Obowiązek meldunkowy zniesiony dla cudzoziemców w 2018 r.?

REKLAMA
REKLAMA
Obowiązek meldunkowy dotyczy cudzoziemców, którzy przebywają na terytorium RP dłużej niż 14 dni. Pobyt poniżej 14 dni nie wymaga zgłoszenia. Omawiany obowiązek polega na zameldowaniu się cudzoziemca w miejscu pobytu stałego/czasowego lub wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego/czasowego.
REKLAMA
Cudzoziemiec mógł się zameldować samodzielnie lub za pomocą pełnomocnika. Zameldowania należy dokonać bezpośrednio w urzędzie. Za pomocą Internetu cudzoziemiec może się wymeldować.
REKLAMA
Plany dotyczące zniesienia obowiązku meldunkowego cudzoziemców mają długą historię. Nie tak dawno ustalono, że zniesienie obowiązku meldunkowego zostanie przesunięte o 2 lata – miał zostać zniesiony 1 stycznia 2016 r. jednak uznano, że zostanie zniesiony 1 stycznia 2018 r.
Rząd planuje jednak zmiany w tym zakresie, które utrzymają obowiązek meldunkowy cudzoziemców w mocy. W projekcie ustawy, obok przepisów uchylających przepisy związane ze zniesieniem tego obowiązku, pojawiły się przepisy modernizujące zasady na jakich ten obowiązek miałby być wykonywany.
Kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa
Projektodawca w uzasadnieniu do projektu podnosi potrzebę dalszego funkcjonowania obowiązku meldunkowego cudzoziemców. Wskazuje tu na kluczowe znaczenie obowiązkowego zameldowania ze względów bezpieczeństwa, w szczególności w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej w Europie.
REKLAMA
W uzasadnieniu czytamy także o korzyściach z istnienia omawianego obowiązku. Informacje o miejscu zamieszkania pozwala np. na możliwość głosowania w wyborach bez konieczności składania wniosków o ujęcie w spisach wyborców. Dane o liczbie i strukturze mieszkańców, pozyskiwana z danych zamieszczonych w ewidencji ludności pozwala organom samorządu terytorialnego na podejmowanie skutecznych i efektywnych działań w zakresie np. opieki żłobkowej, przedszkolnej, miejsc w szkołach.
Istnienie tego obowiązku jest również pomocne w przypadku postępowań toczonych przed sądami czy urzędami. Wiedza o miejscu zamieszkania danej osoby pozwala na sprawne ustalenie, który organ, sąd jest właściwy do załatwienia/rozstrzygnięcia danej sprawy. Ustalanie właściwości w toku postepowania dodatkowo przedłuża całe postępowanie.
Obowiązek meldunkowy funkcjonuje aż w 16 krajach UE, m.in. we Włoszech, Hiszpanii, Holandii czy Niemczech. W niektórych krajach jest on o wiele bardziej restrykcyjny niż obowiązujący w Polsce. W Hiszpanii czy też w Holandii, na cudzoziemca, który nie dopełnił obowiązku meldunkowego, nakładane są wysokie kary finansowe.
To tylko kilka z argumentów jakie podnosi projektodawca w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności, ustawy opłacie skarbowej oraz ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego.
Usprawnienia w procedurze
Rząd postulując utrzymanie obowiązku meldunkowego cudzoziemców jednocześnie proponuje usprawnienie i ułatwienie całej procedury zameldowania lub wymeldowania. Jedną z kluczowym zmian ma być wprowadzenie możliwości zameldowania się bez konieczności wizyty w urzędzie. Miałoby się to odbywać za pomocą Internetu.
Do tej pory za pomocą Internetu można dokonać tylko wymeldowania z miejsca pobytu stałego/czasowego. Projektodawca proponuje aby zaistniała możliwość zameldowania się za pomocą Internetu.
Wprowadzony ma zostać także jeden formularz meldunkowy dla osoby, która melduje się na pobyt stały i jednocześnie chce się wymeldować z pobytu czasowego (analogicznie – osoba, która melduje się na pobyt czasowy i jednocześnie chce się wymeldować z pobytu czasowego).
Inną zmianą ma być ograniczenie liczby dokumentów jakie należy przedstawić przy dokonywaniu zameldowania.
PESEL dla wszystkich
Bardzo istotną zmianą jest rezygnacja z rejestrów zamieszkania cudzoziemców. Zamiast tego każdy cudzoziemiec dokonujący zameldowania na pobyt stały lub czasowy, otrzyma numer PESEL. Projektodawca wytyka wspomnianym rejestrom wady, np. to, że brak w nim informacji o płci i obywatelstwie danego cudzoziemca, czy też, obciążenie gminy dodatkowymi obowiązkami.
Proponuje się więc nadanie każdemu cudzoziemcowi numeru PESEL, co w założeniu nie będzie rodzić żadnych dodatkowych kosztów. Przewiduje się przy tym, że nie będzie się nadawać numeru PESEL cudzoziemcom, których pobyt na terytorium RP ma charakter czasowy lub tranzytowy.
W związku z proponowanymi zmianami wydłużeniu ulegnie czas na dopełnienie obowiązku meldunkowego z 14 na 30 dni, a także zostanie znowelizowana ustawa o opłacie skarbowej aby dostosować ją do nowych regulacji.
Termin wejścia w życie nowych przepisów przewiduje się na 1 stycznia 2018 r.
Opracowano na podstawie:
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz.657)
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności, ustawy opłacie skarbowej oraz ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA