Wymiana dowodu osobistego
REKLAMA
REKLAMA
Dowód osobisty musi posiadać każda osoba, która jest obywatelem polskim oraz mieszka na terytorium RP. Jednak nieposiadanie dowodu osobistego nie jest uważane za przestępstwo, a jedynie za wykroczenie. Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość osoby, poświadczającym obywatelstwo polskie, a od 2004 r. uprawniającym do przekraczania granicy między państwami członkowskimi UE.
REKLAMA
16 sierpnia 2012 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła - od 1 stycznia 2013 roku - nowe dokumenty tożsamości. Nowe dowody, wyposażone w chipy, znacznie ułatwiły życie obywatelom naszego kraju, ponieważ umożliwiły składanie podpisu elektronicznego. Nowe dowody tożsamości wydawane są bezpłatne.
Polecamy produkt: VAT 2017. Komentarz
W jakich sytuacjach należy wymienić dowód osobisty na nowy?
Obowiązek taki istnieje w następujących przypadkach:
- zagubienia lub kradzieży;
- uszkodzenia;
- utraty ważności;
- zmiany swoich dotychczasowych danych np. adresu lub nazwiska.
Zobacz również: Dowód osobisty 2015
Kiedy należy złożyć wniosek o wymianę dowodu?
Dowód osobisty wymieniany jest na wniosek samego zainteresowanego. Pismo należy złożyć, przestrzegając poniższych terminów:
- w terminie 14 dni - od momentu, kiedy nastąpiła zmiana w naszych danych osobistych;
- natychmiast – w razie uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia okoliczności utrudniającej posługiwanie się dokumentem lub sprawiających trudności w ustalenie naszej tożsamości;
- nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności dokumentu.
Co trzeba zrobić jeśli utracimy dowód osobowy?
REKLAMA
W takiej sytuacji należy pójść osobiście i do najbliższego urzędu gminy zgłosić utratę dowodu. Jeśli przebywamy za granicą powinniśmy udać się do urzędu konsularnego, aby móc otrzymać nowy dokument tożsamości. Jednak w sytuacji, kiedy osoba znalazła własny dowód osobisty, a zgłosiła jego utratę, jest obowiązana szybko zwrócić go organowi, który wydał dokument.
W przypadku małoletnich lub osób ubezwłasnowolnionych utratę dowodu osobistego zgłasza rodzic albo opiekun prawny lub kurator ustanowiony przez sąd. Jeśli osoba małoletnia lub ubezwłasnowolniona przebywa czasowo poza miejscem swojego zamieszkania w związku z wypoczynkiem, leczeniem albo nauką i znajduje się pod opieką innej osoby niż rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd, wtedy opiekun faktyczny tej osoby powinien zgłosić utratę dowodu osobistego. W sytuacji, kiedy nie możemy osobiście powiadomić, że utraciliśmy dowód osobisty (z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej trudnej do pokonania przeszkody), wtedy czyni to za nas pełnomocnik po okazaniu pełnomocnictwa udzielonego na piśmie.
Jeśli znajdziemy czyjś dowód osobisty powinniśmy niezwłocznie przekazać ten dokument najbliższemu organowi gminy, Policji lub innemu organowi administracji publicznej albo – jeśli to możliwe - posiadaczowi dowodu tożsamości.
Osoba, która utraciła obywatelstwo polskie nie ma możliwości wymiany dowodu osobistego na nowy.
Polecamy serwis: Sprawy urzędowe
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat