Aby zabezpieczyć się przed tego rodzaju sytuacjami trzeba przedsięwziąć pewne kroki. Po pierwsze należy odróżnić zagubienie od kradzieży dowodu. Jeżeli nasz dowód zostanie skradziony to oczywiście od razu idziemy na Policję.
Jeżeli natomiast dowód zgubimy, to Policja nam nie pomoże, nie uzyskamy żadnego zaświadczenia, że nie mamy dowodu osobistego.
A zatem, osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską placówkę konsularną.
Organy te wydają zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu wydania nowego dokumentu, oraz powiadamiają o tym przy użyciu dostępnych środków, w szczególności telefaksu lub poczty elektronicznej, organ, który wydał dowód osobisty, w celu unieważnienia dokumentu.
Nie musimy zatem sami zgłaszać się do organu, który wydał dowód osobisty, zrobi to za nas każdy organ gminy do którego się zgłosimy.
Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana wystąpić niezwłocznie o wydanie nowego dokumentu do właściwego organu gminy.
Osobiste stawiennictwo
Zawiadomienie o utracie dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty, nie może tego za nas zrobić np. członek najbliższej rodziny. Wyjątek stanowi sytuacja kiedy osoba, która utraciła dowód osobisty z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody nie może tego zrobić osobiście, wtedy może za nią tego dokonać pełnomocnik.
Zawiadomienie składa się w formie pisemnej. Zawiadamiający jest obowiązany podać imię (imiona), nazwisko, adres zamieszkania, imiona rodziców, nazwisko rodowe matki posiadacza utraconego dowodu osobistego oraz wystawcę dowodu osobistego.
Jeżeli po zgłoszeniu utraty dowodu osobistego, odnajdziemy go należy ten dowód osobisty niezwłocznie zwrócić go organowi, który wydał ten dokument. Nie można się posługiwać tym dokumentem, gdyż figuruje on w systemie informatycznym jako utracony i w razie posługiwania się nim, narażamy się na poważne problemy związane z posługiwaniem się takim dokumentem.
W przypadku odnalezienia dowodu osobistego innej osoby, osoba, która znalazła dowód osobisty innej osoby, jest obowiązana niezwłocznie przekazać ten dokument najbliższemu organowi gminy, Policji lub innemu organowi administracji publicznej. Organy te przekazują niezwłocznie dowód osobisty organowi, który go wydał, w celu unieważnienia dokumentu. Oczywiście osoba, która znalazła dowód osobisty innej osoby, może, bez zbędnej zwłoki, przekazać ten dokument posiadaczowi dowodu osobistego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty.