Jakie są rodzaje meldunku ?
Wyróżnia się dwa rodzaje meldunku:
- Pobytu czasowego (co do zasady do 3-miesięcy)
- Pobytu stałego.
Meldunek na pobyt czasowy.
- Do 2 miesięcy:
Na pobyt czasowy należy się zameldować jeśli wiemy, że czas naszego pobytu przekroczy 3 doby i powinniśmy zgłosić się do urzędu najpóźniej 4 dnia od daty przybycia w określone miejsce.
W przypadku meldunku na okres do 2 miesięcy zgłoszenia dokonujemy ustnie w urzędzie gminy w obecności właściciela, lub osoby dysponującym innym prawem (np. spółdzielczym) do mieszkania/ domu, w którym przebywamy.
W zależności od urzędu praktyka jest różna- czasem na okres 2-3 miesięcy można meldować się ustnie, czasem należy wypełnić formularz, wtedy zastosowanie mają reguły przedstawione poniżej.
- Powyżej 3 miesięcy.
W określonych przypadkach można zameldowanie tymczasowe może przekraczać 3 miesiące. Dotyczy to osób które:
- są zatrudnione poza miejscem pobytu stałego,
- przebywające w innej miejscowości w związku z:
- kształceniem się,
- leczeniem,
- wypoczynkiem
- albo ze względów rodzinnych,
- odbywające czynną służbę wojskową lub osadzone w zakładach karnych, poprawczych, w aresztach śledczych, schroniskach dla nieletnich.
W tych przypadkach przyjmuje się, że ktoś przebywa w innej miejscowości wprawdzie dłużej niż trzy miesiące, ale pobyt nie utracił jednak charakteru czasowego.
W celu zameldowania , musimy wypełnić odpowiedni formularz (dostępny w urzędzie gminy, lub na jej stronie internetowej), który zawierał nasze dane tj.
- Nazwisko(oraz nazwisko rodowe) i imiona,
- nazwiska i imiona poprzednie,
- imiona rodziców, nazwiska rodowe rodziców
- imiona nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe
- stan cywilny,
- płeć,
- datę i miejsce urodzenia,
- obywatelstwo,
- numer PESEL,
- adres: poprzedniego i nowego miejsca pobytu stałego,
- rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości oraz informacje o wykształceniu.
Osoby objęte obowiązkiem wojskowym podają dodatkowo:
- stopień wojskowy,
- nazwę, serię i numer wojskowego dokumentu osobistego z oznaczeniem wojskowej komendy uzupełnień lub poświadczenie o zgłoszeniu się do rejestracji przedpoborowych.
Oprócz tego podajemy również:
- okres planowanego pobytu
- potwierdzenie pobytu pod wskazanym adresem złożone przez dysponującego prawem do lokalu
- do wglądu dla urzędnika: potwierdzenie prawa ww. do lokalu: np. odpis z Księgi Wieczystej, lub umowa kupna lokalu, orzeczenie sądowe (np. stwierdzenie nabycia spadku).
W celu zameldowania się (niezależnie od okresu) musimy się wylegitymować za pomocą :
- dowodu osobistego (uwaga na dowody tracące ważność)
- paszportu
- skróconego odpisu aktu urodzenia w przypadku osób niepełnoletnich nie posiadających dowodu osobistego.
W przypadku osób podlegających powszechnemu obowiązkowi obrony należy również przedstawić książeczkę wojskową, lub potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji przedpoborowych.Można jednocześnie posiadać tylko jeden meldunek stały i tymczasowy trwający ponad 3 miesiące. Każda zmiana w tym zakresie (poza wygaśnięciem meldunku tymczasowego) wymaga uprzedniego wymeldowania.
Zobacz: Meldunek na pobyt czasowy
Meldunek na pobyt stały
Jeżeli planowany pobyt w innej miejscowości przekroczy 3 miesiące, a nie spełniamy kryteriów do dłuższego meldunku tymczasowego, lub planujemy stałe osiedlenie się w innym miejscu, musimy zameldować się na okres stały.
- 1. Wymeldowanie.
Aby zameldować się na stałe (lub na pobyt tymczasowy)w innym miejscu musimy uprzednio wymeldować się z poprzedniego miejsca pobytu. W tym celu należy udać się do urzędu gminy miejsca zameldowania i wypełnić odpowiedni formularz. Należy w nim wskazać dane osobowe podane pierwotnie przy zameldowaniu . Wymeldowania należy dokonać najpóźniej w dniu wyjazdu. Otrzymamy zaświadczenie o wymeldowaniu, które będzie niezbędne do zameldowania się w nowym miejscu.
Wymeldowanie się przy zmianie miejsca stałego pobytu jest takim samym obowiązkiem jak zameldowanie się w nowym.
- 2. Zameldowanie.
Procedura zameldowania w miejscu stałego pobytu przypomina tę dotyczącą pobytu tymczasowego na okres powyżej 2 miesięcy.
Wypełniamy jedynie inny druk : tj. Zgłoszenie o pobycie stałym.
W celu zmiany miejsca zameldowania na pobyt stały należy przedstawić zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca stałego pobytu
Wniosek możemy złożyć osobiście, lub za pośrednictwem członka rodziny, opiekuna ustawowego lub faktycznego, bądź innej upoważnionej przez nas osoby.
Zmiana adresu zameldowania stałego wymaga wymiany dowodu osobistego. Wniosek o wydanie nowego dowodu należy zgłosić w terminie 14 dni od daty zameldowania. Koszt: 30 złotych.
- 3. Zameldowanie dzieci.
Noworodki:
Zameldowania noworodków dokonuje urząd gminy, w oparciu o informacje zgłoszone Urzędowi Stanu Cywilnego przy narodzinach dziecka. Zgłoszenie narodzin uznaje się za jednoznaczne z zameldowaniem dziecka :
- W miejscu pobytu stałego matki (co do zasady)
- W miejscu pobytu stałego osoby u której dziecko faktycznie przebywa
- Lub w miejscu wskazanym przez Sąd Opiekuńczy.
Dzieci i osoby ubezwłasnowolnione( przy zmianie meldunku)
W imieniu małoletnich i osób ubezwłasnowolnionych zgłoszenia miejsca pobytu dokonuje ich przedstawiciel ustawowy (rodzice, opiekunowie, kurator), lub osoba faktycznie sprawująca opiekę.
Adresem będzie wspólny adres zamieszkania opiekuna i małoletniego/ ubezwłasnowolnionego.
Nie trzeba zgłaszać pobytu czasowego krótszego niż trzy miesiące , wobec dzieci do lat 7-u.
UWAGI:
- generalnie nieuregulowanie obowiązku meldunkowego nie jest dużym problemem- organa ścigania nie są zainteresowane jego kontrolą wyrywkową.
- kiedy najczęściej organy mogą się zainteresować brakiem meldunku ?:
- w przypadku wniosków o umożliwienie głosowania poza miejscem zamieszkania składanych np. 2 lata z rzędu.
- podczas kontroli dokumentów.
Zobacz serwis: Gmina