Kiedy i jak należy się zameldować?

Adam Kret
rozwiń więcej
Wyróżnia się 2 rodzaje meldunku.
Każdy obywatel Polski jest obciążony obowiązkiem meldunkowym. Innymi słowy musi w różnych okolicznościach wskazywać adres stałego, lub czasowego miejsca pobytu. Kiedy jak i gdzie należy się zameldować ?

Jakie są rodzaje meldunku ?

Wyróżnia się dwa rodzaje meldunku:

  • Pobytu czasowego (co do zasady do 3-miesięcy)
  • Pobytu stałego.


Meldunek na pobyt czasowy.

  • Do 2 miesięcy:

Na pobyt czasowy należy się zameldować jeśli wiemy, że czas naszego pobytu przekroczy 3 doby i powinniśmy zgłosić się do urzędu najpóźniej 4 dnia od daty przybycia w określone miejsce.

W przypadku meldunku na okres do 2 miesięcy zgłoszenia dokonujemy ustnie w urzędzie gminy w obecności właściciela, lub osoby dysponującym innym prawem (np. spółdzielczym) do mieszkania/ domu, w którym przebywamy.

  W zależności od urzędu praktyka jest różna- czasem na okres 2-3 miesięcy można meldować się ustnie, czasem należy wypełnić formularz, wtedy zastosowanie mają reguły przedstawione poniżej.

  • Powyżej 3 miesięcy.

W określonych przypadkach można zameldowanie tymczasowe może przekraczać 3 miesiące. Dotyczy to osób które:

  • są zatrudnione poza miejscem pobytu stałego,
  • przebywające w innej miejscowości w związku z:
    • kształceniem się,
    • leczeniem,
    • wypoczynkiem
    • albo ze względów rodzinnych,
  • odbywające czynną służbę wojskową lub osadzone w zakładach karnych, poprawczych, w aresztach śledczych, schroniskach dla nieletnich.

W tych przypadkach przyjmuje się, że ktoś przebywa w innej miejscowości wprawdzie dłużej niż trzy miesiące, ale pobyt nie utracił jednak charakteru czasowego.


W celu zameldowania , musimy wypełnić odpowiedni formularz (dostępny w urzędzie gminy, lub na jej stronie internetowej), który zawierał nasze dane tj.

  • Nazwisko(oraz nazwisko rodowe) i imiona,
  • nazwiska i imiona poprzednie,
  • imiona rodziców, nazwiska rodowe rodziców
  • imiona nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe
  • stan cywilny,
  • płeć,
  • datę i miejsce urodzenia,
  • obywatelstwo,
  • numer PESEL,
  • adres: poprzedniego i nowego miejsca pobytu stałego,
  • rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości oraz informacje o wykształceniu.

Osoby objęte obowiązkiem wojskowym podają dodatkowo:

  • stopień wojskowy,
  • nazwę, serię i numer wojskowego dokumentu osobistego z oznaczeniem wojskowej komendy uzupełnień lub poświadczenie o zgłoszeniu się do rejestracji przedpoborowych.

Oprócz tego podajemy również:

  • okres planowanego pobytu
  • potwierdzenie pobytu pod wskazanym adresem złożone przez dysponującego prawem do lokalu
  • do wglądu dla urzędnika: potwierdzenie prawa ww. do lokalu: np. odpis z Księgi Wieczystej, lub umowa kupna lokalu, orzeczenie sądowe (np. stwierdzenie nabycia spadku).

W celu zameldowania się (niezależnie od okresu) musimy się wylegitymować za pomocą :

  • dowodu osobistego (uwaga na dowody tracące ważność)
  • paszportu
  • skróconego odpisu aktu urodzenia w przypadku osób niepełnoletnich nie posiadających dowodu osobistego.

W przypadku osób podlegających powszechnemu obowiązkowi obrony należy również przedstawić książeczkę wojskową, lub potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji przedpoborowych.Można jednocześnie posiadać tylko jeden meldunek stały i tymczasowy trwający ponad 3 miesiące. Każda zmiana w tym zakresie (poza wygaśnięciem meldunku tymczasowego) wymaga uprzedniego wymeldowania.

Zobacz: Meldunek na pobyt czasowy

Meldunek na pobyt stały

Jeżeli planowany pobyt w innej miejscowości przekroczy 3 miesiące, a nie spełniamy kryteriów do dłuższego meldunku tymczasowego, lub planujemy stałe osiedlenie się w innym miejscu, musimy zameldować się na okres stały.

  • 1. Wymeldowanie.


Aby zameldować się na stałe (lub na pobyt tymczasowy)w innym miejscu musimy uprzednio wymeldować się z poprzedniego miejsca pobytu. W tym celu należy udać się do urzędu gminy miejsca zameldowania i wypełnić odpowiedni formularz. Należy w nim wskazać dane osobowe podane pierwotnie przy zameldowaniu . Wymeldowania należy dokonać najpóźniej w dniu wyjazdu. Otrzymamy zaświadczenie o wymeldowaniu, które będzie niezbędne do zameldowania się w nowym miejscu.

Wymeldowanie się przy zmianie miejsca stałego pobytu jest takim samym obowiązkiem jak zameldowanie się w nowym.

  • 2. Zameldowanie.

Procedura zameldowania w miejscu stałego pobytu przypomina tę dotyczącą pobytu tymczasowego na okres powyżej 2 miesięcy.

Wypełniamy jedynie inny druk : tj. Zgłoszenie o pobycie stałym.

W celu zmiany miejsca zameldowania na pobyt stały należy przedstawić zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca stałego pobytu

Wniosek możemy złożyć osobiście, lub za pośrednictwem członka rodziny, opiekuna ustawowego lub faktycznego, bądź innej upoważnionej przez nas osoby.

Zmiana adresu zameldowania stałego wymaga wymiany dowodu osobistego. Wniosek o wydanie nowego dowodu należy zgłosić w terminie 14 dni od daty zameldowania. Koszt: 30 złotych.

  • 3. Zameldowanie dzieci.

Noworodki:

Zameldowania noworodków dokonuje urząd gminy, w oparciu o informacje zgłoszone Urzędowi Stanu Cywilnego przy narodzinach dziecka. Zgłoszenie narodzin uznaje się za jednoznaczne z zameldowaniem dziecka :

  • W miejscu pobytu stałego matki (co do zasady)
  • W miejscu pobytu stałego osoby u której dziecko faktycznie przebywa
  • Lub w miejscu wskazanym przez Sąd Opiekuńczy.

Dzieci i osoby ubezwłasnowolnione( przy zmianie meldunku)

W imieniu małoletnich i osób ubezwłasnowolnionych zgłoszenia miejsca pobytu dokonuje ich przedstawiciel ustawowy (rodzice, opiekunowie, kurator), lub osoba faktycznie sprawująca opiekę.

Adresem będzie wspólny adres zamieszkania opiekuna i małoletniego/ ubezwłasnowolnionego.

Nie trzeba zgłaszać pobytu czasowego krótszego niż trzy miesiące , wobec dzieci do lat 7-u.



UWAGI:

  • generalnie nieuregulowanie obowiązku meldunkowego nie jest dużym problemem- organa ścigania nie są zainteresowane jego kontrolą wyrywkową.
  • kiedy najczęściej organy mogą się zainteresować brakiem meldunku ?:
    • w przypadku wniosków o umożliwienie głosowania poza miejscem zamieszkania składanych np. 2 lata z rzędu.
    • podczas kontroli dokumentów.

Zobacz serwis: Gmina

Prawo
Zakaz trzymania psów na uwięzi od 2025 roku. Tylko 2 wyjątki. Dodatkowo: minimalne powierzchnie kojców [projekt ustawy]
17 lip 2024

Do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt autorstwa posłów Koalicji Obywatelskiej, wprowadzający zakaz trzymania psów na uwięzi. Ten zakaz będzie miał dwa wyjątki: będzie można tymczasowo trzymać psa na smyczy podczas spaceru i w transporcie. Zmiana przepisów mają wejść w życie sześć miesięcy po dniu publikacji w Dzienniku Ustaw.

Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek
17 lip 2024

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami
17 lip 2024

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?
17 lip 2024

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%
17 lip 2024

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja
17 lip 2024

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za wezwanie karetki w tych przypadkach. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania pogotowia? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

pokaż więcej
Proszę czekać...