Nazwa przedsiębiorstwa ma istotne znaczenie dla powodzenia prowadzonej działalności gospodarczej, musi więc podlegać szczególnej ochronie prawnej. Na gruncie polskiego prawa jest ona chroniona przede wszystkim w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Zgodnie z przepisami ustawy (art. 5), Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.
Zobacz: Kto w świetle polskiego prawa jest przedsiębiorcą?
W związku z powyższą definicją zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie nie było zgody co do sposobu rozumienia zgodności z prawem używania oznaczenia przedsiębiorstwa. Wnikliwą i całościową analizę zagadnienia przeprowadził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 19 czerwca 2012 r. (II CKN 1229/2000), który stwierdził, że ochronie przewidzianej w art. 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji podlega każde oznaczenie przedsiębiorstwa rzeczywiście używane w obrocie gospodarczym, choćby oznaczenie to nie było zarejestrowane we właściwym rejestrze i zostało zbudowane niezgodnie z wymogami określonymi przez właściwe przepisy. Potwierdził tym samym tezę wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 29 listopada 2006 r. (I ACa 508/2006).
Zobacz serwis: Działalność gospodarcza
Kolejną przesłanką stwierdzenia czynu nieuczciwej konkurencji określonego w art. 5 ustawy jest możliwość wprowadzenia klientów w błąd co do tożsamości. Nie zachodzi ona jednak, gdy przedsiębiorcy działają na różnych rynkach asortymentowych lub geograficznych, a z okoliczności nie wynika możliwość wywołania niejasności co do powiązań przedsiębiorców.
Podsumowując należy więc stwierdzić, że właściciel przedsiębiorstwa może żądać ochrony na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji tylko wtedy, gdy:
- używał on oznaczenia swojego przedsiębiorstwa zgodnie z prawem (tj. nie naruszając praw osób trzecich),
- wcześniej niż właściciel innego przedsiębiorstwa,
- właściciel drugiego przedsiębiorstwa działa na tym samym rynku asortymentowym i geograficznym, a używane przez niego oznaczenie przedsiębiorstwa może wprowadzać klientów w błąd, co do tożsamości.