REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma w czasie koronawirusa: praktyczne porady na czas recesji

Artur Maik
Przedsiębiorca, trener biznesu, prawnik
prawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać./Fot. Shutterstock
prawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia powoduje ogromne ograniczenia w działaniu gospodarki, a to następnie dotyka każdego z nas. Jak prowadzić własną firmę w czasie koronawirusa? Oto praktyczne porady na czas recesji. Mogą one zostać zaimplementowane właściwie w każdym przedsiębiorstwie i każdym sektorze gospodarczym.

Własna firma w czasie koronawirusa

Czas epidemii. Przyznaję, że jestem pesymistą jeśli chodzi o najbliższy czas. Czekać nas może recesja, kryzys, a na pewno spowolnienie gospodarcze. Czy przedsiębiorstwa są przygotowane na ten czas? To zależy. Aktualny szum informacyjny oraz liczba informacji pojawiających się na temat koronawirusa powiększa się z minuty na minutę. Nie sposób zrozumieć wszystkiego, ale i też nie warto, ponieważ wiele z tych materiałów jest po prostu nieprawdziwa.

REKLAMA

Polecamy: Serwis Inforlex Przeciwdziałanie praniu pieniędzy – procedury

REKLAMA

Ciężko mówić o kryzysie finansowym, ponieważ nie mamy przesłanek, aby tak ten stan rzeczy nazywać. Na pewno jest to czas spowolnienia rozwoju, a może recesji gospodarczej. Aktualnie odczuwamy zarówno szok podażowy, jak i popytowy. Ten pierwszy przejawia się poprzez zerwanie łańcuchów dostaw, zamkniętymi fabrykami, czy problemem z otrzymaniem niezbędnych komponentów do produkcji. Ten drugi zaś oznacza, że jeśli jesteśmy uziemieni w domach, to najprawdopodobniej mniej kupujemy. Tym samym rezygnujemy z wielu wydatków.

Widoczny jest problem zarówno u przedsiębiorców, ale i u samych pracowników. Natomiast tematem tego artykułu jest własna firma w czasie koronawirusa, dlatego też z tego względu zajmiemy się tymi pierwszymi.

O ile podmioty gospodarcze, które funkcjonują w branży spożywczej, medycznej, a także IT nie powinny odczuć dokuczliwie tej sytuacji, o tyle większość MŚP z innych sektorów na pewno. Rząd sugeruje pomoc między innymi przedsiębiorstwom z sektora hotelarstwa i transportu. Natomiast o spowolnieniu gospodarczym można mówić prawie w każdej branży. Jest to spowodowane niesamowitymi połączeniami, które wykrystalizowały się w ostatnim czasie pomiędzy firmami i pozwalały na tak intensywny rozwój.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pandemia powoduje ogromne ograniczenia w działaniu gospodarki, a to następnie dotyka każdego z nas. W tego rodzaju sytuacji trudno mówić o kryzysie finansowym, ponieważ sektor finansowy jest relatywnie bezpieczny. Bardziej można się obawiać o to, że upadnie kilka kawiarni, restauracji czy też zakładów fryzjerskich etc. Wiele małych przedsiębiorstw nie posiadających poduszki finansowej już ma problemy z zobowiązaniami. W związku z powyższym chciałbym Państwu przedstawić kilka praktycznych porad na czas recesji. Porad, które mogą zostać zaimplementowane tak właściwie w każdym przedsiębiorstwie i każdym sektorze gospodarczym.

Będzie to kilka praktycznych porad, ale nie będą to wskazówki co do stosowania pakietu osłonowego, który został zaproponowany przez rząd. O tym możecie Państwo poczytać chociażby na stronie Ministerstwa.

1. Dywersyfikacja

Pierwszą wskazówką na czas pandemii i recesji jest dywersyfikacja. Rozdzielenie ryzyka to podstawa prowadzenia biznesu w każdej branży. Owszem często się mówi, że przedsiębiorca który stawia wszystko na jedną kartę wygrywa. Natomiast co w sytuacji gdy po sukcesie przychodzi czas goryczy, na przykład spowodowany aktualnym wirusem? Dlatego rekomenduje się często, aby zastanowić się nad zbudowaniem biznesu, który zasilany jest kilkoma źródłami przychodu i który jest skalowalny. Często metaforycznie mówi się o stole, który ma cztery nogi i to właśnie każda noga podbudowuje go, aby stał stabilni i nie upadł. Podobnie jest w sytuacji przedsiębiorstw, które produkują oraz dostarczają całkiem odmienne produkty albo usługi. Niektórzy przedsiębiorcy inwestują nadwyżki finansowe w nieruchomości, akcje lub obligacje, albo kryptowaluty. Mając kilka źródeł przychodu można żyć spokojniej, a na pewno mniej dotkliwie przeżywać recesje gospodarcze.

2. Obserwowanie źródeł informacji

Drugą wskazówką jest uważne obserwowanie źródeł informacji, którym wierzymy. Budując biznes albo już prowadząc przedsiębiorstwo bardzo często poddawani jesteśmy różnym sprzecznym informacjom. Zapewne przyszło do Państwa pismo po założeniu jdg czy spółki listownie z fakturą do zapłaty za wpis do ewidencji działalności? Tak… jest wiele rodzajów phishingu (metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji). Oszuści uwielbiają czas niepokoju, stresu czy tak jak jest teraz - pandemii. Skupiamy uwagę w takim momencie na czymś zupełnie innymi niż bezpieczeństwo korzystania chociażby z bankowości elektronicznej. Dlatego też typowy phishing w tym czasie to oszustwa internetowe, często przez smsy z taką informacją jak chociażby: „Informujemy że zgodnie ze spec ustawą dotyczącą korona wirusa w Polsce Państwa środki….” Nieważne co napisane jest dalej w tego rodzaju sms. Ważne jest, że oszuści oczekują zalogowania się przez wysłany link do naszej bankowości elektronicznej. Jest rzeczą oczywistą, że nie jest to ani strona banku, ani link bankowości elektronicznej, a specjalnie podstawiona strona łudząco przypominająca widok z naszego banku. W ten sposób możemy się pozbyć chociażby ze zgromadzonych oszczędności.

3. Pokora

Trzecią wskazówką dla przedsiębiorców jest pokora. Rozwijanie własnej ograniczoności jakkolwiek to brzmi oznacza, abyśmy nie pozwolili na nieprzemyślane, nierozsądne i przede wszystkim nie pochodzące z chłodnej analizy finansowej inwestycje. Dużo w Internecie informacji o biznesach w czasie kryzysu na których można się szybko „dorobić”. Bardzo często szukanie szybkich okazji inwestycyjnych z reguły prowadzi do jeszcze szybszych strat. Dlatego pokora inwestycyjna w czasie pandemii jest istotna. Nie warto brać kolejnego leasingu jeśli nie wynika on z chłodnych wyliczeń. Przykładów można by mnożyć, natomiast jedno jest pewne: pokora w kryzysie jest potrzebna jak pieniądze. Niekiedy brak pozycji inwestycyjnej także jest pozycją.

4. Audyt finansowy

Czwartą wskazówką dla przedsiębiorstw i osób je prowadzących jest audyt finansowy. Nie musi to mieć wymiaru typowego audytu, jak w spółkach, ale po prostu chłodnego i logicznego spojrzenia na aktualną sytuację finansową firmy. Jakie są koszty stałe, zmienne, przychody, a przede wszystkim co można uciąć bez strat w zyskach, relacjach i kanałach biznesowych. Warto również nakreślić kilka scenariuszy na najbliższy czas. Chociażby scenariusz zakładający sytuację, gdzie nagle urwie się większość kanałów logistycznych w związku ze współpracą z naszymi kontrahentami. Może warto rozejrzeć się za nowymi dostawcami? Oczywiście każdy powinien sam wyznaczyć sobie pytania i znaleźć dobry dla siebie i swojej branży sposób na przeprowadzenie audytu. Najważniejsza jest samoświadomość bycia w konkretnym miejscu i posiadanie scenariuszy na przyszłość.

5. Udoskonalenie

Piątą wskazówką jest udoskonalenie. Zmodyfikowanie user experience (doświadczeń użytkownika), dodanie nowej usługi, (np. zakup bonów na przyszłe korzystanie z usługi po atrakcyjnej cenie), zaistnienie „jeszcze bardziej” w Internecie, czy też po prostu dopracowanie aktualnej oferty. Jest to zwyczajną oczywistością, ale niektórzy z przedsiębiorców robią sobie podobnie jak uczniowie koronaferie. Nie jest to pożądane w biznesie, ponieważ w tym czasie inna firma funkcjonująca w tym samym sektorze, a może i tym samym regionie poprawia, myśli, modyfikuje swoją ofertę będąc krok z przodu. Przewaga konkurencyjna budowana jest przez determinację i systematyczność. Każde wyłączenie firmy z rynku powoduje destabilizację mentalną właściciela, ale i samego biznesu. Dlatego tak ważne jest pozostawanie „w formie” i ciągłe zastanawianie się nad możliwością usprawnienia procesów biznesowych w przedsiębiorstwie.

Podsumowanie

To tylko niektóre działania, które mogą pomóc Państwa przedsiębiorstwom na „przetrwanie” w czasie recesji gospodarczej. Wprawdzie samą walkę z epidemią koronawirusa traktuje się jako etap czasowy, ale nikt z nas nie wie ile realnie może ona potrwać. W związku z powyższym nie wiemy również jak głęboko uderzy ta sytuacja w gospodarkę naszego państwa, ale i świata. Dlatego warto być na bieżąco, ale przede wszystkim robić tak wiele, aby biznes który prowadzimy podtrzymać.

Na zakończenie źródła, gdzie warto szukać aktualnych i co najważniejsze rzetelnych informacji:

Polecamy serwis: Mała firma

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

REKLAMA

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

REKLAMA

Prawie pół miliona emerytów dostaje ponad 7000 zł brutto. Minimalna emerytura (1780,96 zł brutto) nie jest najniższą emeryturą wypłacaną przez ZUS

ZUS informuje, że jest sporo emerytów, których świadczenia emerytalne przekraczają kilkanaście tysięcy złotych. Niektóre wypłaty sięgają nawet 20 czy 30 tys. zł. Najwyższa emerytura w kraju wynosi ok. 48,7 tys. zł brutto, podczas gdy najniższa to zaledwie 2 grosze. 

Samolot się opóźnił? Masz prawo do odszkodowania (od 250 do 600 eur), bezpłatnego wyżywienia, zakwaterowania w hotelu i nie tylko. Po swoje prawa sięga tylko mniej niż połowa uprawnionych

Opóźnienie lotu samolotem to nierzadkie zjawisko, dlatego warto wiedzieć, że wiążą się z nim określone prawa pasażera lotniczego – poczynając od bezpłatnego wyżywienia, poprzez zakwaterowanie w hotelu, a na odszkodowaniu i zwrocie kosztów biletów lotniczych skończywszy. Z danych przedstawionych agencji Newseria Biznes przez dyrektora generalny DelayFix, Dominika Lewandowskiego, wynika, że z powyższych praw korzysta tylko mniej niż połowa uprawnionych pasażerów, na czym przewoźnicy (w samej Polsce) oszczędzają ponad 300 mln zł rocznie. W całej Europie natomiast, pozostaje nieodebranych aż 5 mld zł rekompensat.

REKLAMA