Jak zgłosić zgubienie dowodu osobistego przez Internet?
REKLAMA
REKLAMA
Zgłoszenie zgubienia dowodu osobistego przez Internet – co jest potrzebne
Jeśli chcesz zgłosić utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego przez Internet – potrzebujesz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego albo e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Po otrzymaniu twojego zgłoszenia urzędnik unieważni twój dowód.
REKLAMA
Jak zgłosić utratę dowodu osobistego przez Internet?
Kroki zgłoszenia dowodu osobistego przez Internet:
- Wejdź na gov.pl w e-usługę Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód.
- Kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie.
- System przeniesie Cię na stronę profilu zaufanego.
- Zaloguj się na swoje konto.
- Wybierz, co chcesz zgłosić – utratę albo uszkodzenie dowodu.
- Wybierz urząd, który wydał dokument, następnie jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze dowodu – dostarcz go do tego urzędu.
- Naciśnij przycisk Unieważnij dowód.
- System przekieruje cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
- Wykorzystując profil zaufany potwierdź unieważnienie kodem SMS, który dostaniesz na numer telefonu przypisany do twojego profilu zaufanego.
- Status twojego dowodu od razu się zmieni w Rejestrze Dowodów Osobistych.
- Po dokonaniu procedury możesz sprawdzić, czy dowód osobisty został unieważniony.
Ważne: Jeśli masz w swoim dowodzie wgrany dodatkowo kwalifikowany podpis elektroniczny od prywatnego dostawcy, skontaktuj się z tym dostawcą. Usługa nie unieważni tego podpisu.
Jeśli podejrzewasz, że Twój dowód osobisty mógł zostać skradziony, bądź może trafić w niepowołane ręce, warto zgłosić jego zgubienie na policję.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat