REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek meldunkowy zniesiony dla cudzoziemców w 2018 r.?

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Obowiązek meldunkowy zniesiony dla cudzoziemców w 2018 r.? /fot. Shutterstock
Obowiązek meldunkowy zniesiony dla cudzoziemców w 2018 r.? /fot. Shutterstock
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek meldunkowy dla cudzoziemców, na skutek przesunięcia, miał zostać zniesiony 1 stycznia 2018 r. Ustawodawca jednak wycofuje się z tego pomysłu, kierując do konsultacji projekt ustawy uchylający przepisy związane ze zniesieniem obowiązku meldunkowego cudzoziemców. Czy obowiązek meldunkowy cudzoziemców zostanie zniesiony?

Obowiązek meldunkowy dotyczy cudzoziemców, którzy przebywają na terytorium RP dłużej niż 14 dni. Pobyt poniżej 14 dni nie wymaga zgłoszenia. Omawiany obowiązek polega na zameldowaniu się cudzoziemca w miejscu pobytu stałego/czasowego lub wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego/czasowego.

REKLAMA

Cudzoziemiec mógł się zameldować samodzielnie lub za pomocą pełnomocnika. Zameldowania należy dokonać bezpośrednio w urzędzie. Za pomocą Internetu cudzoziemiec może się wymeldować.

REKLAMA

Plany dotyczące zniesienia obowiązku meldunkowego cudzoziemców mają długą historię. Nie tak dawno ustalono, że zniesienie obowiązku meldunkowego zostanie przesunięte o 2 lata – miał zostać zniesiony 1 stycznia 2016 r. jednak uznano, że zostanie zniesiony 1 stycznia 2018 r.

Rząd planuje jednak zmiany w tym zakresie, które utrzymają obowiązek meldunkowy cudzoziemców w mocy. W projekcie ustawy, obok przepisów uchylających przepisy związane ze zniesieniem tego obowiązku, pojawiły się przepisy modernizujące zasady na jakich ten obowiązek miałby być wykonywany.

Kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa

Projektodawca w uzasadnieniu do projektu podnosi potrzebę dalszego funkcjonowania obowiązku meldunkowego cudzoziemców. Wskazuje tu na kluczowe znaczenie obowiązkowego zameldowania ze względów bezpieczeństwa, w szczególności w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej w Europie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W uzasadnieniu czytamy także o korzyściach z istnienia omawianego obowiązku. Informacje o miejscu zamieszkania pozwala np. na możliwość głosowania w wyborach bez konieczności składania wniosków o ujęcie w spisach wyborców. Dane o liczbie i strukturze mieszkańców, pozyskiwana z danych zamieszczonych w ewidencji ludności pozwala organom samorządu terytorialnego na podejmowanie skutecznych i efektywnych działań w zakresie np. opieki żłobkowej, przedszkolnej, miejsc w szkołach.

Istnienie tego obowiązku jest również pomocne w przypadku postępowań toczonych przed sądami czy urzędami. Wiedza o miejscu zamieszkania danej osoby pozwala na sprawne ustalenie, który organ, sąd jest właściwy do załatwienia/rozstrzygnięcia danej sprawy. Ustalanie właściwości w toku postepowania dodatkowo przedłuża całe postępowanie.

Obowiązek meldunkowy funkcjonuje aż w 16 krajach UE, m.in. we Włoszech, Hiszpanii, Holandii czy Niemczech. W niektórych krajach jest on o wiele bardziej restrykcyjny niż obowiązujący w Polsce. W Hiszpanii czy też w Holandii, na cudzoziemca, który nie dopełnił obowiązku meldunkowego, nakładane są wysokie kary finansowe.

To tylko kilka z argumentów jakie podnosi projektodawca w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności, ustawy opłacie skarbowej oraz ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego.

Usprawnienia w procedurze

Rząd postulując utrzymanie obowiązku meldunkowego cudzoziemców jednocześnie proponuje usprawnienie i ułatwienie całej procedury zameldowania lub wymeldowania. Jedną z kluczowym zmian ma być wprowadzenie możliwości zameldowania się bez konieczności wizyty w urzędzie. Miałoby się to odbywać za pomocą Internetu.

Do tej pory za pomocą Internetu można dokonać tylko wymeldowania z miejsca pobytu stałego/czasowego. Projektodawca proponuje aby zaistniała możliwość zameldowania się za pomocą Internetu.

Wprowadzony ma zostać także jeden formularz meldunkowy dla osoby, która melduje się na pobyt stały i jednocześnie chce się wymeldować z pobytu czasowego (analogicznie – osoba, która melduje się na pobyt czasowy i jednocześnie chce się wymeldować z pobytu czasowego).

Inną zmianą ma być ograniczenie liczby dokumentów jakie należy przedstawić przy dokonywaniu zameldowania.

PESEL dla wszystkich

Bardzo istotną zmianą jest rezygnacja z rejestrów zamieszkania cudzoziemców. Zamiast tego każdy cudzoziemiec dokonujący zameldowania na pobyt stały lub czasowy, otrzyma numer PESEL. Projektodawca wytyka wspomnianym rejestrom wady, np. to, że brak w nim informacji o płci i obywatelstwie danego cudzoziemca, czy też, obciążenie gminy dodatkowymi obowiązkami.

Proponuje się więc nadanie każdemu cudzoziemcowi numeru PESEL, co w założeniu nie będzie rodzić żadnych dodatkowych kosztów. Przewiduje się przy tym, że nie będzie się nadawać numeru PESEL cudzoziemcom, których pobyt na terytorium RP ma charakter czasowy lub tranzytowy.

W związku z proponowanymi zmianami wydłużeniu ulegnie czas na dopełnienie obowiązku meldunkowego z 14 na 30 dni, a także zostanie znowelizowana ustawa o opłacie skarbowej aby dostosować ją do nowych regulacji.

Termin wejścia w życie nowych przepisów przewiduje się na 1 stycznia 2018 r.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz.657)

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności, ustawy opłacie skarbowej oraz ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emeryci, ZUS i przeliczanie emerytur. Kolejne 15 wyroków sądów cywilnych [wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego. Przeliczenie emerytur, wyrównania, odsetki z ZUS na rzecz emerytów. Jakie są realia w sądach okręgowych i apelacyjnych.

ZUS naruszał Konstytucję dla emerytur powszechnych po 2013 r. Ale nie dla emerytur z 2010 r.

W 2005 r. przeszłam na wcześniejszą emeryturę w wieku 55 lat. W 2010 r gdy skończyłam 60 lat co prawda miałam jakieś przeliczenie na którym zyskałam brutto 249,88. Następnie w 2016r znów miałam przeliczenie i to zyskałam 78,53 brutto. W obecnej chwili mam 75 lat. Czy mogę ubiegać się o ponowne przeliczenie na podstawie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z czerwca 2024 r.

W najbliższy weekend zmieniamy czas na letni, ale czy to ma sens? Eksperci są jednomyślni

Wniosek dotyczący zniesienia zmiany czasu dwa razy w roku w Unii Europejskiej przestał być procedowany w 2020 roku z powodu wybuchu pandemii Covid-19. Od tego czasu mija już 5 lat. Czy nadszedł czas na wznowienie prac nad likwidacją obowiązkowej zmiany czasu w marcu i październiku każdego roku? Czy to nadal ma sens? Poprosiliśmy o wypowiedź przedstawicieli różnych środowisk i ekspertów kilku dziedzin. Co z nich wynika?

Czasowe ograniczenie prawa do azylu jest działa. Co to oznacza?

Polska wprowadza czasowe ograniczenie prawa do składania wniosków o ochronę międzynarodową na granicy z Białorusią. Rząd argumentuje, że to konieczne dla bezpieczeństwa kraju, ale decyzja budzi kontrowersje. Co oznacza nowe rozporządzenie, jakie są jego skutki i jak wpłynie na sytuację na granicy? Oto szczegóły.

REKLAMA

Apel do premiera: Dwóch pułkowników. Jeden z emeryturą do 11 tysięcy 135 zł 73 gr. Drugi 5 tysięcy 177 zł 37 gr netto

Trzech senatorów skierowało pismo do premiera D. Tuska z apelem w sprawie emerytur mundurowych. Chodzi o problem składek ZUS za okres pracy cywilnej byłych wojskowych, która w praktyce nie wpływa na wysokość emerytury mundurowej. Mundurowi oczekują albo doliczania tych składek w większym wymiarze do emerytury wojskowej albo drugiej emerytury cywilnej.

Prawo sztucznej inteligencji: co pominięto w AI Act i projekcie polskiej ustawy. Gdzie szukać przepisów o AI jeżeli nie ma ich w AI Act ani w polskiej implementacji?

Sam AI Act jako mimo że jest rozporządzeniem unijnym i nie wymaga implementacji do przepisów prawa danego państwa członkowskiego, tak jak Dyrektywy unijne, to jednak wymaga uzupełnienia w prawie krajowym – co polski ustawodawca już zauważył. Obecnie prace nad taką ustawą (Projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji) są prowadzone, a wynik prac legislacyjnych możemy znaleźć tu: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390551 . Dodatkowo wcześniej opracowano również projekt ustawy o związkach zawodowych mający na celu zapewnienie właściwego informowania pracowników o wykorzystywaniu AI. Te akty prawne w mojej ocenie regulują głównie działania developerów AI oraz relacje między nimi a organami państwowymi i użytkownikami. TO czego ewidentnie brakuje, to regulacji sytuacji prawnej użytkowników i ich relacji z pozostałymi osobami. Czy to oznacza, że nie jest ona uregulowana w prawie?

Urlop ojcowski tylko dla mężczyzn, macierzyński i rodzicielski dla taty i mamy. Jakie zasady w 2025 roku

Z dziećmi w domu najczęściej zostają mamy. Wykorzystują do tego płatne urlopy macierzyński oraz rodzicielski. Jest jednak świadczenie, które przysługuje wyłącznie tatusiom. Jak często mężczyźni korzystają z urlopu ojcowskiego wypłacanego przez ZUS?

Przygotuj się na kryzys – zapasy żywności na 72 godziny! Apel Unii Europejskiej, to nie jest żart

Unia Europejska zachęca do gromadzenia podstawowych zapasów (żywność, leki, woda) na co najmniej 72 godziny w razie sytuacji kryzysowej. Okazuje się bowiem, że według badań Eurobarometru obecnie 50 proc. obywateli Unii po trzech dniach pozostałoby bez wody i jedzenia. Co zawiera „Unia Gotowości”?

REKLAMA

Renta wdowia. ZUS może wyliczyć korzystniejszy wariant dla tych co mają rentę rodzinną i inne świadczenie (np. emeryturę)

Tak zwana renta wdowia to możliwość pobierania dwóch świadczeń jednocześnie, w proporcjach 100 i 15 procent ich wysokości. O tym czy ZUS ma wypłacać w całości świadczenie główne (np. emeryturę), a w części rentę rodzinną bądź odwrotnie decyduje klient. Taki dylemat wnioskujący może przerzucić na ZUS, który wyliczy korzystniejszy wariant - wyjaśnia Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego. Wdowy i wdowcy z województwa opolskiego od stycznia tego roku składają wnioski o rentę wdowią. W regionie o dodatkowe pieniądze ubiega się już ponad 16,3 tysięcy osób, a placówki ZUS-u w całej Polsce przyjęły już 577 tys. formularzy o rentę wdowią. Chociaż decyzje przyznające świadczenie ZUS może wysyłać do klientów dopiero od lipca, to zachęca do składania wniosków już teraz.

Warto teraz złożyć wniosek o rentę wdowią – zachęca ZUS. Później mogą być kolejki chętnych

Teraz jest najlepszy moment na składanie wniosków o rentę wdowią. W ostatnim miesiącu składania wniosków ZUS spodziewa się fali chętnych. Pierwsze świadczenia będą wypłacane od 1 lipca 2025 r.

REKLAMA