Międzyresortowy Zespół do spraw Przygotowania Administracji Rządowej do Zniesienia Obowiązku Meldunkowego zarekomendował pozostawienie obowiązku rejestracji miejsca zamieszkania w obecnie obowiązującej formie.
Zobacz również: Obowiązek meldunkowy tylko do końca 2015 roku
Zniesienie obowiązku meldunkowego - konsekwencje
Zespół opracował także rekomendacje dotyczące kwestii związanych z obowiązkiem meldunkowym. W trakcie prac zespół określił ponad 100 ustaw i rozporządzeń, które wymagałyby zmiany. Adres zamieszkania obywateli jest bowiem niezbędny do realizacji m.in.:
- organizacji wyborów;
- planowania obwodów szkolnych;
- realizacji powszechnego obowiązku obrony;
- realizacji zadań przez samorządy (określanie funduszy sołeckich, subwencji dla gmin);
- kontroli legalności pobytu cudzoziemców.
Ponadto również sami obywatele, na potrzeby postępowań sądowych, pozyskują dane o adresie z rejestru PESEL.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Adres do korespondencji w rejestrze PESEL
Obok rekomendacji o pozostawieniu obowiązku rejestracji miejsca zamieszkania w obecnie obowiązującej formie, Międzyresortowy Zespół zaproponował, aby w przyszłości, rejestr PESEL uzupełniony został o adres do korespondencji. Adres ten byłby gromadzony fakultatywnie. Zespół wskazał również, że konieczne jest rozwiązanie zmierzające do skomunikowania rejestru zawierającego dane adresowe z innymi rejestrami państwowymi, co w przyszłości zagwarantuje całej administracji dostęp do jednego adresu obywatela.
W skład zespołu weszli przedstawiciele wszystkich resortów, policji, straży pożarnej i Straży Granicznej, KPRM, Głównego Urzędu Statystycznego. W pracach zespołu brali również udział eksperci reprezentujący: Krajowe Biuro Wyborcze, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Urząd do Spraw Cudzoziemców, stronę samorządową.
Obowiązek zameldowania na pobyt czasowy
Przypomnijmy, że od stycznia 2013 roku:
- zniesiony został obowiązek zameldowania na pobyt czasowy nieprzekraczający trzech miesięcy;
- zlikwidowano obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów;
- wprowadzono możliwość dopełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika;
- wprowadzono możliwość jednoczesnego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu;
- wydłużono termin na realizację obowiązku meldunkowego z 4 do 30 dni;
- wydłużono okresy wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w organie ewidencji ludności z 3 do 6 miesięcy;
- zniesiono sankcje karne m.in. dla obywateli polskich czy obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego
Polecamy serwis: Sprawy urzędowe
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. 2010 nr 217 poz. 1427 ze zm.).
Źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych