi o możliwość łączenia wypłaty renty rodzinnej (nie tylko tej wypłacanej przez ZUS) z innym świadczeniem wypłacanym przez ZUS, np. emeryturą, rentą. Ile wyniesie renta wdowia i jak oblicza to świadczenie ZUS?

REKLAMA