Co to jest Ewidencja Działalności Gospodarczej
REKLAMA
REKLAMA
Kto prowadzi ewidencję działalności gospodarczej
REKLAMA
Ewidencję działalności gospodarczej prowadzi gmina oraz miasta na prawach powiatu właściwe dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy albo miejsca wykonywania działalności gospodarczej.
Organem dokonującym wpisu jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Kto podlega wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej
Wpisowi do rejestru podlegają wszystkie osoby fizyczne chcące rozpocząć działalność gospodarczą oraz spółki kapitałowe w organizacji.
Prowadzenie działalności bez wpisu w ewidencji jest wykroczeniem.
W ewidencji zamieszone są również informacje o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorcy.
Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać do ewidencji działalności gospodarczej także zmiany stanu faktycznego i prawnego odnoszące się do przedsiębiorcy i wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, w zakresie danych zawartych w zgłoszeniu, a także informację o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.
Wszelkie zmiany przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić, w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian.
Zadaj pytanie: Forum prawników
Co powinno zawierać zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:
- oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada,
- oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału,
- określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),
- wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Co powinno zawierać zgłoszenie o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej
Zgłoszenie informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej powinno zawierać:
- oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada;
- oznaczenie miejsca zamieszkania i adres przedsiębiorcy;
- wskazanie okresu, na jaki następuje zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej;
- oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników.
Oplata za dokonanie wpisu
Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest zwolniony z opłat.
Zgłoszenie informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej także jest zwolnione z opłat.
Procedura wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
Zainteresowany wpisem dokonuje zgłoszenia do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.
Organ ewidencyjny wydaje zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej bądź decyzję o odmowie wpisu.
Jak uzyskać informacje znajdujące się w ewidencji
Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 19 listopada 1999r. Prawo działalności gospodarczej ewidencja działalności gospodarczej jest jawna więc każdy zainteresowany może zapoznać się z informacjami w niej zawartymi.
Informacje z ewidencji wydawane są na wniosek w formie zaświadczenia.
Wypis z ewidencji jest odpłatny, opłata za wydanie jednego zaświadczenia 17 zł natomiast opłata za wydanie duplikatu zaświadczenia, decyzji o wykreśleniu wpisu z ewidencji wynosi 5 zł. za każdą rozpoczętą stronę.
Składający wniosek o udostępnienie danych z ewidencji działalności gospodarczej zobowiązany jest załączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.
Osoba, która złożyła wniosek o wydanie zaświadczenia, nie otrzyma go od razu. Termin załatwienia sprawy wynosi siedem dni od daty złożenia wniosku.
Zobacz również: Sprawy urzędowe
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat