Ponad milion Polaków ma e-dowód. Co zrobić, aby go zdobyć?
Mazowsze, Śląsk, Małopolska – to tam najwięcej osób odebrało dowód osobisty z warstwą elektroniczną, czyli e-dowód. W sumie w swoich portfelach lub kieszeniach nosi go już ponad milion Polaków. E-dowód odbierają wszystkie osoby, które wniosek o nowy dokument złożyły 4 marca tego roku i później. Zasadnicza różnica między nowym dowodem a starym jest taka, że e-dowód to także nośnik naszej identyfikacji elektronicznej.
Na podaniu
Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel e-dowodu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. To ona sprawia, że e-dowód umożliwia m.in. zalogowanie się do ePUAP, elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.
Tyle o e-dowodzie. Przejdźmy do liczb. Mieszkańcy, którego z województw złożyli najwięcej wniosków o nowy dokument? - W tej kategorii wygrywa Mazowsze. Od 4 marca do 1 sierpnia ponad 215 tysięcy osób zawnioskowało tu o e-dowód. Kolejne miejsce zajmują – Śląsk z ponad 180 tysiącami wniosków i Małopolska, gdzie ponad 145 tysięcy osób wystąpiło o nowy dokument – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Ponadto, wnioski o e-dowód złożyło też ponad 134 tysiące mieszkańców Wielkopolski i niemal 126 tysięcy Dolnoślązaków. - W sumie, od 4 marca do początku sierpnia, ponad półtora miliona Polaków złożyło wnioski o nowy dokument tożsamości. Wielu z nich zdążyło już go nawet odebrać – mówi minister Marek Zagórski.
Na odbiorze
To prawda. Nowe dokumenty ma już ponad 83% wnioskujących, a dokładnie 1 125 200 Polaków. W tej kategorii ranking województw jest identyczny jak w zestawieniu dotyczącym liczby złożonych wniosków.
Pierwsze miejsce – Mazowsze (166.900 mieszkańców ma już swój e-dowód). Drugie – Śląsk, gdzie już ponad 135 tysięcy osób legitymuje się dokumentem z warstwą elektroniczną. Trzecie – Małopolska (108.500 odebranych e-dowodów).
Nasz ranking wygląda za to zupełnie inaczej, kiedy przeanalizujemy liczbę aktywowanych e-dowodów. Dla niewtajemniczonych – warstwę elektroniczną e-dowodu można, ale nie trzeba aktywować. Jeśli odbierając dokument, tego nie zrobimy, w dowolnym momencie możemy zmienić zdanie i to nadrobić (w urzędzie).
I tak w tej kategorii zwycięża… województwo łódzkie! Ponad 42% odebranych tam dowodów jest aktywowanych. Drugie miejsce (40,5% aktywowanych e-dowodów) – zajmuje województwo świętokrzyskie, które tylko o włos wyprzedziło zajmujące trzecie miejsce – województwo wielkopolskie (40,2% aktywowanych e-dowodów).
Chcę go mieć
Marzysz o e-dowodzie, tudzież chciałbyś podciągnąć nasze e-dowodowe statystyki w Twoim regionie? ;-) W każdej chwili możesz zawnioskować o nowy dokument. Najlepszy i najszybszy sposób? Zrób to przez Internet.
Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl i wybierz usługę „Uzyskaj dowód osobisty”.
Krok 1: Kliknij przycisk „Złóż wniosek”.
Krok 2: Zaloguj się Profilem Zaufanym (Załóż Profil Zaufany).
Krok 3: Wybierz powód ubiegania się o dowód (np. wymiana dowodu bez warstwy elektronicznej).
Krok 4: Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
Krok 5: Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty (to zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Możesz go też używać do załatwiania innych spraw — z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony. Ty jako jedna strona i inna osoba lub firma jako druga strona).
Krok 6: Dołącz zdjęcie.
Krok 7: Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne — znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
Krok 8: Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że we wniosku wpisałeś poprawny adres e-mail. To ważne – na ten adres otrzymasz numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód (patrz – krok 4).
Krok 9: Sprawdź i podpisz wniosek Profilem Zaufanym.
Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.
Gotowe!
Idziesz po e-dowód? Przeczytaj to przed wizytą w urzędzie
O projekcie
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.