REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doba na założenie spółki przez internet

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Sejm przyjął rządową ustawę o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Jest to największa z dotychczasowych ustaw o charakterze deregulacyjnym. Likwiduje ok. 200 zaświadczeń, które do tej pory składali przedsiębiorcy i obywatele, oraz zastępuje je oświadczeniami. Posłowie przyjęli także ustawę umożliwiającą założenie spółki z o. o. w ciągu 24 godzin on-line.

Przyjęte ustawy są kolejnymi projektami ograniczającymi biurokrację. W życie weszło już rozporządzenie umożliwiające wysyłanie faktur VAT przez Internet. Posłowie procedują nad ustawą umożliwiającą udostępnienie informacji z KRS przez Internet. Rząd pracuje również nad II ustawą deregulacyjną zakładają likwidację 50 najbardziej uciążliwych obowiązków informacyjnych oraz ustawą likwidującą NIP dla osób fizycznych. Działalności gospodarczej sprzyja także e-sąd, który od początku 2010 r. przyjął już 869 tys. spraw, a rozpatrzył 796 tys.

REKLAMA

Zobacz: Jak rozliczyć się z fiskusem przez Internet

Zmniejszenie barier administracyjnych

REKLAMA

Dzięki ustawie o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, w miejsce ok. 200 różnych zaświadczeń, odpisów oraz wypisów, przedsiębiorca i obywatel będzie mógł złożyć oświadczenie. Zaproponowano m.in. zastąpienie zaświadczenia o wpisie do ewidencji i KRS obowiązkiem podania jedynie numerów rejestrów. Ponadto urzędy nie będą mogły domagać się od przedsiębiorców okazywania zaświadczeń o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, która 1 lipca 2011 r. zastąpi ewidencję działalności prowadzoną w gminach.

Ustawa znosi obowiązek składania oświadczeń o nadaniu numeru NIP i REGON. Zrezygnowano także z wymogu poświadczenia niekaralności, gdy organ administracyjny może sam pozyskać informacje na ten temat. Wprowadzona ma być możliwość składania kopii świadectw, dyplomów, aktów stanu cywilnego zamiast ich oryginałów lub urzędowo poświadczonych odpisów. Dzięki ustawie zlikwidowanych zostanie także część licencji i zezwoleń. Ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych zmienia ok. 90 aktów prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założenie spółki z o.o. przez Internet w ciągu 24h


Nowelizacja ustawy Kodeks spółek handlowych umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o rejestrację spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Rejestracja spółki z o.o. on-line będzie możliwa nawet w ciągu 24 godzin.

REKLAMA

Możliwe będzie tworzenie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością przy wykorzystaniu wzorca umowy spółki z o.o., który będzie udostępniany w systemie teleinformatycznym. Założenie spółki przez Internet będzie uprawnieniem, a nie obowiązkiem założycieli, przy czym wzorzec umowy będzie konieczny do zastosowania w przypadku, gdy założyciele takiej spółki wyrażą wolę skorzystania z uproszczonego i przyspieszonego trybu rejestracji. Nowy tryb tworzenia i rejestracji dotyczy wyłącznie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wniosek rejestrowy, umowa spółki i lista wspólników będą sporządzane na formularzach udostępnianych w Internecie i opatrywane podpisem elektronicznym. Dokumenty te będą przesyłane do sądu rejestrowego drogą elektroniczną, a wniosek o wpis spółki z o.o. sąd będzie rozpoznawał w terminie jednego dnia od daty jego wpływu.

W przypadku umów spółek tworzonych internetowo zniesiony zostanie wymóg aktu notarialnego. Zmiana umowy spółki będzie jednak wymagała potwierdzenia przez notariusza.

Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r.

Informacje z KRS przez Internet

Zobacz: Zmiany w ustawie o działalności gospodarczej

Dzięki nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym informacje z KRS będą dostępne przez Internet. Każdy będzie mógł je samodzielnie pobrać. Korzystne rozwiązania przewidziano także dla osób wykorzystujących dane wpisane do rejestru.

Dokumenty KRS w wersji elektronicznej będą miały moc dokumentów urzędowych, czyli taką, jaką mają dokumenty w postaci „papierowej”. To oznacza, że w postępowaniach dokumenty uzyskane drogą elektroniczną, np. komputerowe wydruki z informacji rejestrowych, nie będą już traktowane jak dokumenty prywatne. Nad projektem ustawy trwają prace w Sejmie.

Zniesienie obowiązku posiadania NIP przez osoby fizyczne

Dzięki nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, od 1 stycznia 2012 r. zostanie zniesiony obowiązek posiadania NIP przez osoby nie prowadzące działalności gospodarczej i nie będące podatnikami podatku VAT.

Zgodnie z założeniami, osoby fizyczne w kontaktach z urzędem skarbowym będą mogły posługiwać się wyłącznie numerem PESEL. To wystarczy, aby administracja podatkowa zidentyfikowała daną osobę.

Z kolei firmom, które nadal będą musiały posiadać NIP, od 1 lipca 2011 r. będzie on nadawany od ręki, a nie w drodze decyzji administracyjnej. Założenia do ustawy zostały przyjęte przez Radę Ministrów 15 lutego 2011 r.

Elektroniczne faktury VAT

Działa już rozporządzenie do ustawy o podatku od towarów i usług w sprawie faktur wysyłanych drogą elektroniczną.

Faktury elektroniczne, także bez bezpiecznego podpisu elektronicznego, stały się takim samym dokumentem jak faktury papierowe. Zgodnie z rozporządzeniem, możliwe jest wystawianie, przesyłanie, udostępnianie, a także przechowywanie faktur VAT w wersji elektronicznej. Rozporządzenie obowiązuje od 1 stycznia 2011 r.

Mniej papierowych obowiązków dla przedsiębiorców

Zobacz: Nowa linia kredytowa na działalność rolniczą

Ministerstwo Gospodarki przygotowało założenia do II ustawy deregulacyjnej zakładającej likwidację 50 obowiązków informacyjnych dla przedsiębiorców. Szacuje się, że wprowadzenie nowych rozwiązań pozwoli zmniejszyć koszty ponoszone przez przedsiębiorców o ok. 3,14 mld zł.

Ważną zmianą jest możliwość przekazywania i rejestrowania informacji w formie elektronicznej. Będzie to alternatywa dla wersji papierowej. W ten sposób pracodawca będzie mógł m.in. przesyłać zaświadczenie lekarskie pracownika do ZUS czy archiwizować akta osobowe zatrudnionych u siebie osób. Ponadto zakłada się skrócenie z 10 do 5 lat okresu przedawnienia należności względem ZUS oraz czasu przechowywania kopii deklaracji rozliczeniowych.

E-sąd

Od 2010 r. działa e-sąd, który uprościł i przyspieszył postępowanie sądowe, znacznie obniżając jego koszty. Dotychczas bolączką stron dochodzących roszczeń pieniężnych był długi czas oczekiwania, jaki upływał od momentu wniesienia pozwu do uruchomienia postępowania egzekucyjnego. E-sąd przyspiesza proces uzyskania orzeczenia wykonawczego w stosunkowo nieskomplikowanych sprawach np. o niezapłacone rachunki za gaz, prąd, telefon itp.

Korzystanie z elektronicznego postępowania upominawczego nie jest skomplikowane. Formularze elektroniczne ułatwią konstruowanie pism procesowych i wpływają na eliminację niebezpieczeństwa wystąpienia braków formalnych takich pism.

Źródło: Sejm.pl/AS

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższa emerytura czy renta z ZUS w 2025 r. dzięki ERPO [co to, dla kogo i o co wnioskować?]

Emeryci i renciści mogą mieć wyższe świadczenia z ZUS, także w 2025 r. Prostym sposobem na to jest złożenie wniosku o ponowne obliczenie świadczenia emerytalno-rentowego, zatem złożenie do ZUSu wniosku ERPO. Oczywiście na każdy kwalifikuje się do takiej podwyżki. Analizujemy kto, kiedy i o co powinien wnioskować- bo opcji jest dużo.

Zasiłek pielęgnacyjny nadal dochodem w pomocy społecznej

Zgodnie z aktualnymi przepisami zasiłek pielęgnacyjny stanowi dochód, który MOPS uwzględnia przy ubieganiu się o świadczenia z pomocy społecznej. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej aktualnie nie pracuje nad zmianą przepisów w tym zakresie. Tak wynika z odpowiedzi na petycję, która w tym roku wpłynęła do resortu rodziny.

W 2025 r. ZUS też zwróci nadpłatę składki zdrowotnej. Warunek to złożenie wniosku do 20 maja 2025 r.

Zbliża się ważny termin dla przedsiębiorców – 20 maja 2025 r. to ostatni dzień na rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 rok. Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą i płacisz składki na ubezpieczenie zdrowotne, musisz uwzględnić to rozliczenie w dokumentach za kwiecień.

Wybory papieża: 135 kardynałów wybierze następcę papieża Franciszka. Jak przebiega konklawe?

135 kardynałów wybierze nowego papieża. Tak jak w 2013 r. Jak przebiega konklawe? Opowiada kardynał Rainer Maria Woelki, który uczestniczył w wyborze papieża Franciszka.

REKLAMA

Czy była żona dziedziczy po byłym mężu i na odwrót?

Jak rozwód wpływa na dziedziczenie po byłym małżonku? Odpowiedź na to pytanie zależy od tego czy mamy do czynienia z dziedziczeniem testamentowym, czy też ustawowym. Oto ważne przepisy!

Tysiąclecie Korony Polskiej: Warszawa, program na niedzielę, 27 kwietnia 2025 r.

Obchody Tysiąclecia Korony Polskiej już w niedzielę, 27 kwietnia 2025 r. Warszawa stanie się centrum ogólnopolskich obchodów tysiąclecia koronacji Bolesława Chrobrego, pierwszego króla Polski. W programie wyjątkowe wydarzenie o charakterze historyczno-kulturowym, na które wstęp będzie całkowicie bezpłatny. Czeka nas dzień pełen emocji, edukacji, zabawy i dumy narodowej. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Prezesa Rady Ministrów.

Dodatek do renty: Przecież niepełnosprawność to nie wybór. Nikt nie wybiera sobie wieku, w którym zachoruje czy ulegnie wypadkowi

Wciąż wpływają do rządu apele o szybkie wprowadzenie drugiego dodatku dla rencistów. Pierwszy otrzymują beneficjenci renty socjalnej. O podobny dodatek zabiegają renciści z tytułu niezdolności do pracy. W obu przypadkach nie chodzi o dodatek dla każdego rencisty. Musi on dodatkowo mieć orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Ten wymóg powoduje, że pokrzywdzeni czują się często renciści nie dysponujący tym orzeczeniem – pokrzywdzenie wynika z tego, że nie mogą liczyć na istotne podwyżki renty zasadniczej (z wyjątkiem podwyżek okołoinflacyjnych).

Pogrzeb papieża Franciszka [Transmisja NA ŻYWO]

Papież Franciszek zmarł w poniedziałek, 21 kwietnia 2025 r. o godz. 7:35. Miał 88 lat. Przyczynami śmierci był udar mózgu i nieodwracalna zapaść kardiologiczna. Trumna z ciałem papieża Franciszka wystawiona jest w bazylice Św. Piotra. Wierni mogą oddać mu hołd. O godz. 20:00 rozpocznie się obrzęd zamknięcia trumny przed sobotnią ceremonią pogrzebową.

REKLAMA

Dyskryminacja cudzoziemców w warszawskim urzędzie? RPO żąda wyjaśnień

Cudzoziemiec chciał zarejestrować auto, ale urząd odmówił przyjęcia go poza wyznaczonymi godzinami dla obcokrajowców. Rzecznik Praw Obywatelskich mówi wprost: to może być naruszenie zasad równego traktowania. RPO domaga się pilnych wyjaśnień i zmian w warszawskich urzędach.

Kamery monitoringu w szpitalu, w gabinecie zabiegowym. Nagrania przechowywane 3 miesiące. Krytyka płynie od RPO, UODO i NIK. MZ: nie wpłynęły żadne skargi i wzrosło bezpieczeństwo pacjentów

Od prawie dwóch lat zmienione przepisy ustawy o działalności leczniczej pozwalają kierownikom podmiotów leczniczych na szersze stosowanie monitoringu wizyjnego (kamery) w pomieszczeniach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne. Zdaniem obywateli, a także Rzecznika Praw Obywatelskich te przepisy nadmiernie ingerują w prawo do prywatności i ochronę danych osobowych pacjentów. RPO Marcin Wiącek kieruje w tej sprawie pisma do ministra zdrowia. A ten odpisał, że przepisy są dobre, bo zwiększają bezpieczeństwo pacjentów. W najnowszym piśmie RPO argumentuje, że określenie przesłanek monitoringu w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych powinno znaleźć się w przepisach rangi ustawowej. Rzecznik wskazuje też niepokojącą praktykę stosowania kamer w gabinetach lekarskich i zabiegowych, co zauważyły też inne instytucje państwowe: Najwyższa Izba Kontroli i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

REKLAMA